Frustrert - dårlig dagsøvn

Ellemelle92

Forelsket i forumet
Hei! Hvordan er deres babyer nå rundt 3 måneders alder? Er det bare vi som er midt inni en vanskelig periode. Trodde alt skulle bli lettere rundt denne tiden, men her er det bare kaos!
Vi sliter skikkelig med søvnen på dagtid. Og finner såå lite nyttig om dette på nett. Står derimot mye om soving på nattestid, og det går jo strålende her. Da sovner han til og med av seg selv.
Men på dagtid må vi gjennom så mye for å få han til å sove. Og jeg føler det bare blir vanskligere og vanskligere. Vi bysser og bysser og triller og triller. Nå godtar han plutselig ikke annet enn å bli trillet på grusvei heller. Må ofte gjennom flere metoder før han sovner. Og han blir såå grinete når det tar for lang tid før han sovner. At vi bysser fører også til at han sover ofte korte dupper. Har kanskje en lang (på 1 time eller mer) i løpet av en dag, og da er det fordi jeg enten triller han så lenge på en grusvei eller fordi jeg bærer han i bæreselen.
Noen som har tips? Eller har det lignende? Hva gjør dere?

Tror forresten kanskje han har tenner på vei også. Kan det ha noe å si?
 
Vi hadde en sånn periode for noen uker siden, men nå har det løsnet igjen (mini er 4 mnd). Så det er nok bare sånne perioder man må igjennom.
 
Vi sliter selv enormt på dagen. Ikke på kvelden - som dere.
Her våkner mini konsekvent etter 40 min. Fortsatt helt utslitt, men klarer ikke å falle tilbake i søvn - uansett alle metodene jeg har prøvd.
Det som stresser meg er jo at overalt jeg leser står det at søvnmønsteret/rutinene babyene har rundt 3 mnd er det de kommer til å fortsette med/basere på [emoji30]

Noen tips til hvordan «hoppe» over 40 min oppvåkningen? [emoji28]
 
Vi hadde en sånn periode for noen uker siden, men nå har det løsnet igjen (mini er 4 mnd). Så det er nok bare sånne perioder man må igjennom.
Godt å høre! Det er nok bare det. Bekymrer meg litt for å lage dårlige vaner akkurat nå når en skal begynne å lage gode rutiner..men han må jo sove, så da må det bysses og trilles dagen lang.
 
Vi sliter selv enormt på dagen. Ikke på kvelden - som dere.
Her våkner mini konsekvent etter 40 min. Fortsatt helt utslitt, men klarer ikke å falle tilbake i søvn - uansett alle metodene jeg har prøvd.
Det som stresser meg er jo at overalt jeg leser står det at søvnmønsteret/rutinene babyene har rundt 3 mnd er det de kommer til å fortsette med/basere på [emoji30]

Noen tips til hvordan «hoppe» over 40 min oppvåkningen? [emoji28]
Høres ut som her, bare at her er det som regel etter 30 min. Noen ganger strekker det seg til 40 min. Leste noe om at det er pga de hsr intervaller med lett søvn innimellom og da merker de hvis noe er annerledes fra når de sovna. Hvis de f eks sovner i mammas fang og ikke lenger ligger i mammas fang når de går inn i den lette søvnen så våkner de. Intervallene kan visst variere. Jeg prøver å være ekstra obs etter han har sovet en halvtime og prøve å feks rugge litt på vogna da eller bysse litt rundt da, hvertfall hvis jeg ser han er litt urolig. Men er vanskelig. Og ofte får jeg han bare til å sove en kort stund til. Men har fått det til å funke på trilletur - da passer jeg på at vi er på grusveien igjen når det har gått en halvtime. Og når han er i bæreselen, da bare reiser jeg meg litt og går.

Jeg er også bekymra for disse rutinene. Det er jo liksom nå vi skal begynne å lage gode rutiner, og vi hadde jo mange gode for noen uker siden også. Men når han plutselig bare gråter i vogna når han er trett så har jeg ikke så mye annet valg enn å plukke han opp og trøste og bysse. Legger jeg han tilbake når han har roa seg gråter han bare med en gang igjen..da er han jo så trøtt at det bare gjelder å få han til å sove stakkar <3
 
Er mest sannsynlig bare en fase, så ikke mist håpet[emoji173]️ har sånne perioder her også. Er nok helt normalt. Bærer mye i bæresele jeg da. Ligger å ammer feks. Ho kan ligge ganske lenge på puppen om ho får lov.. [emoji85] de kan kjenne på tenner ei god stund før de faktisk kommer, det kan være andre plager, det kan være utviklingssprang, mye nye inntrykk osv. Prøv å slapp av når du kan. Legg deg tidlig, siden du vet at nettene er gode. Der blir nok bedre[emoji173]️
 
Forresten.. har dere nylig tatt vaksine? Jenta mi ble sånn etter rotavirus vaksinen. Gikk seg til etter ei stund. Men igjen, da var hun åtte uker og det er også en sånn periode det er vanlig at dem
kan bli urolige. Så ikke godt å si om det var vaksinen eller tilfeldig.
 
