Gutt 7 mnd og 18 dager

Lykke2014_2018

Betatt av forumet
Hvordan er deres barn med hensyn til grøt spising (ant skjeer, ant.ganger), krabber de, vekt?
Min gutt begynte å krabbe for 1 uker siden og vekta hans gikk sakte opp pga mye gulping og at min melkeproduksjon kom sent( begynte å amme for fult da han var 3 mnd). Fullammer nå, og har vært veldig slitsom da han ikke ville ha smokk. Om natta har jeg begynt å ha han i sengen min ( i søvnen[emoji85]). Han leker selv på gulvet, men etter 30 min vil han ha meg. Og når vi er ute med vogna, så vil han ikke sitte lenge. I bilen, så gråter han. Så jeg har hatt mye slitsomme dager, men har prøvd å kost meg med han, da han er så nydelig og søt. Siden igår har han vært mere slitsom...ammer ammer men vil ikke sove får grøt, men klarer ikke 3 skjeer grøt.

Beklager ble litt lang, men trenger oppmuntring og råd fra dere[emoji17]

Hvordan er deres barn med hensyn til grøt spising (ant skjeer, ant.ganger), krabber de, vekt?
Min gutt begynte å krabbe for 1 uker siden og vekta hans gikk sakte opp pga mye gulping og at min melkeproduksjon kom sent( begynte å amme for fult da han var 3 mnd). Fullammer nå, og har vært veldig slitsom da han ikke ville ha smokk. Om natta har jeg begynt å ha han i sengen min ( i søvnen[emoji85]). Han leker selv på gulvet, men etter 30 min vil han ha meg. Og når vi er ute med vogna, så vil han ikke sitte lenge. I bilen, så gråter han. Så jeg har hatt mye slitsomme dager, men har prøvd å kost meg med han, da han er så nydelig og søt. Siden igår har han vært mere slitsom...ammer ammer men vil ikke sove får grøt, men klarer ikke 3 skjeer grøt.

Tror det er veldig vanlig at de krever mye i denne alderen! Er så mye nytt som skjer med kropp og sinn at det kan være vanskelig å prosessere alt. Min er like gammel som din, og våkner mye om natten fortsatt, ammer mye også (sov mye bedre om natten frem til hun var 4 mnd). Tar heller ikke smokk nå, gjorde det før. Så lite søvn på meg for tiden[emoji6] Hun er ekstremt aktiv og krabber, reiser seg og går langs møbler. Får fire måltider om dagen, men varierer hvor mye hun spiser hver gang. Ikke så glad i grøt, men får i henne kanskje en halv porsjon (0,5 dl) på det beste. Mer glad i middag og smoothies, forskjellige frukt og grønnsaker[emoji4] Så får stort sett grøt bare en gang om dagen og andre ting de andre måltidene. Hun er vel rundt 9,3kg og 72cm, og går saktere opp i vekt nå som hun er så aktiv.

Har du prøvd noe annet enn grøt? Ikke alle som liker det så godt. Prøv gjerne grønnsaksmos eller fruktmos, kanskje han liker det bedre og spiser mer! Eller kanskje brødskiver? Prøv mange forskjellige ting til du finner noe han liker[emoji4]
Og hvis han leker selv på gulvet i en halvtime er jo det kjempebra, 30 minutter er leeenge for en så liten en! Du kan ikke forvente noe mer enn det, mange vil ikke være alene i det hele tatt. Min leker fint selv i blant, men liker at jeg er i nærheten og kommer bort innimellom, eller hun krabber bort til meg.
Angående bilkjøring - har du byttet til bilstol nr2? Det hjalp her da hun begynte å hyle i babystolen. Ser mer ut av vinduet og har bedre plass i den nye stolen, så mer fornøyd. Og vogn kan jo være en utfordring noen ganger, har alltid med forskjellige leker hun kan ha mens hun sitter der, og så har jeg har alltid med bæresele i tilfelle hun blir lei av å sitte i vogna og vil opp.

Håper det blir litt mindre slitsomt for deg etterhvert da[emoji4]

Last edited:
Tror det er veldig vanlig at de krever mye i denne alderen! Er så mye nytt som skjer med kropp og sinn at det kan være vanskelig å prosessere alt. Min er like gammel som din, og våkner mye om natten fortsatt, ammer mye også (sov mye bedre om natten frem til hun var 4 mnd). Tar heller ikke smokk nå, gjorde det før. Så lite søvn på meg for tiden[emoji6] Hun er ekstremt aktiv og krabber, reiser seg og går langs møbler. Får fire måltider om dagen, men varierer hvor mye hun spiser hver gang. Ikke så glad i grøt, men får i henne kanskje en halv porsjon (0,5 dl) på det beste. Mer glad i middag og smoothies, forskjellige frukt og grønnsaker[emoji4] Så får stort sett grøt bare en gang om dagen og andre ting de andre måltidene. Hun er vel rundt 9,3kg og 72cm, og går saktere opp i vekt nå som hun er så aktiv.

Har du prøvd noe annet enn grøt? Ikke alle som liker det så godt. Prøv gjerne grønnsaksmos eller fruktmos, kanskje han liker det bedre og spiser mer! Eller kanskje brødskiver? Prøv mange forskjellige ting til du finner noe han liker[emoji4]
Og hvis han leker selv på gulvet i en halvtime er jo det kjempebra, 30 minutter er leeenge for en så liten en! Du kan ikke forvente noe mer enn det, mange vil ikke være alene i det hele tatt. Min leker fint selv i blant, men liker at jeg er i nærheten og kommer bort innimellom, eller hun krabber bort til meg.
Angående bilkjøring - har du byttet til bilstol nr2? Det hjalp her da hun begynte å hyle i babystolen. Ser mer ut av vinduet og har bedre plass i den nye stolen, så mer fornøyd. Og vogn kan jo være en utfordring noen ganger, har alltid med forskjellige leker hun kan ha mens hun sitter der, og så har jeg har alltid med bæresele i tilfelle hun blir lei av å sitte i vogna og vil opp.

