Gave til fødeavdelingen?

Lilth

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Junilykke 2022
Vi hadde en fantastisk fødsel på Rikshospitalet (så god den kan være når man vet at mini ikke skal være med hjem)[emoji173]

Første gangen vi mistet etter første trimester var fødeopplevelsen helt annerledes og jeg har tenkt masse på forskjellene mellom fødslene.

Frøkna jeg fødte i 2017 ble plassert i et av "laknene" vi får under rumpa for å ikke søle på sengetøyet, mens mini som kom i sommer fikk et slags tøystykke å ligge i, selv om vi kom lengst i svangerskapet med førstemann.
Det var mye annet som var forskjell (blant annet personalet), men da vi visste at vi skulle inn for fødsel sist satte jeg meg ned og sydde et lite teppe å ha mini i.

Jeg vurderer nå å sy noen flere tepper (vet noen strikker, men det får jeg ikke til), som andre som er uheldige og mister kan bruke til sine små når de tar bilder etter fødsel.

Er det noe fødeavdelingen tar imot?
Er det noe man som foreldre til en stillefødt vil ha?

For meg var det en enorm trøst å sende med minstemann noe fra "denne siden".
Samtidig ser bildene med teppet så mindre sterilt ut enn de andre, jeg får en følelse av mer likhet til hvordan bilder andre får av sine nyfødte [emoji173]
 
En kjempefin tanke, ta kontakt med enten sykehuset eller Amanda prosjektet (selv de har fokus på NFI)
 
For en flott tanke! <3
Så trist å høre at dere mistet, men så fint at du velger å bruke en del av opplevelsen til å gjøre det bittelitt enklere for noen andre. <3
 
Vi hadde en fantastisk fødsel på Rikshospitalet (så god den kan være når man vet at mini ikke skal være med hjem)[emoji173]

Første gangen vi mistet etter første trimester var fødeopplevelsen helt annerledes og jeg har tenkt masse på forskjellene mellom fødslene.

Frøkna jeg fødte i 2017 ble plassert i et av "laknene" vi får under rumpa for å ikke søle på sengetøyet, mens mini som kom i sommer fikk et slags tøystykke å ligge i, selv om vi kom lengst i svangerskapet med førstemann.
Det var mye annet som var forskjell (blant annet personalet), men da vi visste at vi skulle inn for fødsel sist satte jeg meg ned og sydde et lite teppe å ha mini i.

Jeg vurderer nå å sy noen flere tepper (vet noen strikker, men det får jeg ikke til), som andre som er uheldige og mister kan bruke til sine små når de tar bilder etter fødsel.

Er det noe fødeavdelingen tar imot?
Er det noe man som foreldre til en stillefødt vil ha?

For meg var det en enorm trøst å sende med minstemann noe fra "denne siden".
Samtidig ser bildene med teppet så mindre sterilt ut enn de andre, jeg får en følelse av mer likhet til hvordan bilder andre får av sine nyfødte [emoji173]

❤️❤️❤️

Vi hadde også en så god opplevelse som mulig da vi gikk gjennom dødfødsel på riksen for 1,5 år siden. Godt å høre at flere har fått samme opplevelsen.
Jeg vet at det finnes et inititativ som heter noe sånt som "ett nøste - ett teppe" eller noe lignende på Facebook hvor man kan strikke små tepper også gis det til fødeavdeling, tiltenkt stillefødte. Kanskje de også kan ta imot små sydde tepper også?
Vi fikk en liten lue å ha på vår jente (hun var liten for alderen da hun ble født) og vi satt veldig pris på at hun fikk sin egen gave på en måte. Så jeg tror absolutt det er noe andre engleforeldre ville ha satt pris på. Jeg hadde et lite hjemmestrikket teppe, og det var fint å pakke babyen inn i noe annet enn tøystykker fra sykehuset.

Edit: med kjærlighet i hver maske heter en gruppe på Facebook for dette initiativet (håper det er greit at jeg i dette tilfellet omtaler et annet forum ;) )
 
Alexanderprosjektet hjelper til med p fordele sydde gaver også til føde og barneavdelinger. Er gruppe på Facebook blant annet.
 
Å det høres veldig fint ut. Vår lille lå på en slags kladd, men en annen kladd over seg. Har tenkt litt på det i ettertid at det hadde vært fint om han hadde hatt noe "skikkelig", evt en liten lue eller noe.
 
Å det høres veldig fint ut. Vår lille lå på en slags kladd, men en annen kladd over seg. Har tenkt litt på det i ettertid at det hadde vært fint om han hadde hatt noe "skikkelig", evt en liten lue eller noe.

Er så enig i dette. Skulle ønske det fantes noen koselig esker eller lignende til de minste. Større dødfødte får jo ligge i babysenger på rommet med teppe osv. Hadde ønsket noe litt mer personlig eller skikkelig til de mindre også ❤️
 
Er så enig i dette. Skulle ønske det fantes noen koselig esker eller lignende til de minste. Større dødfødte får jo ligge i babysenger på rommet med teppe osv. Hadde ønsket noe litt mer personlig eller skikkelig til de mindre også ❤️
Minstemann ble liggende i et bekken, men med teppe i mellom. Det var bedre enn storesøster fikk, så vi var egentlig fornøyd, men er enig med deg.

Kanskje sånne små fletta kurver f.eks?
Med et sydd eller strikka teppe oppi så kunne det blitt riktig koselig :Heartred
 
Å det høres veldig fint ut. Vår lille lå på en slags kladd, men en annen kladd over seg. Har tenkt litt på det i ettertid at det hadde vært fint om han hadde hatt noe "skikkelig", evt en liten lue eller noe.
Det er litt det. Storesøster fikk bare likt som det engangslakenet jeg fikk under rumpa for å forhindre søl i senga. Det ble så klinisk.

Det var ihvertfall ordentlig tøystoff minstemann fikk.. Jeg skulle så gjerne hatt noe til storesøster den gangen, men vi var så lite forberedt den gangen :Heartred
 
Back
Topp