Noen flere med PCOS?

mamma2019

Blir kjent med forumet
Har endelig fått positiv test etter å ha prøvd i 1 år og 4 mnd og ønsket i 2,5 år.
Var hos gynekolog i februar, fikk påvist PCOS og ble satt på metformin. Følte jeg hadde god effekt av denne da vekta gikk nedover og eggløsning kom tilbake.
Hadde vært spennende å høre fra andre i samme situasjon.
Hvordan er det med oppfølging i svangerskapet? Skal vi ha ekstra oppfølging grunnet risikosvangerskap, større fare for svangerskapdiabetes og større fare for å miste?

Jeg fikk den diagnosen i januar 2016, men en mild versjon som gyn kalte det.
Jeg gikk på noen dråper som heter Menodoron (homeopatisk medisin) for å bli gravid med første og andre. Dråpene hjelper eggstokkene med å modne egg og slippe egg, mener jeg det var. Det har hvertfall hjulpet meg og flere jeg kjenner (etter jeg har anbefalt det)

Denne gangen derimot, gikk det helt av seg selv, og det var veldig uventet! Hadde aldri trodd jeg skulle bli gravid uten å overvåke syklusen min (el tester har sjeldent stemt)

Last edited:
Sniker fra oktober :)
Jeg har også PCOS, og vi prøvde i et år på egen hånd (med sykluser på alt fra 35 til 80 dager) før vi oppsøkte hjelp privat. Fikk Letrozol og eggløsningssprøyte, og på fjerde forsøket med disse klaffet det :D
Var normalvektig med bmi på 22 og ingen andre symptomer enn manglende eggløsning, noe som i følge legen min er litt utypisk. Merker ingenting til PCOS nå under graviditeten, og hadde fine verdier på glukosebelastningen. Gått opp 6-7 kilo så langt, så ser ikke ut som PCOS vil skape noe trøbbel for meg!

Fekk diagnosen august 2016 etter 2 års prøving etter stor vektnedgang, fekk Pergotime og blei gravid på første kur.

Denne gongen prøvde me i 6 mnd før eg tok kontakt med gyn og begynte på Metformin i desember og e nå gravid i veke 5-7 :-p (hjalp ikkje på syklusen men fekk tydeligvis eggløsning) på nedtrapping av Metformin nå :-)

Hei fra Septembergruppa. Jeg fikk diagnosen pcos i 2016, før vi i det hele tatt vurderte å få barn. Var veldig redd for om jeg kom til å bli gravid, og hvordan kroppen kom til å håndtere det. Jeg har vært veldig heldig, og ble gravid etter 5mnd uten prevensjon. Jeg gikk til legen med en gang for å få svar på de samme spørsmålene som du, men fikk til svar at den største utfordringen var allerede over og at de ikke regnet meg som risiko fordi BMI ikke er over 35 :) Jeg har ikke fått ekstra oppfølging ift diabetes, men jeg har heller ikke tatt metformin men regulert symptomer ved bruk av ppiller. Jeg har tatt glukosebelastningstesten fordi jeg er førstegangs over 25.

Det eneste jeg merker til pcos nå som jeg er gravid, er noe økt hårvekst (som om det ikke var nok fra før ... :arghh:). Vekten er fin, til tross for et rimelig høyt inntak av frukt (opp
Håper virkelig at det verste er over nå da. Er veldig bekymret for å miste.
Har BMI på 27, så regner mer det ikke er noe problem.
Skal til legen på mandag så er spent på hvordan det går

Fekk diagnosen august 2016 etter 2 års prøving etter stor vektnedgang, fekk Pergotime og blei gravid på første kur.

Denne gongen prøvde me i 6 mnd før eg tok kontakt med gyn og begynte på Metformin i desember og e nå gravid i veke 5-7 :p (hjalp ikkje på syklusen men fekk tydeligvis eggløsning) på nedtrapping av Metformin nå :)
Åja, hjalp ikke metformin på syklusen? Min ble mer regelmessig og kommer ca på dag 32.

Åja, hjalp ikke metformin på syklusen? Min ble mer regelmessig og kommer ca på dag 32.
Nei, 44-68 dagar sånn ca på Metformin og, derfor eg ikkje veit kor langt eg e for eg veit jo ikkje kor lang syklusen hadde tenkt å vera... hehehe...

Back
Topp