Foreldrepenger - 100% og ulønnet?

Lykkeliten_18

Betatt av forumet
Oktoberfruene 2018
Marshmallows 2022
Hei [emoji1]
Lurer på om det er flere som tenker å velge 100% permisjon og så ta ut ulønnet permisjon tilsvarende 80%-lengden? Vi tenker å ta 100% og at jeg tar noen uker ulønnet før pappapermen startet.
Noen som har erfaring med søknadsprosessen for dette? Må far søke permisjon før jeg er ferdig med min lønnede permisjon, for deretter å søke utsettelse av sin permisjon tilsvarende uker der jeg skal ha ulønnet permisjon..?

Last edited:
Jeg skal gjøre det samme, men
vet lite om hvordan det må gjøres i praksis så følger med her!

Ang arbeidsgiver - mener du at ansettelsesforholdet ditt tar slutt før eller rett etter du går ut i permisjon? I så fall får du kun oppspart feriepenger for de første 12 ukene :/ Skjedde samme med meg sist gang.

Far må søke før din perm er ferdig. Men ta å chat med nav. Helt genialt og du får riktig svar! Du kan jo eventuelt ta noen ulønnede uker innimellom permisjonen slik at du strekker den betalte perm lengre og du har vel flere rettigheter da enn ved ulønnet. Hvetfall sånn noen jeg kjenner gjorde det når de havnet i lignende situasjon.

Jeg skal gjøre det samme, men jeg søker som normalt. Når far skal søke etter fødsel legger han inn utsettelse av sin del som tilsvarer når han skal begynne etter jeg har hatt ulønnet også. Gjorde dette sist og [emoji4]
Alle har rett på ferie uansett, men om du har feriepenger varierer jo etter hvordan du har jobbet. Å bruke ferie som grunn til å utsette permisjonen for å strekke den lenger kan du bruke alle dine 5 uker om du utsetter far sin periode da han er i 100% i arbeid da som årsak. Men utsetter du din egen periode av permisjonen så får du kun utsatt med lovbestemt ferie som er 4 uker og 1 dag [emoji4]

Jeg skal gjøre det samme, men
vet lite om hvordan det må gjøres i praksis så følger med her!

Ang arbeidsgiver - mener du at ansettelsesforholdet ditt tar slutt før eller rett etter du går ut i permisjon? I så fall får du kun oppspart feriepenger for de første 12 ukene :/ Skjedde samme med meg sist gang.

Mener det er med 100% foreldrepenger uansett kun de første 12 ukene du får oppspart feriepenger fra nav så lenge du er i permisjon. Det er ellers det du er i arbeid eller opp til arbeidsgiver om å gi deg fullt.

Mener det er med 100% foreldrepenger uansett kun de første 12 ukene du får oppspart feriepenger fra nav så lenge du er i permisjon. Det er ellers det du er i arbeid eller opp til arbeidsgiver om å gi deg fullt.
Åja, det visste jeg ikke! Tror jeg får som vanlig fra min arbeidsgiver, men dersom man ikke gjør det så skatter man vel gjerne mindre da?

Hvis du får utbetalt fra NAV utbetales det kun feriepenger for de første 12 eller 15 ukene, avhengig av om du velger 100% eller 80% dekning. Hvis arbeidsgiver utbetaler lønn (og får denne refundert fra NAV) opparbeider du deg feriepenger så lenge de gjør dette, som om du var i jobb som vanlig.

Du har uansett rett på 5 uker ferie i året, det er hvorvidt denne er «betalt» eller ikke som varierer, og da avhengig av hvor stor del av året før du var ansatt. Spør arbeidsgiveren din om du er usikker.

Far må søke om utsettelse senest siste dag i fellesperioden om han ikke skal ta fedrekvoten direkte etter denne. Han søker da om utsettelse tilsvarende den perioden du tar i ulønnet permisjon og ferie, og søker uttak fra dagen etter du er ferdig, eller senere om det passer dere bedre. Det viktige er at han søker om utsettelse før fellesperioden er over, ellers vil han miste rett til stønadsdager.

