Pusteteknikker og meditasjon

marithe

Forumet er livet
August 2018
Maiblomstene 2020
De første to gangene jeg var gravid gikk jeg på gravid-yoga med en del fokus på pusteteknikker. Yogaen jeg går på denne gangen har ikke det. Nå husker jeg ikke stort mer enn at pustingen var mer effektivt enn (den feilinnstilte) lystgassen jeg fikk første gangen.

Er det noen som har kommet over noen gode instruksjoner på pusting og avspenning på nett?

De første to gangene jeg var gravid gikk jeg på gravid-yoga med en del fokus på pusteteknikker. Yogaen jeg går på denne gangen har ikke det. Nå husker jeg ikke stort mer enn at pustingen var mer effektivt enn (den feilinnstilte) lystgassen jeg fikk første gangen.

Er det noen som har kommet over noen gode instruksjoner på pusting og avspenning på nett?

Tenkt på det samme, tror gravidyoga hjalp masse sist. Nå har vi flyttet og er lang reisevei til nærmeste gravidyoga så må klare meg uten denne gangen.. Tenkte faktisk tidligere i uka hvordan det var med denne pustingen. Var det inn gjennom nesen og ut munnen eller motsatt :-p

Hei og Takk for sist :) har vært ganske så fraværende i det siste på grunn av flytting og kaos, men håper nå å kunne roe litt ned å gjøre meg klar til fødsel... det er jo snart [emoji85][emoji23]

Dette er min første fødsel, så jeg vet ikke helt hva jeg går til... har gått litt til yin yoga og det er det. Har fulgt “En god fødsel” på Instagram en stund og bestemt meg for deres nettkurs ~ her får du en lydfil som gjør at man kan mentalt forberede seg, virker veldig bra [emoji5][emoji5]

https://engodfodsel.no/

Noen som har prøvd?

Jeg skulle egentlig delta på gravid-yoga men ble innlagt på føden :(
Føler jeg gikk glipp av noe der.

Jeg har ikke vert med på noe yoga eller pusteteknikkurs.
Men erfarte sist fødsel at om man får inn en god pusteteknikk, så blir alt med fødsel så mye bedre og man klarer å jobbe sammen med kroppen :)
Klarte ikke det med første og da var det bare kaos.

Finnes det noen pusteøvelser/pusteteknikker til fødsel på YouTube ?

Hei og Takk for sist :) har vært ganske så fraværende i det siste på grunn av flytting og kaos, men håper nå å kunne roe litt ned å gjøre meg klar til fødsel... det er jo snart [emoji85][emoji23]

Dette er min første fødsel, så jeg vet ikke helt hva jeg går til... har gått litt til yin yoga og det er det. Har fulgt “En god fødsel” på Instagram en stund og bestemt meg for deres nettkurs ~ her får du en lydfil som gjør at man kan mentalt forberede seg, virker veldig bra [emoji5][emoji5]

https://engodfodsel.no/

Noen som har prøvd?
Har ikke prøvd. Men skal absolutt prøve i morgen etter en natt søvn. Tusen takk :)

IMG
Ikke nettside men har en app som heter the breathing app. Den er fantastisk :)
Måtte laste den ned. For en genial app!
Elsket den med lyd!

Den kula minna meg om febermarerittene jeg hadde som liten, så fikk litt panikk :hilarious:
Men lyd-funksjonen er definitivt noe jeg skal prøve under fødsel.

IMG
Måtte laste den ned. For en genial app!
Elsket den med lyd!

Den kula minna meg om febermarerittene jeg hadde som liten, så fikk litt panikk :hilarious:
Men lyd-funksjonen er definitivt noe jeg skal prøve under fødsel.
Den er fin. Men huff ikke bra å sitte i meditasjon å få mareritt hehehe....

