Medisiner: holdbarhet, oppbevaring

Lille-M

Glad i forumet
Oktoberlykke 2019
Septemberlykke 2021
Hei!

Vi skal i gang med vårt første forsøk om litt over et par uker, og jeg skal gå på Puregon og Cetrotide (+ Lutinus og Ovitrelle). Jeg har veldig sprøyteskrekk og gruer meg veldig! Spesielt gruer jeg meg til Cetrotide, pga at jeg må blande den klar selv... Er det noen som har noen erfaringer å dele med disse medisinene? [emoji4]

Så lurer jeg på om når dere pleier å hente ut medisiner på apoteket før forsøk? Er det greit å hente ut nå allerede for oss, eller er det kort holdbarhet på slike ting? Jeg aner ikke... [emoji85] Hva er normal oppbevaring på slike ting - kjøleskap?

Lykke til framover høsten, alle som skal i gang med nye forsøk! [emoji173]️ Vi får krysse fingre for hverandre!

Jeg skal i gang med første i september jeg også :)
Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gå på enda. Men har samme spørsmål som deg, så følger med her.

Nesesprayen har jeg henta ut alt, tre uker før tida, jeg liker å være ute i god tid. Også lokal apoteket er privateid, og de må stort sett bestille opp sånt :)

Ring klinikken din eller sjekk papirene deres, trenger bare hente ut puregon og cetrotide i første omgang. Jeg bestilte god tid i forveien pga ting kan ta lang tid nordover, og var nøye med å hente dem som det siste jeg gjorde før jeg dro hjem fra kjøpesenteret, og stappet rett i kjøleskap for sikkerhetsskyld. Jeg hentet ut mine i juni da skattepengene kom, og hadde forsøk i august.

skal dere på kontroll på klinikken så har de gjerne alle medisinene inne på nermeste apotek.

Bare oppbevar dem i kjøleskap frem til dagen før du skal bruke dem eller noe slikt så er det fint. Mine cetrotide bodde i kjøleskap frem til 30 min før jeg skulle sette dem, skulle jeg sette dem på jobb så hadde jeg det bare i veska, de tåler romtemperatur også det var helt greit. Jeg syntes cetrotide hørtes grusomt ut å skulle blande selv, men det gikk helt fint altså, det er ganske idiotsikkert.

Dere kan også sjekke felleskatalogen ang medisinene, der er det skrevet om oppbevaring osv. også er det instruksjonsvideoer fra produsenter osv som kan være fine å se på hvis man er usikker.

Også være nøye med at kvitteringene må dere ta vare på, de skal både stemples og underskrives av den som har gitt den ut til deg, det har med helfo å gjøre.

Jeg anbefaler å vente med å hente underveis. Forsøk kan avbrytes, medisiner kan endres av legen underveis osv. På sykehusapotekene har de alltid alt inne, så da kan man bare kjøpe akkurat det man trenger etter hver kontroll og nok frem til neste kontroll.

Jeg anbefaler å vente med å hente underveis. Forsøk kan avbrytes, medisiner kan endres av legen underveis osv. På sykehusapotekene har de alltid alt inne, så da kan man bare kjøpe akkurat det man trenger etter hver kontroll og nok frem til neste kontroll.

Skriver under på denne. Etter avbrutt innsett (full frys) og fryseforsøk i naturlig innsett så sitter jeg fortsatt igjen med en helt brukanes Ovitrelle som bare må kasseres. Forsåvidt mindre viktig nå, men hadde jeg gjort ting om igjen så hadde jeg hentet underveis. Skal sies at det gikk rykter om mangel på Ovitrelle på apotekene i april, så turte liksom ikke la vær å kjøpe alt. Men det hadde ordnet seg uansett:)

Jeg tenkte å ta ut litt og litt. Er uføretrygda, så driter ikke akkurat penger :rolleyes: Og dumt å sitte igjen med masse som jeg ikke får brukt...

