Bilsete på høyre eller venstre side?

Totlaaa

Gift med forumet
Himmelbarn
Januarlykke 2019
Påskeliljene 2022 ❤️
❤️Mailykke 2022❤️
Vi har akkurat kjøpt oss ny bil, og da kan jakten på babybilstol endelig begynne. Blir vel å ta en runde rundt på Barnas Hus og Babyshop, så får vi prøvd bilseter i bilen også.

Men så til spørsmålet, har det noe å si om man plasserer babybilstolen bak førersetet eller passasjersetet?

Vi pleier å rygge inn foran garasjen, og for å gjøre bedre plass til å gå forbi til inngangen, så parkerer vi ganske nære betongveggen på høyre side av bilen.

Så det ville være enklest å ha isofixbasen på venstre side, for da kan jeg bare bære babyen rett ut og inn i bilen, og i tillegg kan vi ha litt å bevege oss på på siden av bilen mot inngang.

Hva tenker dere?
 
Tenker man må finne ut av det som passer en selv best. Men de fleste har vel babyen plassert bak passasjersetet. Som regel med et speil, slik at når du kjører bilen er det lettere å snu seg et sekund for å se om babyen har det fint. Om babyen sitter bak deg, kan du jo bruke ditt speil foran, men om han/hun mister smokken etc må du kanskje stoppe og fysisk gå ut av bilen for å hjelpe til.
Bare mine tanker.. haha.. jeg får tvillinger så må uansett ha en bak meg, og en bak passasjer[emoji85]
 
Tenker man må finne ut av det som passer en selv best. Men de fleste har vel babyen plassert bak passasjersetet. Som regel med et speil, slik at når du kjører bilen er det lettere å snu seg et sekund for å se om babyen har det fint. Om babyen sitter bak deg, kan du jo bruke ditt speil foran, men om han/hun mister smokken etc må du kanskje stoppe og fysisk gå ut av bilen for å hjelpe til.
Bare mine tanker.. haha.. jeg får tvillinger så må uansett ha en bak meg, og en bak passasjer[emoji85]

Smokk og diverse får vi ordne opp med å stoppe ja, men greit å ha litt kontroll om ungen sover eller ei [emoji5] får kjøpe ett speil å bruke [emoji2]

Ja, da får du jo begge sider fullt opp [emoji7][emoji7] dobbel lykke!
 
Sniker nå men Alltid stopp bilen for å finne smokk etc for babyen. Det er livsfarlig å plukke opp ting fra gulvet bak deg mens du kjører.
Her står setet på passasjersiden, bare pga benplass for bilføreren

Kunne aldri ha prøvd å plukket opp noe fra gulvet mens jeg kjører, så det blir ikke noen issue [emoji5]

Får nesten prøve setet i bilen, og se hvor stor plass det tar [emoji1360]
 
Smokk og diverse får vi ordne opp med å stoppe ja, men greit å ha litt kontroll om ungen sover eller ei [emoji5] får kjøpe ett speil å bruke [emoji2]

Ja, da får du jo begge sider fullt opp [emoji7][emoji7] dobbel lykke!

Selvsagt alltid stopp bilen ja[emoji1360] var derfor jeg skrev at ved å ha baby bak fører, så må man fysisk gå ut av bilen ved slike tilfeller. Men når de sitter på passasjersiden, så kan man bare stoppe bilen og plukke opp en evt smukk, uten å måtte gå ut[emoji5]
 
Her blir det bak passasjeren, tror jeg. I dag sitter eldste bak føreren og 5åringen bak passasjeren.
Så eldste havner i midten, så får 5åringen flytte. Tror det blir enklest bak passasjeren ifht speil o.l. :)
 
Her blir det bak passasjeren, tror jeg. I dag sitter eldste bak føreren og 5åringen bak passasjeren.
Så eldste havner i midten, så får 5åringen flytte. Tror det blir enklest bak passasjeren ifht speil o.l. :)

Vi får rett og slett prøve oss frem [emoji5] lettest for oss vil være bak føreren pga parkering, men får nesten bare se det litt an når vi velger ut bilstol også [emoji28]
 
Vi får rett og slett prøve oss frem [emoji5] lettest for oss vil være bak føreren pga parkering, men får nesten bare se det litt an når vi velger ut bilstol også [emoji28]

Veldig greit å ikke gå rundt bilen for å ta ut baby så har hatt eldste mye bak føreren...
 
Her må det stå i midten :p
 
Med første hadde jeg han bak passasjer setet (fortsatt sitter han der). Men mulig babyen må sitte bak sjåførsetet, ettersom storebrors sete tar mer plass
 
Hørte en gang på et foredrag om bilkræsj at en sjåfør instinktivt vil beskytte sin side frem for passasjeren sin side og det var derfor han som snakket, alltid plasserer barnesete bak sin stol[emoji28]
 
Bare husk at hvis dere monterer setet før fødsel så kan det være greit å kunne legge tilbake setet mens man kjører. Står setet bak så kan det hemme litt for det. Ikke kjekt å sitte i bil med rier [emoji28]
 
Back
Topp