Det er bare arbeid, ferie eller sykdom som gir rett til utsettelse, så å utsette inni foreldrepenger kun pga ulønnet permisjon vil ikke være mulig.

Vi tar 100% dekningsgrad, også tar eventuelt far noen uker ulønnet permisjon på slutten ved behov :) Jeg har 7 ukers lærerferie etter at jeg er ferdig med min permisjon, så vi kommer heldigvis langt med den pluss fars ferieuker! :) Det blir en litt usammenhengende pappapermisjon, med utsettelse både for hans ferie og at han jobber mens jeg har ferie, så vi må ha tunga rett i munnen når far skal søke.

Men det stemmer vel at hvis man skal utsette permisjonen med ferie så kan man kun utsette med 4 uker og 1 dag? Gjelder dette hvis de tas rett etter permisjonen, eller kun midt i? Kan far ta 3 uker ferie før permisjonen hans begynner (og etter min er ferdig) og 2 uker på slutten f.eks?

Hvis du får utbetalt fra NAV utbetales det kun feriepenger for de første 12 eller 15 ukene, avhengig av om du velger 100% eller 80% dekning. Hvis arbeidsgiver utbetaler lønn (og får denne refundert fra NAV) opparbeider du deg feriepenger så lenge de gjør dette, som om du var i jobb som vanlig.

Du har uansett rett på 5 uker ferie i året, det er hvorvidt denne er «betalt» eller ikke som varierer, og da avhengig av hvor stor del av året før du var ansatt. Spør arbeidsgiveren din om du er usikker.

Far må søke om utsettelse senest siste dag i fellesperioden om han ikke skal ta fedrekvoten direkte etter denne. Han søker da om utsettelse tilsvarende den perioden du tar i ulønnet permisjon og ferie, og søker uttak fra dagen etter du er ferdig, eller senere om det passer dere bedre. Det viktige er at han søker om utsettelse før fellesperioden er over, ellers vil han miste rett til stønadsdager.

Det er bare arbeid, ferie eller sykdom som gir rett til utsettelse, så å utsette inni foreldrepenger kun pga ulønnet permisjon vil ikke være mulig.

Takk for oppklarende svar, Finn! Vikariatet mitt går ut idet jeg går ut i permisjon. Men jeg kan likevel utsette permisjonen min for å ha ferie, selv om jeg ikke har arbeidsgiver? Eller må disse tas på slutten av min permisjon som "ferie", men det blir som en ulønnet permisjon? Dette var litt vanskelig å forklare, men håper du forstår [emoji28]

Takk for oppklarende svar, Finn! Vikariatet mitt går ut idet jeg går ut i permisjon. Men jeg kan likevel utsette permisjonen min for å ha ferie, selv om jeg ikke har arbeidsgiver? Eller må disse tas på slutten av min permisjon som "ferie", men det blir som en ulønnet permisjon? Dette var litt vanskelig å forklare, men håper du forstår [emoji28]

I prinsippet kan du det, siden du har rett til lovbestemt ferie. Men NAV vil sannsynligvis be om en bekreftelse fra arbeidsgiver på ferien, og om du ikke har noen kan jo det komplisere ting.

Du kan jo uansett søke, du taper ikke noe på det. Sånn vidt jeg vet står det i rundskrivet at det er tilstrekkelig at stønadsmottaker (deg) selv opplyser om ferie i de tilfellene der NAV utbetaler foreldrepengene direkte.

Et annet alternativ, om du har en god tone med arbeidsgiver, er jo at du ber nåværende arbeidsgiver om å skrive en bekreftelse på perioden du har tenkt å avvikle ferie. Har du jobbet der foregående år har du jo rett på ferie.

Tenker å gjøre lignende selv.

Velger 100% dekning, setter av så mye penger som mulig for en eventuell periode med ulønnet permisjon. Kommer til å føre over 14 dager ferie fra i år til neste år slik at jeg totalt neste år har 7 uker som kan tas ut etter permisjonen. Så blir det kanskje noen uker ulønnet perm i tillegg.

