Lager du syltetøy selv?

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Nå er det utrolig mye bær i butikker, boder og i skogen.
Lager du noe syltetøy av det?

Jeg lager jordbæresyltetøy :)
 
Om jeg gjør, så lager jeg frysetøy, altså rørt syltetøy som fryses. Ikke kokt som syltetøy.

Men jeg lager ripsgele i tillegg av rips fra egen hage
 
Lager bringebærsyltetøy. :)
 
Ja, jordbær og blåbær. Blåbær rører jeg og fryser, jordbær har jeg både kokt og hatt på syltetøy glass og rørt og frosset. I år blir det bare blåbærsyltetøy, om jeg finner noe grei bær da (med denne tørken er det jaggu meg ikke sikkert), har enda igjen massevis av jordbærsyltetøy da vi laget litt mye i fjor.
 
Nei dessverre. Men farmor pleier lage rabarba med jordbærsyltetøy og da får vi noen glass [emoji7]
 
Ja, jordbær og blåbær. Blåbær rører jeg og fryser, jordbær har jeg både kokt og hatt på syltetøy glass og rørt og frosset. I år blir det bare blåbærsyltetøy, om jeg finner noe grei bær da (med denne tørken er det jaggu meg ikke sikkert), har enda igjen massevis av jordbærsyltetøy da vi laget litt mye i fjor.

Vi har funnet masse blåbær så vil tro du finner altså [emoji16]
 
I år rørte vi jordbær og frøs. Jeg vil egentlig bli bedre på det, syns det er gøy å plukke ting selv og lage noe ut av det :) vi skal lage eplemos og rabarbragrøt iår, det pleier vi hvert år :)
 
Har aldri gjort , men har veldig lyst å gjøre det i år :)
 
Lite i skogen pga tørke. Så ikke laget noe nå. Har litt vill-bringebær som jeg skal bruke i smoothie. Får se om blåbærene ikke er for sure.

Lager aldri syltetøy av bær jeg kjøper
 
I år ble det kun jordbær, alt annet er tørket ut for lengst.
Lager vanligvis også tyttebær, blåbær, ripsgele, solbærgele, bringebær, granskuddsirup og litt forskjellig.
 
Lager syltetøy av rabarbra, rips, solbær, stikkelsbær, epler og plommer hvert år. Har alt det i hagen. Tenker å lage av bringebær i år også.
 
Jeg har nettopp oppdaget elsken med å lage eget syltetøy. I fjor lagde jeg av selvplukkede jordbær, plommer og rips, samt billige nektariner fra butikken. I år tillater ikke helsen noen av delene, men håper på at noen er behjelpelig med å plukke rips, så skal jeg vel alltids få laget ripsgelé. Det er min favoritt. Naboen laget rørte jordbær til meg, en av de beste overraskelsene jeg har fått [emoji7]
 
Ja, lager både rørte jordbær og bringebær :) Digg å ha i fryseren utover høsten!
 
Jeg spiser bærene med en gang :woot: her om dagen laget jeg bringebæriste med bringebær oppi, sånn at når jeg hadde drukket opp teen spiste jeg bringebærene
 
Rørt jordbærsyltetøy som ligger på frysen. Gleder meg til å ta opp i løpet av høsten og vinteren [emoji4]
 
Lager ikke syltetøy, men usøtet frukt/bærmos og smoothie. Fruktmosen bruker jeg å fryse ned i saftis former så har vi litt fyldigere saftis uten sukker. Lillesøster får litt av fruktmosen vedsiden av grøten for å bedre jern opptaket.
Skulle gjerne ha plukket frukt og bær selv, men med to små strekker ikke tiden til. Tar derfor imot selvplukk av svigermor når hun kommer innom :happy:
 
Jordbæra ble spist opp før de havnet i frysen gitt. :p Skal avtine fryseren så vil helst ikke ha noe inn der, men pleier å fryse ned jordbær.
 
Back
Topp