Flere som fortsatt sliter med kvalme?

*Håpefull*

Glad i forumet
Hei :)

Jeg er 12+1 i dag og har siden uke 5-6 slitt med kvalme 24/7 med noe oppkast innimellom. Nå har jeg jo hatt sommerferie og sånn sett fått muligheten til å bare ligge i ro og gjøre det som døyver kvalmen mest: ligger i ro kjølig, småspise hver 2 time de gangene jeg har klart å spise i det hele tatt og bare tatt ting i mitt tempo.

Har ikke hatt sykemelding, og hadde et håp om å klare å starte på jobb igjen i dag etter ferien, men dagen starta selvfølgelig med intens kvalme og oppkast. Klarer ikke å fokusere på jobb sånn det er nå med redusert form, redusert energinivå og kvalmen.

Hva gjør dere andre? Piner dere dere gjennom jobbhverdagen? Går dere på kvalmestillende for å klare dere gjennom evt. jobbhverdag eller er det fair å be om sykemelding, om ikke annet en gradert sykemelding? Jeg sendte mail til sjefen i dag og forklarte situasjonen, hun synes det hørtes lurt ut med sykemelding når formen er som den er. Men jeg vet ikke helt hvor terskelen ligger egentlig for sånt? Pleier legene å være strikt ift. sykemelding relatert til kvalme ifm. graviditet? Har dere noen erfaringer? Hva gjør dere som er kvalme ift. jobb?

Jeg er 13+0 og sliter også med kvalme. Den har heldigvis blitt bedre, men jeg kaster opp så og si hver dag. Kvalmen min begynte også ca i uke 6.
Legen min sykmeldte meg veldig raskt og sa at det var uaktuelt for meg å være på jobb i den tilstanden (har en veldig snill og hensynsfull lege). Min jobbsituasjon er også slik at jeg ikke har tilgang på toalett og vask der jeg sitter og er avhengig av at noen har tid til å avløse meg til toalettbesøk og lunchpause. Jeg har derfor ikke mulighet til å kaste opp på jobb eller ta noen minutter pause hvis det trengs.
Legen min har sykmeldt meg uten at jeg har spurt etter sykmelding, så han har vært det motsatte av vanskelig. :happy: Legen har vært veldig tilbakeholden med kvalmestillende medisiner, så jeg har klart meg uten det. Siden jeg har hatt en SA tidligere i år så ville han at jeg skulle ta ekstra hensyn til kroppen og ikke stresse den unødig. Jeg har nå vært sykmeldt i 8 uker og er fremdeles sykmeldt.

Ut i fra det du forteller så høres det ut som at en sykmelding er på sin plass for deg også. :)

Jeg er 13+0 og sliter også med kvalme. Den har heldigvis blitt bedre, men jeg kaster opp så og si hver dag. Kvalmen min begynte også ca i uke 6.
Legen min sykmeldte meg veldig raskt og sa at det var uaktuelt for meg å være på jobb i den tilstanden (har en veldig snill og hensynsfull lege). Min jobbsituasjon er også slik at jeg ikke har tilgang på toalett og vask der jeg sitter og er avhengig av at noen har tid til å avløse meg til toalettbesøk og lunchpause. Jeg har derfor ikke mulighet til å kaste opp på jobb eller ta noen minutter pause hvis det trengs.
Legen min har sykmeldt meg uten at jeg har spurt etter sykmelding, så han har vært det motsatte av vanskelig. :happy: Legen har vært veldig tilbakeholden med kvalmestillende medisiner, så jeg har klart meg uten det. Siden jeg har hatt en SA tidligere i år så ville han at jeg skulle ta ekstra hensyn til kroppen og ikke stresse den unødig. Jeg har nå vært sykmeldt i 8 uker og er fremdeles sykmeldt.

Ut i fra det du forteller så høres det ut som at en sykmelding er på sin plass for deg også. :)

Hm, ja, da er vi flere i samme båt. Det hørtes ikke noe ideelt ut for deg med en sånn type jobb der du ikke har mulighet til å løpe på do og vask tilgjengelig når du måtte trenge det, noe man ofte har behov for med sånn type kvalme:rolleyes: Men kjempeflott at legen tok dette på alvor og såg tidlig at det viktigste her tross alt var helsa, deg og babyen sånn at du fikk sykemelding.