Takk for svar[emoji171] Det er mitt andre barn, så jeg har skjønt at alle barn er forskjellige. Og noen er mere krevende enn den andre. Når han har vært krevende siden han ble født tenkte at jeg visse ting skulle bli bedre, men det virker som jeg også lager dårlig vaner av en krevende baby. F.eks det å samsove plutselig om natta[emoji85] Jeg blander frukt opp i grøten og fikk beskjed i går fra hs om å fordele grøten utover dagen. Slik at det blir nesten full porsjon. Jeg er takknemlig for at han hvertfall godtar grøten i det hele tatt. Han tar litt, men så får jeg bare la han spise oftere. Det spørs om han vil da[emoji15]. Han får også smakt frokost og middag sammen med oss.

Wow så aktiv baby[emoji177] kos deg masse med henne.

Takk for råd og tips.

Takk for svar[emoji171] Det er mitt andre barn, så jeg har skjønt at alle barn er forskjellige. Og noen er mere krevende enn den andre. Når han har vært krevende siden han ble født tenkte at jeg visse ting skulle bli bedre, men det virker som jeg også lager dårlig vaner av en krevende baby. F.eks det å samsove plutselig om natta[emoji85] Jeg blander frukt opp i grøten og fikk beskjed i går fra hs om å fordele grøten utover dagen. Slik at det blir nesten full porsjon. Jeg er takknemlig for at han hvertfall godtar grøten i det hele tatt. Han tar litt, men så får jeg bare la han spise oftere. Det spørs om han vil da[emoji15]. Han får også smakt frokost og middag sammen med oss.

Wow så aktiv baby[emoji177] kos deg masse med henne.

Takk for råd og tips.

Takk det gjør jeg, det er både slitsomt og veldig gøy med en ivrig baby hehe[emoji4]
Jeg tenker at man må gjøre det man må for å holde ut der og da, så hvis samsoving fungerer for dere så hvorfor ikke! Er jo ikke sikkert det blir noe problem med det senere heller, det kommer jo an på barnet. Som du sier er alle forskjellige[emoji4] Her blir det ofte samsoving fra sånn 4-5 om morgenen, fordi da er det vanskelig å få henne til å sovne igjen uten å gjøre det, og jeg er så trøtt siden hun er ofte våken[emoji6]
Bra du får tips fra hs da, håper det fungerer. Så må man vel bare ta tiden til hjelp med både mat og søvn og alt som er vanskelig[emoji173]️

Her må jeg bare signere, for vi gjør og mener det samme!:D

Min krabber ikke, men var prematur da han ble født. Han er på god vei og åler seg bakover, går opp i planken og kan snart sitte alene. Men han er veldig ivrig på å stå og skal gå.
Han har startet i barnehage og stortrives! Der får han grøt eller brødskiver ved behov. De gir også smoothie til han (i stedet for frukt siden han er liten enda).
Veier 11kg og er 75cm lang

Mini på 14 mnd er lik. Og han kan ikke sitte 30min alene på gulvet. Utredet for refluks?

I denne grøtnasjonen er det lett å tenke at det er riktige veien å gå og føle at babyen er rar om h*n ikke liker grøt, men det finnes så mye mat der ute klart for baby å smake på :D Min baby HATER grøt, virkelig brekker seg av det, men han gomler i seg alt mulig annet.

https://www.babyverden.no/baby/10-kjappe-om-a-spise-selv/

Jeg anbefaler å prøve forskjellig, feks kokte gulrøtter i staver, brokkolitopper (kokt), eggerøre, brødskalker og frukt. La han få kjenne på maten han spiser.

N er 8,5 mnd. Får grøt til frokost/lunsj og til kvelds, 1,5 porsjon pr. gang. Krabber ikke men kryper. Hun var 9,2 kg på forrige kontroll men det er halvannen mnd. siden.
Veldig dumt spm..men hva er forskjellen på å krype og krabbe? I min verden er det det samme:p Krype er nynorsk versjonen, krabbe er bokmål (vet ikke om det er riktig, men det jeg er vokst opp med).

Her begynte lillegutt å krabbe og sette seg selv opp for ca 3-4 uker siden, leker greit alene på gulvet MEN begynt å sove så lite på dagen :wacky: Han er OVERALT mtp krabbingen og begynte å reise seg for noen dager siden så mye knall og fall og med to eldre barnehagebarn så er jeg skutt på kvelden :arghh: Holder på med sin første tann nå så med feber og ikke vil sove eller spise noe særlig (ammer som gal nå) så kjenner jeg på det:hungover: Han blir 8 mnd til søndag (25) , spiser 4 fast føde måltider vanligvis.

For tiden nekter lillegutt grøt (spytter det bare ut igjen), og ammingen er det så som så med :sorry: han har ikke tid til å amme, blir gal av å prøve, så frukter for produksjonen nå :dead:
Han åler seg, reiser seg og går litt rundt bord og stoler, og nettopp delvis funnet ut av det å krabbe:p aktiv liten gutt som er blid dagen lang, men veldig urolig på kveldstid :sorry:

Back
Topp