Urinprøve til legekontor

Spinnelill

Forumet er livet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
JuniJubel2021
Juligull2021
Septemberlykke 2024
Var på 12 uker kontroll hos jordmor, og skjønte det da som at jeg i tillegg burde levere urinprøve hos legekontoret mitt. Spesielt ble jordmor streng på det da jeg sa jeg hadde blærekatarr ganske ofte som barn. Så da lurer jeg på, tropper man liksom bare opp med urinprøva si i resepsjonen der, uten noe videre forvarsel?

Rart at ikkje jordmora di sa noko om korleis du skulle gjere! Eg ville ringt til legekontoret og spurt korleis du skal gå fram.

Jeg var hos legen da jeg var 13 uker, og fikk beskjed om å ta med urinprøve til alle svangerskapskontroller. Også når jeg skulle til jordmor. Rart din jordmoren ikke har strips til å teste urinen.. Men det er kanskje et samarbeid mellom dem, altså lege og jordmor?

Jeg var hos legen da jeg var 13 uker, og fikk beskjed om å ta med urinprøve til alle svangerskapskontroller. Også når jeg skulle til jordmor. Rart din jordmoren ikke har strips til å teste urinen.. Men det er kanskje et samarbeid mellom dem, altså lege og jordmor?
Hadde urinprøve hos jordmor, men akkurat sånn bakterievekst (eller hva det nå var) har de ikke utstyr til å teste,så det måtte bli hos fastlegekontoret.

Hadde urinprøve hos jordmor, men akkurat sånn bakterievekst (eller hva det nå var) har de ikke utstyr til å teste,så det måtte bli hos fastlegekontoret.

Vanligvis er det kun nødvendig å dyrke hvis stripsene viser indikasjon på blærekatarr (nitritter, hvite blodlegemer og evt blodspor i urin), så kanskje jordmoren din så det? Legekontorene pleier vanligvis å sende dyrkningsprøvene videre selv, så tar noen dager å få svar, men er kanskje kun dem som har utstyret til å fikse den prøva.

Og ja. Så vidt jeg vet kan man bare møte opp hos legen og levere en urinprøve også uten at du har time. Sånn er det hos min i hvert fall:)

For å være sikker på at lab 'en deres har personell den dagen kan du jo evt bare ringe og si du kommer med en leveranse;)

Nye rutiner så de skal alltid dyrke urinen ved 12ukers kontrollen.

Nye rutiner så de skal alltid dyrke urinen ved 12ukers kontrollen.

Sikkert ikke dumt det:) ble ikke gjort med meg...men med meg har de heller ikke målt Hb eller noe av det andre man skal etter de nye rutinene, så min lege er tydeligvis ikke helt oppdatert:wacky:

Back
Topp