Pensjon i permisjonstiden

Bluebella

Blir kjent med forumet
Ved sist permisjon dekket arbeidsgiver 100%lønn, feriepenger og pensjon i 1 helt år! uavhengig av refusjon fra NAV, Fantastisk og lett å forholde seg til :)
Nå har jeg ny arb. giver og nå må jeg få utbetalingen fra NAV.
Har lest flere steder at arbeidsgiver ikke skal stoppe pensjonssparingen, men hvordan blir det når man har pensjon-innbetaling via lønn? Blir det sendt faktura til meg??
( arbeidsgiver betaler sine obligatoriske %, men vi som arbeidstakere må også betale en liten del)

Noen som har noen som helst erfaring?

En ting er at jeg mister masse feriepenger... men denne pensjonen også da....

Samme lurer jeg på i dette øyeblikket.

Å om far kan få betalt sin del av arbeidsgiver selv om mor må få sitt via nav.

Samme lurer jeg på i dette øyeblikket.

Å om far kan få betalt sin del av arbeidsgiver selv om mor må få sitt via nav.

Far får sitt av arbeidsgiver dersom arbeidsgiver forskutterer sykelønn ved sykemelding(dvs at arbeidsgiver betaler ut lønn som vanlig, men får det igjen av NAV. Får far derimot sykelønn fra NAV ved sykemelding, så kommer nok foreldrepengene derfra også.

Pensjonsdelen vet jeg desverre ikke.

Ved sist permisjon dekket arbeidsgiver 100%lønn, feriepenger og pensjon i 1 helt år! uavhengig av refusjon fra NAV, Fantastisk og lett å forholde seg til :)
Nå har jeg ny arb. giver og nå må jeg få utbetalingen fra NAV.
Har lest flere steder at arbeidsgiver ikke skal stoppe pensjonssparingen, men hvordan blir det når man har pensjon-innbetaling via lønn? Blir det sendt faktura til meg??
( arbeidsgiver betaler sine obligatoriske %, men vi som arbeidstakere må også betale en liten del)

Noen som har noen som helst erfaring?

En ting er at jeg mister masse feriepenger... men denne pensjonen også da....
Her er det hva bedriften praktiserer. Om dere f.eks har en 6% innskuddspensjon og 2% er egenandel, så kan ikke de endre din pensjon ned, da man har rett til å stå i gjeldende ordning når man er ute i lovfestet permisjon. Men om dere har en fast 2% sparing fra arbeidsgiver også har dere i tillegg satt opp et trekk til pensjonstilbyderen, kan du i perioden nok miste den siste delen, men det er INGENTING i veien for at du ikke kan spare opp dette selv ved å sette opp din egen pensjonssparing og avtale dette med tilbyderen.

Far får sitt av arbeidsgiver dersom arbeidsgiver forskutterer sykelønn ved sykemelding(dvs at arbeidsgiver betaler ut lønn som vanlig, men får det igjen av NAV. Får far derimot sykelønn fra NAV ved sykemelding, så kommer nok foreldrepengene derfra også.

Pensjonsdelen vet jeg desverre ikke.

Han har jo aldri fått sykepenger så det vet vi ikke.

Han har jo aldri fått sykepenger så det vet vi ikke.
Det skal stå i arbeidsavtale/personalhåndbok/tariffavtale/noe sånt Men det er jo enklere å spørre? Den end ansvar for lønn vet

Her er det hva bedriften praktiserer. Om dere f.eks har en 6% innskuddspensjon og 2% er egenandel, så kan ikke de endre din pensjon ned, da man har rett til å stå i gjeldende ordning når man er ute i lovfestet permisjon. Men om dere har en fast 2% sparing fra arbeidsgiver også har dere i tillegg satt opp et trekk til pensjonstilbyderen, kan du i perioden nok miste den siste delen, men det er INGENTING i veien for at du ikke kan spare opp dette selv ved å sette opp din egen pensjonssparing og avtale dette med tilbyderen.

Takk! da er det sikkert forskjell fra bedrift til bedrift hva de gjør. Jeg tror jeg er første "damen" som går i permisjon i bedriften på lang tid, og definitivt første etter ny pensjonsordning, så ingen som kan svare meg her :)
Har Pensjonssparing privat også, både innskudd og IPS, så er ikke krise, men var bare veldig nysgjerrig på hva som skjer med mine 2% egenandel når lønnen ikke kommer.... lurte derfor på om noen hadde erfaring fra det :)

Det skal stå i arbeidsavtale/personalhåndbok/tariffavtale/noe sånt Men det er jo enklere å spørre? Den end ansvar for lønn vet

Poenget var vell om min søknad om foreldrepenger drar han under samme kam. Men vet nå at det er opp til hans arbeidsgiver å bestemme om foreldrepengene hans skal via nav eller ikke.

Min tariff og arbeidskontrakt står det ikke om det er nav eller arbeidagiver som dekker lønn ved sykdom. Må uansett besvare dette på nav sine sider på hver sykepenger periode.

Min arbeidsgiver nekter å betale sykepenger og permisjonspenger. Alt må via nav.

Da håper vi sambo får utbetalt fra arbeidsgiver (foreldrepenger) så vi er litt bedre i feriepenger i 2020.

Back
Topp