Vi er førstegangs så vi tenker å se ann hvordan ting er når det nærmer seg min permisjonsslutt å planlegger litt nærmere da når han skal søke sin permisjon for hvor lenge det ender opp med å bli ulønnet.

Vi må nok søke barnehageplass fra august, ellers risikerer vi å ikke få. Men håper det blir mulig å utsette barnehagestart litt + at samboer kan ha endel av barnehagestarten i sin permisjon så vi får en lang tilvenningsperiode med veldig korte dager.

Vi tar 100% dekningsgrad, også tar eventuelt far noen uker ulønnet permisjon på slutten ved behov :) Jeg har 7 ukers lærerferie etter at jeg er ferdig med min permisjon, så vi kommer heldigvis langt med den pluss fars ferieuker! :) Det blir en litt usammenhengende pappapermisjon, med utsettelse både for hans ferie og at han jobber mens jeg har ferie, så vi må ha tunga rett i munnen når far skal søke.

Men det stemmer vel at hvis man skal utsette permisjonen med ferie så kan man kun utsette med 4 uker og 1 dag? Gjelder dette hvis de tas rett etter permisjonen, eller kun midt i? Kan far ta 3 uker ferie før permisjonen hans begynner (og etter min er ferdig) og 2 uker på slutten f.eks?

Stemmer til en viss grad. For å ha opphold lengre enn fire uker og én dag pga ferie må du ha overført ferie fra i fjor eller ta ut ferie fra neste år. Dette er hentet fra NAVs Foreldreplanlegger. Slik jeg forstår det gjelder dette hvis du skal utsette permisjonen. Det bør derfor være mulig for mannen din å ta ut ferie utover de fire ukene og én dag hvis han gjør det sånn du skisserer, sparer to uker til han er ferdig med permisjonen sin.

Denne gang velger jeg 80% for å være lengst mulig hjemma med lønn :) planla sist med 100% å legge av de pengene en får mer til den ulønna, det skjedde ikke :P så da er det bedre for meg at jeg tar 80% :) forrige gang hadde jeg 100%, jobba 8 uker før ferie og nå ca 8-9 uker ulønna

Tenker å gjøre lignende selv.

Velger 100% dekning, setter av så mye penger som mulig for en eventuell periode med ulønnet permisjon. Kommer til å føre over 14 dager ferie fra i år til neste år slik at jeg totalt neste år har 7 uker som kan tas ut etter permisjonen. Så blir det kanskje noen uker ulønnet perm i tillegg.

Vi er førstegangs så vi tenker å se ann hvordan ting er når det nærmer seg min permisjonsslutt å planlegger litt nærmere da når han skal søke sin permisjon for hvor lenge det ender opp med å bli ulønnet.

Vi må nok søke barnehageplass fra august, ellers risikerer vi å ikke få. Men håper det blir mulig å utsette barnehagestart litt + at samboer kan ha endel av barnehagestarten i sin permisjon så vi får en lang tilvenningsperiode med veldig korte dager.

Har ikke alle nå rett på barnehageplass fra barnet fyller ett år? :) det er hvertfall slik i kommunen der jeg bor. Vi søker nok plass tidlig, men søker ikke om å få plass før barnet er 1 år, for vi vil være i permisjon fram til barnet er ca 1 år og 3 mnd.

Last edited:
Har ikke alle nå rett på barnehageplass fra barnet fyller ett år? :) det er hvertfall slik i kommunen der jeg bor. Vi søker nok plass tidlig, men søker ikke om å få plass før barnet er 1 år, for vi vil være i permisjon fram til barnet er ca 1 år og 3 mnd.

Jo det det skal være slik, men kjenner likevell flere som har fått barn på vinteren som har hatt problemer med å få barnehageplass i år så det ser ikke ut som det funker helt slik det skal. Får undersøke nærmere når ungen har kommet til verden.