Anbefales å hente litt og litt i tilfelle det blir endringer på hvilke medisiner som skal brukes eller avbrudd.
Men! Beregn et par tre dager leveringstid, det er dyre medisiner som ikke brukes av alle, og derfor har ikke alle apotek det inne.
Det som skal oppbevares i kjøleskap bør stå kaldt frem til feks et par timer før det skal brukes (det gjør vondt å sette kalde injeksjoner). Spør på apoteket eller sjekk pakningsvedlegget om oppbevaring hvis du er usikker.
Be om spesifisert kvittering (inkl stempel og signatur) hvis du skal be om refusjon fra helfo.

Hilsen apotektekniker med god faglig kjennskap til assistert befruktning :)

Anbefales å hente litt og litt i tilfelle det blir endringer på hvilke medisiner som skal brukes eller avbrudd.
Men! Beregn et par tre dager leveringstid, det er dyre medisiner som ikke brukes av alle, og derfor har ikke alle apotek det inne.
Det som skal oppbevares i kjøleskap bør stå kaldt frem til feks et par timer før det skal brukes (det gjør vondt å sette kalde injeksjoner). Spør på apoteket eller sjekk pakningsvedlegget om oppbevaring hvis du er usikker.
Be om spesifisert kvittering (inkl stempel og signatur) hvis du skal be om refusjon fra helfo.

Hilsen apotektekniker med god faglig kjennskap til assistert befruktning :)

Takk for svar! Har sykehusapotek ikke så langt unna, så tenker å hente ut der om det blir nødvendig. :)

Takk for svar! Har sykehusapotek ikke så langt unna, så tenker å hente ut der om det blir nødvendig. :)

Sykehusapotek der det er fertilitetsklinikk burde jeg kanskje presisert. Ellers har de fleste klinikkene et apotek i nærheten de samarbeider med som har det meste inn (Porsgrunn har ett i Porsgrunn, Fertilitetssenteret har et like ved osv.) Og på f.eks. Apotek 1 sine nettsider kan du også sjekke selv hvilke apotek som har medisiner på lager. :)

Hvilken klinikk hører du til? :)

Sykehusapotek der det er fertilitetsklinikk burde jeg kanskje presisert. Ellers har de fleste klinikkene et apotek i nærheten de samarbeider med som har det meste inn (Porsgrunn har ett i Porsgrunn, Fertilitetssenteret har et like ved osv.) Og på f.eks. Apotek 1 sine nettsider kan du også sjekke selv hvilke apotek som har medisiner på lager. :)

Det kan sjekkes/bestilles på vitusapotek.no også ;) Og kan vel hvis det er elektronisk resept bestilles på komplettapotek.no i tillegg.

Det kan sjekkes/bestilles på vitusapotek.no også ;) Og kan vel hvis det er elektronisk resept bestilles på komplettapotek.no i tillegg.

Ja, sant det! Vitus og, men hos meg er det oftere Apotek 1 som har det jeg trenger inne. :p

(Siden man ofte får bekreftet medisinene samme dag eller dagen før man skal bruke dem burde man ikke bestille med mindre man har mulighet til å avbestille.)

Ja, sant det! Vitus og, men hos meg er det oftere Apotek 1 som har det jeg trenger inne. :p

(Siden man ofte får bekreftet medisinene samme dag eller dagen før man skal bruke dem burde man ikke bestille med mindre man har mulighet til å avbestille.)
Ja det avhenger dessverre av hvor man er i landet og folka som jobber på apotekene.
Helt enig i at det ikke bør bestilles før man er sikker, ikke alle apotek setter pris på å "brenne inne" med spesialbestillinger.

Ja det avhenger dessverre av hvor man er i landet og folka som jobber på apotekene.
Helt enig i at det ikke bør bestilles før man er sikker, ikke alle apotek setter pris på å "brenne inne" med spesialbestillinger.

Nei, oftest lurt å handle på apoteket ved klinikken samtidig med kontrollen. Der godtar de nok avbestillinger også (tipper alle, men hvert fall de jeg har gjort det på), om man eventuelt har holdt av noe. :D

Haukeland. Så de har nok alt jeg trenger tenker jeg. :)

Haukeland. Så de har nok alt jeg trenger tenker jeg. :)

Ja, der kan du kjøpe på hver kontroll (slik jeg har forstått på de som hører til der). :D

Back
Topp