Hehe, feberfantasier under fødsel vil jeg helst unngå ja :hilarious:
Jeg hørte en gang ett meditasjonsspor som var helt grusomt. Skulle forestille seg å ha en gullkule over hodet, og masse gulldråper som rant inn i kroppen og trenere sjelen... Ikke hjalp det at det var en herremann fra Bergen som las. Jeg ble sittende å tenke. Hva skjer hypotetisk sett om dette er gulldråper når dem smelter, må det ikke være bra varmt når gull skal være rennende... Nei da foretrekker jeg bare en lyd som forteller når jeg skal puste inn og ett for ut. Kulen er grei å se på om man har utfordringer med å fordele pusten riktig :)

Tenkt på det samme, tror gravidyoga hjalp masse sist. Nå har vi flyttet og er lang reisevei til nærmeste gravidyoga så må klare meg uten denne gangen.. Tenkte faktisk tidligere i uka hvordan det var med denne pustingen. Var det inn gjennom nesen og ut munnen eller motsatt :p
Jeg puster inn og ut gjennom nesen. Jeg har lært at når man puster under meditasjon skal man bruke munnen minst mulig om man klarer. Men om det blir for tungt å bare bruke nesen kan man puste ut gjennom munnen. Ett bra tips da er å forestille seg at man puster gjennom ett sugerør.

Jeg hørte en gang ett meditasjonsspor som var helt grusomt. Skulle forestille seg å ha en gullkule over hodet, og masse gulldråper som rant inn i kroppen og trenere sjelen... Ikke hjalp det at det var en herremann fra Bergen som las. Jeg ble sittende å tenke. Hva skjer hypotetisk sett om dette er gulldråper når dem smelter, må det ikke være bra varmt når gull skal være rennende... Nei da foretrekker jeg bare en lyd som forteller når jeg skal puste inn og ett for ut. Kulen er grei å se på om man har utfordringer med å fordele pusten riktig :)
Fysj, hørtes grusomt ut.
Man begynner jo å tenke og filosofere litt over «hva skjer hvis» da ja!
Mye rare pusteteknikker.

Men mange bra også!
7-7 er bra, pust inn igjennom nesen i 7 sekunder, hold pusten i 7 sekunder, pust ut igjennom munnen i 7 sekunder, gjenta.
Men vet ikke hvor bra det er å holde pusten i fødsel da :p

Fysj, hørtes grusomt ut.
Mye rare pusteteknikker.

Men mange bra også!
7-7 er bra, pust inn igjennom nesen i 7 sekunder, hold pusten i 7 sekunder, pust ut igjennom munnen i 7 sekunder, gjenta.
Jeg jobbet mye med å lære balansert pust. Men 7-7-7 høres litt mye ut. Jeg må prøve... Kanskje ikke under fødsel :D målet mitt var å puste ca 5 ganger i minuttet og da pustet jeg inn på 6, holdt 3 og pustet ut på 6. Det er da ca 4-5 pust i minuttet. Og kjenner da den fysiske effekten enormt. Men tror jeg skal prøve 7-7-7 tror ikke det er så mye mer utfordrende men kanskje man oppnår effekt fortere :rolleyes::cat:

Jeg jobbet mye med å lære balansert pust. Men 7-7-7 høres litt mye ut. Jeg må prøve... Kanskje ikke under fødsel :D målet mitt var å puste ca 5 ganger i minuttet og da pustet jeg inn på 6, holdt 3 og pustet ut på 6. Det er da ca 4-5 pust i minuttet. Og kjenner da den fysiske effekten enormt. Men tror jeg skal prøve 7-7-7 tror ikke det er så mye mer utfordrende men kanskje man oppnår effekt fortere :rolleyes::cat:
Jeg lærte den for å kontrollere angst i kroppen.
Men føler jeg får litt oksygennød etter å ha holdt i 7 sekunder.

Fysj, hørtes grusomt ut.
Mye rare pusteteknikker.

Men mange bra også!
Det er lurt og starte med 3-3-3 og så øke til 4, 5 osv om det føles greit. Går man rett på 7 kan det fort føles som om man ikke får nok luft. Den teknikken kan være god på å roe kroppen mellom riene når man fremdeles har litt lengde på pauser

Jeg lærte den for å kontrollere angst i kroppen.
Men føler jeg får litt oksygennød etter å ha holdt i 7 sekunder.
Ja jeg prøvde i dag. Og 7-5-7 passet bedre for meg foreløpig i hvertfall. Men pusten kan jo trenes opp som en muskel så kan være 7-7-7 som er optimalt. For nå når jeg meditere med det i mente fikk jeg en enorm ro i kroppen.

Back
Topp