Overstimulering og totalfrys

Dere som hadde vondt etter uttak, hvor lenge var magen vond?
Vondt å tisse, hoste, sitte, ligge osv her...
Plagdes med alt det der til mensen kom omtrent.

Hva er totalfrys?
Og hva er det som gjør at de må totalfryse? Hvorfor?
(Er helt ny i gamet, ikke kommet lenger enn nesespray og mensen)
Totalfrys er når man ikke får innsett samme syklus som man har uttak, i Norge er det mest vanlig dersom man viser tegn til å være overstimulert av sprøytene eller har for mange egg på en gang, flere klinikker opererer med 15 egg + så er det totalfrys.
I andre land har de ofte totalfrys hos mange fordi de mener slimhinnen blir bedre og det er sunnere for kroppen.

Totalfrys er når man ikke får innsett samme syklus som man har uttak, i Norge er det mest vanlig dersom man viser tegn til å være overstimulert av sprøytene eller har for mange egg på en gang, flere klinikker opererer med 15 egg + så er det totalfrys.
I andre land har de ofte totalfrys hos mange fordi de mener slimhinnen blir bedre og det er sunnere for kroppen.

Befruktes eggene først eller tas de opp til neste syklus og befruktes da?
Vet du hvorfor de ikke vil sette tilbake når det er mange egg?

Befruktes eggene først eller tas de opp til neste syklus og befruktes da?
Vet du hvorfor de ikke vil sette tilbake når det er mange egg?
De befruktes og dyrkes før de fryses. Noen fryser 2-dagers, 3-dagers og/eller 5-dagers.

Fordi med mange egg er det fort gjort å utvikle overstimulering etter uttak, og hcg fra en graviditet vil hos de fleste gjøre det mye mye værre. Overstimulering kan i ekstreme tilfeller være dødelig og da prøver de alltid å unngå det.

De befruktes og dyrkes før de fryses. Noen fryser 2-dagers, 3-dagers og/eller 5-dagers.

Fordi med mange egg er det fort gjort å utvikle overstimulering etter uttak, og hcg fra en graviditet vil hos de fleste gjøre det mye mye værre. Overstimulering kan i ekstreme tilfeller være dødelig og da prøver de alltid å unngå det.

Da skjønner jeg[emoji28] Herregud, håper jeg slipper overstimulering. Er det forskjell i sjansen for å bli overstimulert ved kort og langt regime? Jeg bruker nesespray på lang regime

Da skjønner jeg[emoji28] Herregud, håper jeg slipper overstimulering. Er det forskjell i sjansen for å bli overstimulert ved kort og langt regime? Jeg bruker nesespray på lang regime
Nei, sjansene er ganske like for begge, men det er små sjanser for å bli helt ekstremt dårlig. Man blir i teorien overstimulert med vilje når man tvinger kroppen til å produsere så mange egg, men for de fleste så går det fort over etter uttak. Og det er gjerne derfor at hvis man er usikker på farlig overstimulering så er det blodprøver og ekstra ultralyd før de bestemmer om de får innsett, for å være på den sikre siden.

Plagdes med alt det der til mensen kom omtrent.

Så jeg må kanskje gå sånn i over en uke til! [emoji53]
Var du i arbeid etter uttak?

Så jeg må kanskje gå sånn i over en uke til! [emoji53]
Var du i arbeid etter uttak?
Jeg skrev det litt tidligere i tråden :cat:
Jeg skulle være hjemme og ta det rolig, har en veldig aktiv jobb. Endte med at det var totalt krise og jeg ga klar beskjed at jeg ikke egentlig skulle være der, så de andre måtte gjøre mesteparten av mine arbeidsoppgaver, og det var helt greit, jeg gjorde det jeg kunne gjøre sittende. Men jeg merket godt at kroppen protesterte på all gåingen og slikt, for en liten tur rundt det lokale amfi var helt utmattende og smertefult på fritiden.

Jeg skrev det litt tidligere i tråden :cat:
Jeg skulle være hjemme og ta det rolig, har en veldig aktiv jobb. Endte med at det var totalt krise og jeg ga klar beskjed at jeg ikke egentlig skulle være der, så de andre måtte gjøre mesteparten av mine arbeidsoppgaver, og det var helt greit, jeg gjorde det jeg kunne gjøre sittende. Men jeg merket godt at kroppen protesterte på all gåingen og slikt, for en liten tur rundt det lokale amfi var helt utmattende og smertefult på fritiden.

Beklager, husker det nå [emoji85]

Viste de på jobben din om prosessen?

Ja, uff! Kroppen må tåle mye..

Jeg jobber på skole, som barne og ungdomsarbeider, men vet jammen ikke om jeg klarer gå på jobb imorgen..

Beklager, husker det nå [emoji85]

Viste de på jobben din om prosessen?

Ja, uff! Kroppen må tåle mye..

Jeg jobber på skole, som barne og ungdomsarbeider, men vet jammen ikke om jeg klarer gå på jobb imorgen..
Jobben min vet ja, har en veldig støttende sjef som rett og slett gir meg en bamseklem om jeg har det tungt, flink å lytte også. Bor i en ganske liten by så alle kjenner jo alle.
Jeg tenker at hvis du er usikker så kjenner du på kroppen og tar ut egenmelding eller sykemelding om kroppen krangler, for det er ikke verd det å ødelegge kroppen og ende med å mått evære lenger borte fordi du sliter deg ut.

Jobben min vet ja, har en veldig støttende sjef som rett og slett gir meg en bamseklem om jeg har det tungt, flink å lytte også. Bor i en ganske liten by så alle kjenner jo alle.
Jeg tenker at hvis du er usikker så kjenner du på kroppen og tar ut egenmelding eller sykemelding om kroppen krangler, for det er ikke verd det å ødelegge kroppen og ende med å mått evære lenger borte fordi du sliter deg ut.

Så bra, godt at de vet og forstår! De jeg jobber tettest med vet min situasjon også, men får høre så mye negativt av andre som jobber på skolen for at jeg er borte!
Og når jeg er på jobb tas det ikke hensyn, og ovenfor barna må jeg være positiv uansett hvordan kroppen og humøret er..

Våknet i 3 tiden med intense magesmerter...
klarte ikke reise meg, vanskelig å puste, vondt å sitte.. måtte bare stå å «henge» formet som en L.
Tatt to ibux 400mg og en paracet 500mg, er bedre nå heldigvis!

Ringte legevakta bare for å høre - terskelen for å ringe igjen skulle være lav..

Jeg hadde så vondt at jeg ble redd, så valgte å gå å vekke mannen.. Han sto opp og vi fant ut at han skulle fylle i varmeflaska til meg, han gikk på kjøkkenet og jeg hører det dunker å smeller - der besvimte han [emoji85][emoji23]

Last edited:
Jeg har vært gjennom tre egguttak med henholdsvis 20, 21 og 26 egg ut. Ved det siste forsøket ble det totalfrys. Ved dette uttaket dyrket de også embryoene lenger, så endte opp med ett 3-dagers og tre 5-dagers (blastcyst). I tiden mellom uttaket og innsett passet jeg på å ta scratching. Ved innsettet satte de inn et blastocyst, og nå har jeg termin om fem uker :happy:

Back
Topp