Er mest sannsynlig bare en fase, så ikke mist håpet[emoji173]️ har sånne perioder her også. Er nok helt normalt. Bærer mye i bæresele jeg da. Ligger å ammer feks. Ho kan ligge ganske lenge på puppen om ho får lov.. [emoji85] de kan kjenne på tenner ei god stund før de faktisk kommer, det kan være andre plager, det kan være utviklingssprang, mye nye inntrykk osv. Prøv å slapp av når du kan. Legg deg tidlig, siden du vet at nettene er gode. Der blir nok bedre[emoji173]️
Bruker bæreselen mer og mer her nå ja. Men ikke alltid den funker heller. Merkelig det der.
Satser på det bare er en periode og at vi ikke lager dårlige vaner denne perioden. En må jo bare gjøre det som skal til for å få de til å sove.
Gjør litt «godt» å vite at det er andre som opplever det samme - at det er normalt rett og slett :)
 
Forresten.. har dere nylig tatt vaksine? Jenta mi ble sånn etter rotavirus vaksinen. Gikk seg til etter ei stund. Men igjen, da var hun åtte uker og det er også en sånn periode det er vanlig at dem
kan bli urolige. Så ikke godt å si om det var vaksinen eller tilfeldig.
Nei det er lenge siden. Skal på 3 måneders kontroll først om et par uker. Her fikk han ekstra løs avføring av rotavaksinen på 6 ukers kontrollen.
 
Vi merker utviklingsspranget rundt 3mnd veldig godt, når det var over gikk alt mye bedre. Anbefaler appen til The Wonder Weeks:)
 
Har det helt likt her! Elendig dagsøvn.. er jeg heldig får hun en god på 1,5-2 t. Ellers går det i halvtimer. Kan av og til klare å få en lenger i gyngestolen. Hun er i utviklingssprang nå, så da er jeg veldig fornøyd om vi får en god dupp. Jeg har lest ørten sovebøker og er medlem av lillemini og har lest mye på siden og brukt chat. Jeg har slått meg til ro med at det går over. Hun her klarer jeg av og til å forlenge duppen på, med storebror klarte jeg det aldri. Det med at slik de er når de er 3 mnd er de videre har jeg aldri hørt. Sønnen min sov elendig når han var 3 mnd, og sov alltid 37 minutt på dagtid uansett! Når han var 8 mnd snudde det og han sov 1,5 t x2. Og når han ble 10 mnd og fikk eget rom sov han hele natta også. Så det bekymrer meg ikke. Det går over [emoji4]
 
Vi merker utviklingsspranget rundt 3mnd veldig godt, når det var over gikk alt mye bedre. Anbefaler appen til The Wonder Weeks:)
Ja i følge utviklingssprang så skal han begynne på det fjerde i dag, men han har holdt på sånn i godt over ei uke nå, men blitt verre og verre egentlig. Men kan det være mulig å være tidlig ute på utviklingssprangene kanskje?
Har lasta ned appen nylig

Akkurat nå handler hele dagen om søvn. Må være på forskudd heeele tiden og selv da så sliter jeg med å få han i søvn. Er egentlig bare om å redde seg gjennom dagen uten for mye skriking som er målet. I går ble det en stor fiasko, i dag gikk det greit:) men regner med det går over! Det er trøsten! Også at han er blid og fornøyd mellom slagene ;)
Hvor gammel er din, og hvor lenger merka dere utviklingsspranget?
 
Har det helt likt her! Elendig dagsøvn.. er jeg heldig får hun en god på 1,5-2 t. Ellers går det i halvtimer. Kan av og til klare å få en lenger i gyngestolen. Hun er i utviklingssprang nå, så da er jeg veldig fornøyd om vi får en god dupp. Jeg har lest ørten sovebøker og er medlem av lillemini og har lest mye på siden og brukt chat. Jeg har slått meg til ro med at det går over. Hun her klarer jeg av og til å forlenge duppen på, med storebror klarte jeg det aldri. Det med at slik de er når de er 3 mnd er de videre har jeg aldri hørt. Sønnen min sov elendig når han var 3 mnd, og sov alltid 37 minutt på dagtid uansett! Når han var 8 mnd snudde det og han sov 1,5 t x2. Og når han ble 10 mnd og fikk eget rom sov han hele natta også. Så det bekymrer meg ikke. Det går over [emoji4]
Ja en må vel bare se fremover og tenke det går over! Det er trøsten jeg finner i dette. Også blir det jo veldig spennende når de er ferdig med et utviklingssprang og de har forandra seg og lært seg mye nytt!:)
Merker jeg er innmari fornøyd når vi har komt oss gjennom en dag uten for mye skriking nå :) en blir vel vant til å ha det slik en periode også. Sommeren var det visst ingen vits i å glede seg til skjønner jeg, haha! Her er vi stort sett inne og bysser, bortsett fra 1 tur om dagen;)
 
Back
Topp