Grøtmåltid

Lykkeligsomliten

Andre møte med forumet
hei!
Har ei jente på 3mnd (4mnd 16.sep). Lurer på om det er greit å begynne å gi grøtmåltid nå? Hun er fullt flaskebarn siden hun var 2mnd og legger fint på seg (lagt på seg 3kg siden fødsel) og hun sover fra kl 21-07 om natta. Vi har allerede begynt med smaksprøver på smoothieposene og banan (hun får noen skjeer noen dager), men hun sover ikke så lenge på dagen! Hun får 5-6 flasker om dagen men NAN H.A og tenkte å evnt gi henne grøt etter vinhar stått opp i 10 tiden på morgenen. Er dette greit? Eller skal jeg vente 1uke til? Er veldig utolmodig da jeg ønsker å få gjort unna litt husvask osv på dagen.

Hilsen utolmodig mor
 
hei!
Har ei jente på 3mnd (4mnd 16.sep). Lurer på om det er greit å begynne å gi grøtmåltid nå? Hun er fullt flaskebarn siden hun var 2mnd og legger fint på seg (lagt på seg 3kg siden fødsel) og hun sover fra kl 21-07 om natta. Vi har allerede begynt med smaksprøver på smoothieposene og banan (hun får noen skjeer noen dager), men hun sover ikke så lenge på dagen! Hun får 5-6 flasker om dagen men NAN H.A og tenkte å evnt gi henne grøt etter vinhar stått opp i 10 tiden på morgenen. Er dette greit? Eller skal jeg vente 1uke til? Er veldig utolmodig da jeg ønsker å få gjort unna litt husvask osv på dagen.

Hilsen utolmodig mor

Hei Lykkeligsomliten!

Det anbefales å vente med å introudsere fast føde til barnet er fylt 4-6 mnd. Man anbefales ikke å begynne før 4 måneder, da fordøyelsesystemet til barnet ikke er ferdig utviklet.

Mange velger å begynne med jernberiket babygrøt med litt morsmelk i. Mange begynner også med moste grønnsaker slik som kokt potet eller gulrot for eksempel.

Når du introduserer fast føde må du ha tålmodighet. Barnet bør ikke få mer enn en teskje med den nye maten av gangen. Introduser kun en og en matvare om gangen, f.eks grøt, i en ukes tid f.eks, før du begynner å la barnet få smake på andre ting. Dette er for å undersøke om barnet får eventuelle reaksjoner. Barnet må få tid til å venne seg til konsistens og smak! Bland gjerne smaksprøvene med litt morsmelk.

Gi gjerne flaske først dersom barnet bli veldig interessert i fast føde. Morsmelk / morsmelkerstatning er fortsatt viktig næring for barnet! Smaksporsjonene med fast føde økes gradvis over noe tid. Jeg ville derfor ikke begynt å innføre faste grøtmåltider med en gang. Når barnet blir 6-8 måneder kan det fint begynne å få 2-3 måltider daglig, øk mengden gradvis frem til dette.

Du kan lese mer om mat til spedbarn i anbefalingene fra Helsedirektoratet "Mat og måltider for spedbarn".

Les også: Opptil 15 forsøk før barnet liker ny smak

Lykke til i en spennende tid :)
 
Back
Topp