Ja, jeg skal ta en prat med legen i morgen. Da skal jeg på svangerskapskontroll så da kan jeg ta opp dette når jeg først er der. Håper jeg møter forståelse, hun pleier heldigvis å være ganske grei å ha med å gjøre og ønsker det beste for pasientene. Så da skal jeg la vær å grue meg, og særlig siden det virker som det er flere som må ty til sykemelding pga. svangerskapskvalme:)Masse god bedring videre, håper du slipper så mye mer kvalme fremover og at du snart kjenner deg bra igjen:Heartred

Var sykmeldt ei uke rundt uke 8-9 grunnet kvalme og svimmelhet, og da var det legen som foreslo sykmelding med en gang, så tror ikke det skal være noe problem for deg å bli sykmeldt. Er nå 12+5 og fortsatt litt kvalm, men mye bedre enn for noen uker siden. Sover på sofa på kontoret i lunsjpausa, og da funker det såvidt å komme gjennom dagen. Håper energinivået kommer seg opp igjen snart!

Her begynte kvalmen i uke 10 for fullt. Er svimmel og kvalm gjennom hele dagen så føler meg lite produktiv. har ferie frem til tirsdag, men begynner da på utdanning så er litt redd for at kvalmen ikke skal ha gått over til da

Er 13+1 og sliter fortsatt med kvalme til tider, men er ikke på langt nær like mye som før. Har slitt siden uke 5+6.. hadde tre dagers pause fra kvalmen i uke 9, men så kom den tilbake [emoji85]

Jeg ble sykmeldt i en uke, før jeg gikk ut med 3 uker ferie.

Jeg hadde ikke giddet å pint meg gjennom jobb, hvis jeg hadde vært kjempe kvalm og kastet opp [emoji85]

Nå sliter jeg med kvalme om jeg ikke spiser ofte nok, eller ikke får i meg nok drikke. Opplever ofte hjertebank og tung pust når jeg er på jobb også.. dette er bare etter to dager.. skal til legen på fredag, så får hun tatt et nytt blodtrykk osv da

Jeg er i uke 13+5 og er fremdeles veldig kvalm. Var sykemeldt i to uker fra uke 10-12, men nå jobber jeg fordi jeg synes så forferdelig synd på meg selv når jeg ligger hjemme og har så god tid. Jeg kaster ikke opp hver dag, men flere ganger i uka så jeg har ikke mye energi igjen når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg lever i håpet om at det gir seg i uke 14, mener å huske at det gjorde det forrige gang.

Jeg er 14+2 og har ikke vært mindre kvalm - har heller merket MER kvalme de siste to ukene! men ikke oppkast heldigvis :)

Huff, jaa, det er ikke bare fryd og gammen å være gravid..Er ikke direkte idyllisk sånn det er nå med kvalme og det som følger med.
Føles virkelig som man har omgangssyken døgnet rundt...
Jeg var hos legen for to dager siden og da fikk jeg sykemelding ut august. Det kjente jeg at trengtes sårt. Har visst hyperemesis, gått ned 6 kg så det var litt godt å komme dit og slippe å måtte tyrgle om sykemelding og prøve å overbevise legen om at jeg trengte det. Hun kunne relatere veldig til hvordan jeg hadde det, så det var utrolig godt å komme å møte forståelse...Både der og her inne på forumet. Deilig å ha noen å dele tanker med og få innspill på alt mulig.

Håper vi alle snart kan få noen kvalmefrie stunder fremover ettehvert og heller nyte tiden som gravid:Heartpink:flower

Jeg gleder meg noe voldsomt til p kunne spise som normalt. Nå må jeg passe på å ikke spise for fort, for da blir jeg enten kvalm eller skikkelig uvel av at magen føles for full. Og da skal det sies at jeg er treig til å spise fra før av. Og spiser jeg for sakte blir jeg ikke mett, men heller mer sulten og kvalm fordi jeg er sulten. Og mye mat er ødelagt for en periode nettopp fordi det har kommet i retur. Så som sagt gleder jeg meg veeeeldig til at alt går tilbake til normalen igjen! [emoji5]

Back
Topp