Glukosebelastning - hvem skal ta denne?

Totlaaa

Gift med forumet
Himmelbarn
Januarlykke 2019
Påskeliljene 2022 ❤️
❤️Mailykke 2022❤️
Såvidt jeg vet er det vel nye retningslinjer for dem som er over 25 år og førstegangsfødene som anbefales å ta denne? Og andre?

Skal dere ta denne?

Skal til legen på svangerskapskontroll på mandag, så tenkte å høre med han når jeg evt skal ta den (lest at mellom uke 24 og uke 28 en gang?)..
 
Over er retningslinjene :) slik jeg forstår det ikke automatikk i at alle over 25 skal ta den, bare hvis man i tillegg fyller kriteriene for å i første omgang måle Hba1c.
 
Jeg var hos legen sist, og da sa hun at de nye retningslinjene ville at alle over 25 skulle ha dette. Selv om jeg er andregangsfødende.. Så er det vel forskjellig hvordan hver lege praktiserer....
 
Jeg var hos legen sist, og da sa hun at de nye retningslinjene ville at alle over 25 skulle ha dette. Selv om jeg er andregangsfødende.. Så er det vel forskjellig hvordan hver lege praktiserer....
Fått samme beskjed. Også over 25 og 2.gangs
 
Er tredjegangs og har ikke hørt noe om det, enda iallefall.
 
Hmm, får uansett høre med legen på mandag og hva han sier [emoji28]

Dere som er andregangs, skal dere da ta denne siden det er i forhold til retningslinjene?
 
Førstegangs over 25 og skal ta den
.
 
Anbefaler dere alle å ta den hvis dere får tilbudet, jeg hadde ingen risiko annet enn over 25 år og førstegangs, men slo ut. Kjedelig, men glad for det for baby sin skyld og min.
 
Så vidt jeg forstår, så er det første gangs over 25 år i det første punktet. Eller andre gangs over 40 år. Hvis man er flergangs/andregangs under 40 år uten tidligere svangerskapsdiabetes, så ser det ut til at man slipper?
 
Fått samme beskjed. Også over 25 og 2.gangs

Jeg var hos legen sist, og da sa hun at de nye retningslinjene ville at alle over 25 skulle ha dette. Selv om jeg er andregangsfødende.. Så er det vel forskjellig hvordan hver lege praktiserer....

Står jo at om man er flergangs og ikke har hatt det i tidligere svangerskap, så slipper man om man er under 40 år? Eller tolker jeg det feil?
 
Ikke snakket om det med legen men kun vært på første kontroll hos ham
 
Jeg skal ta den, eneste risikofaktoren jeg har er at jeg er over 25 år. Men vil jo finne det ut på tidligst mulig tidspunkt hvis jeg har det slik at jeg kan ta de riktige forhåndsreglene :)
 
Jeg skal også ta den siden jeg var så "gammel" så hun hyggelige legen sa... Jaja!

Fikk beskjed om at jeg skal ta den i uke 28, men ikke fått noe time enda, men er jo enda nesten 5 uker til.

Tok også den tidligere blodprøven før uke 12 for å sjekke langtidsblodsukkeret og jeg var innenfor verdien der også.

Er jo greit å ta den selv om mine unger vekstestimeres hver 4. uke uansett.
 
Jeg skal også ta den siden jeg var så "gammel" så hun hyggelige legen sa... Jaja!

Fikk beskjed om at jeg skal ta den i uke 28, men ikke fått noe time enda, men er jo enda nesten 5 uker til.

Tok også den tidligere blodprøven før uke 12 for å sjekke langtidsblodsukkeret og jeg var innenfor verdien der også.

Er jo greit å ta den selv om mine unger vekstestimeres hver 4. uke uansett.
Får ikke time til glukosebelastning. Som regel kan man møte opp på legekontoret når det passer en selv. Legen kan skrive ut en rekvisisjon på samme måte som blodprøver. Skal selv ta den i neste uke en dag, men bestemmer selv hvilken dag :) Da er jeg i uke 25+

Ps. Langtidsblodsukkeret i uke 12 er for å avdekke en mulig diabetes type 1 eller 2, og kan ikke si noe om svangerskapsdiabetes.
 
Såvidt jeg vet er det vel nye retningslinjer for dem som er over 25 år og førstegangsfødene som anbefales å ta denne? Og andre?

Skal dere ta denne?

Skal til legen på svangerskapskontroll på mandag, så tenkte å høre med han når jeg evt skal ta den (lest at mellom uke 24 og uke 28 en gang?)..
Jeg skal ta den. Har hatt svangerskapsdiabetes tidligere selv om jeg ikke hadde en eneste risikofaktor og var slank da jeg ble gravid :p Tar den i uke 25 en gang... gleder meg ikke, men greit å bli ferdig!
 
jeg fikk beskjed om å bestille time, så bestilte den i sommer i skranken, skal dit midt i uke 24 :)
 
Jeg synes det er flott at retningslinjene er blitt strengere, slik at man lettere kan fange opp de som kan få/ får svangerskapsdiabetes. Jeg er anbefalt å ta den (er 5. gangs, ikke tatt tidligere) både pga alder, men også pga BMI. Jeg blir derimot ikke å ta den av den enkle grunn at jeg heller måler blodsukkeret mitt selv daglig etter uke 25, både fastende og 2 timer etter mat. Jeg har en sønn med diabetes type 1 og jeg synes det er greit å gjøre det selv når vi allerede har utstyr til det hjemme. Har foreløpig ikke hatt blodsukker utenfor referanseområdet, så det er jeg glad for. Vil selvfølgelig understreke at jeg anbefaler alle å ta den testen om det blir tilbudt!
 
Får ikke time til glukosebelastning. Som regel kan man møte opp på legekontoret når det passer en selv. Legen kan skrive ut en rekvisisjon på samme måte som blodprøver. Skal selv ta den i neste uke en dag, men bestemmer selv hvilken dag :) Da er jeg i uke 25+

Ps. Langtidsblodsukkeret i uke 12 er for å avdekke en mulig diabetes type 1 eller 2, og kan ikke si noe om svangerskapsdiabetes.

Ok, får høre med jordmor. Jeg har kontroll hver 14. dag på sykehuset så regner med de gir meg nærmere beskjed når jeg skal ta den..

Åja, fint å få utelukket diabetes type 1 eller 2 også
 
Back
Topp