Vi er også veldig bekymret for å ikke få barnehageplass hos den barnehagen vi bor ved sidenav. Kommunen kan jo også tilby barnehage plasser hos andre barnehager i kommunen, men det kommer til å bli helt umulig for oss å få til med tanke på arbeidsstedene våre, pendleveiene vi må ta og hente/leveringstider i barnehagen. Så vi er mildt sagt ganske urolig for det barnehageopptaket:-/

Saster på at vi får bhgplass når barnet er ett år som vi har rett til, blir det krise får jo en av oss ta ulønnet permisjon, men tror det ordner seg. Halve familien jobber i kommune og barnehage så vi skal ihvertfall være sikre på å gjøre alt rett i søknaden og vite hva vi har rett på! :)

De holder på å bygge en ny gårdsbarnehage ved siden av oss nå, så håper på plass der. Ellers er det to andre barnehager i området, men er jo veldig praktisk å ha barnehagen like ved mtp henting. Har heldigvis en svigermor som har lovet å være behjelpelig med henting de dagene begge jobber sent.

Sniker. Vi hadde 100% og 10 uker ulønnet til meg med nr 2 og hadde tenkt å gjøre det igjen nå, men fant en (etter vår mening) mye bedre måte å gjøre det på nå som fedrekvoten er såpass lang.

Velger fortsatt 100% dekningsgrad, men fra 6 uker etter fødsel tar far ut 20% fedrekvote. Når han har fedrekvotedagen sin er det ikke noe krav til hva jeg gjør så det tilsvarer 20% ulønnet permisjon til meg, og 80% lønnet. I løpet av permisjonen vil han ha tatt ut litt over 6 uker av sine 15, og min permisjon vil være forlenget med litt over 6 uker. Jeg utsetter i tillegg permisjonen med årets ferie+overført fra tidligere på 6 uker og har da permisjon til barnet er 10 mnd i starten av juli. Da er det naturlig å ta ut 4 uker av neste års ferie så ungen rekker å bli nesten 11 mnd før jeg må tilbake på jobb. Far tar sine 8 resterende uker sammenhengende i august og september og dersom vi får utsatt bhg-start til november som vi ønsker har jeg fortsatt "til gode" 4 uker ulønnet permisjon til meg (ut fra at vi i utgangspunktet tenkte at jeg skulle ha 10). Tror det blir en veldig grei løsning [emoji5]

Sniker. Vi hadde 100% og 10 uker ulønnet til meg med nr 2 og hadde tenkt å gjøre det igjen nå, men fant en (etter vår mening) mye bedre måte å gjøre det på nå som fedrekvoten er såpass lang.

Velger fortsatt 100% dekningsgrad, men fra 6 uker etter fødsel tar far ut 20% fedrekvote. Når han har fedrekvotedagen sin er det ikke noe krav til hva jeg gjør så det tilsvarer 20% ulønnet permisjon til meg, og 80% lønnet. I løpet av permisjonen vil han ha tatt ut litt over 6 uker av sine 15, og min permisjon vil være forlenget med litt over 6 uker. Jeg utsetter i tillegg permisjonen med årets ferie+overført fra tidligere på 6 uker og har da permisjon til barnet er 10 mnd i starten av juli. Da er det naturlig å ta ut 4 uker av neste års ferie så ungen rekker å bli nesten 11 mnd før jeg må tilbake på jobb. Far tar sine 8 resterende uker sammenhengende i august og september og dersom vi får utsatt bhg-start til november som vi ønsker har jeg fortsatt "til gode" 4 uker ulønnet permisjon til meg (ut fra at vi i utgangspunktet tenkte at jeg skulle ha 10). Tror det blir en veldig grei løsning [emoji5]
Forresten, hvis vi får bhg-start i november så får vi jo også kontantstøtte for oktober og november på tilsammen 15 000kr som kommer godt med mtp de 4 ukene ulønnet til meg på slutten [emoji846]

Back
Topp