Kjedelig opplevelse hos legen !

*Pink Sugar*

Betatt av forumet
Gynekologen min henviste meg til fosterdiagnostikken i forrige uke men fikk avslag grunnet manglende info/begrunnelse. De hadde bare sett jeg var 34 og for ung.

Fikk beskjed at jeg måtte til fastlegen å be om ny henvisning. Etter mye om og men og moralpreik skrev han at jeg hadde borderline og slet med angst og sånn...

Men så presterer han å si.... «har du virkelig så mye angst for svangeskapet. Og hvorfor ?? Hva er du redd for ?» Han mente jeg Haddeland jo vært hos veldig veldig dyktige gynekologer i tidlig UL 11+6, og de hadde sett alt var bra! Og om jeg var klar over risken ved sånne prøver / undersøkelser. Var jeg klar over 1/100 aborterte etter slike undersøkelse.

Han sier og om der var sånn at jeg ønsker abort hvis det var noe?

Ble bare litt lei meg ! Og han fikk meg til å føle meg som verden minste person... nå er jeg bare redd hvis jeg tar fosterdiagnostikken blir jeg kanskje miste :(

Sniker

Fosterdiagnostikk er et samlebegrep som omfatter flere undersøkelser. Den vanligste formen er duotest og UL og altså helt ufarlig, men gir bare risikovurdering og ingen sikre svar. UL skal utføres senest 13+6 såvidt jeg husker.
Fostervannsprøve kan tas senere og har en liten risiko for spontanabort.

Uansett ganske definert hvem som kan få fosterdiagnostikk så selv om legen din skriver henvisning er det opp til sykehuset/medisinsk genetikk om du faktisk får tilbudet.

Lykke til!

Sniker

Fosterdiagnostikk er et samlebegrep som omfatter flere undersøkelser. Den vanligste formen er duotest og UL og altså helt ufarlig, men gir bare risikovurdering og ingen sikre svar. UL skal utføres senest 13+6 såvidt jeg husker.
Fostervannsprøve kan tas senere og har en liten risiko for spontanabort.

Uansett ganske definert hvem som kan få fosterdiagnostikk så selv om legen din skriver henvisning er det opp til sykehuset/medisinsk genetikk om du faktisk får tilbudet.

Lykke til!

Tusen takk for svar ♥️ Da vil jeg iallefall ha duotest og UL.

Det kan jo også legges til at evt morkake- eller fostervannsprøve som har denne spontanabortrisikoen (ca 0,5%-1% mener jeg) først blir tilbudt/er nødvendig å ta hvis duo-test viser høy sannsynlighet for de trisomiene som det testes for. Så det er jo ikke sikkert det blir nødvendig en gang. Ekstremt unødvendig av legen din å si sånt.

Blir så oppgitt over at man er så restriktive med fosterdiagnostikk i Norge kontra f.eks. Sverige og Danmark hvor duotest tilbys som del av svangerskapskontrollene. Synes det må være et valg opp til hver enkelt om man ønsker å få undersøkt dette når man har denne teknologien uten at konservative leger skal løfte pekefingre av den grunn.

Jeg dro til København og betalte for en nipt-test (en blodprøve som undersøker det samme som duo-testen, men som er litt mere presis) siden jeg er 32 og kan glemme å få tilbud om noe som helst her i Norge. Vi synes det var det riktige for oss i hvert fall:)

Jeg skjønner ikke helt - mener du at du skal få utført fosterdiagnostikk fordi du er borderline og har angst?

Jeg skjønner ikke helt - mener du at du skal få utført fosterdiagnostikk fordi du er borderline og har angst?
Ja , akkurat ! Jeg er så engstelig og innbiller meg så mye som gjør at jeg til slutt tror det er noe galt/ vet det er noe galt. Så for at det skal lette litt på tankegangen min.

Mulig det skulle være en eller annen omsorg der, men det var utidig av legen å gi deg flere ting å bekymre deg for.. Håper du finner roen videre i svangerskapet.

Ja , akkurat ! Jeg er så engstelig og innbiller meg så mye som gjør at jeg til slutt tror det er noe galt/ vet det er noe galt. Så for at det skal lette litt på tankegangen min.
Tror du skal forberede deg på at det ikke er nok til å få fosterdiagnostikk altså. Det er ganske strengt i Norge, men du kan reise privat til Danmark eller Sverige og ta NIPT

Det høres ut som slik mange andre friske gravide har det....
Hvordan skal det gå når barnet er født? Skal helsevesenet undersøke barnet ditt for alt mulig rart fordi du innbiller deg at det er noe galt?

Det høres ut som slik mange andre friske gravide har det....
Hvordan skal det gå når barnet er født? Skal helsevesenet undersøke barnet ditt for alt mulig rart fordi du innbiller deg at det er noe galt?
Unødvendig kommentar ! Jeg er som (over)bekymret som personen og sånn er det dessverre.

Back
Topp