Babygrøt

TezK

Betatt av forumet
Noen som har en god oppskrift til babygrøt?
Skal begynne å gi litt til lillegutt på 4 måneder

Begynte med hirseflak og vann. La hirseflakene i vann over natten så det ble mest mulig magevennlig. Etterhvert begynte jeg med havregryn og deretter gradvis med andre kornsorter (også hele korn). Blandet inn eggeplomme, rapsolje eller nøttepålegg rett før servering for å få i litt fett. Gav også litt fruktmos som dessert for å øke jernopptaket (c vitaminer øker jernopptaket) :)

Skal teste dette ut [emoji4] hvor mye må jeg ha til smaksprøve og en porsjon sånn ca?

Skal teste dette ut [emoji4] hvor mye må jeg ha til smaksprøve og en porsjon sånn ca?

Jeg har brukt
ca 2 spiseskjeer hirseflak
1 Ts havremel (kan sløyfes)
1 dl vann.
Bare å prøve seg frem. Bruker stavmikser på grøten til slutt for å få helt jevn konsistens. Det er ikke nødvendig, men fint særlig til de minste eller de som ikke er helt klare for litt småklumper. Jeg har i ca 1ts havremel (har malt gryn med stavmikser og siktet, har dette i en boks så jeg ikke trenger gjøre det hver gang det skal lages grøt).
I tillegg tilsetter jeg sviskemos (kjøpt) eller aprikosmos (hjemmelaget) for å hjelpe magen (og aprikos er jernrikt). Har somregel også i noe most frukt, feks banan, pæremos eller eplemos.
Med en god dæsj frukt blir det en god porsjon av 2 ss hirse + 1dl vann. Bare prøv deg frem, blir det for mye er det bare å spise resten selv :p ;)
Mim varierer om han spiser 4ts eller hele porsjonen, så synes det er greit å ha nok i fall han er veldig grøtsulten.

Back
Topp