Tvillinger og gener

onske

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Marshmallows 2022
Oktoberfest 2024 ❤️
Hei :)

Mulig dette her blir postet feil, da dette er første forsøk her inne på forumet.
Jeg har flere tvillingpar i familien, så jeg er ute å fisker etter erfaringer.
Oldefar er tvilling og har to brødre som er tvillinger, han fikk bestemor. Bestemor fødte onklene mine som er tvillinger og mor. Jeg er eneste barnebarnet til bestemor som er jente. Har jeg en større sjanse for å få tvillinger?

Hvor mange ledd hoppet det over i deres familie?
spent på å høre deres erfaringer :)
 
Last edited:
Har hørt at det er annenhver ledd når det er genetisk. Men det er jo ikke spikra st det er slik.
Her er eneste tvillingparet i familien til sambo to ledd bakover, og jeg har ingen tvillinger i slekta som jeg vet om.

Men vi er velsignet med tvillinger :)
 
Husk at det er bare 2-egga tvillinger som er arvelig :) Det sies å skal være annenhvært ledd, og at det kun arves via damene.
 
Är du lite äldre (30+) så är det visst större chans, för så brukar väl oftast kvinnan släppa två ägg vid ägglossning.
 
2-eggede går i arv på morsiden. Her er min morfar tvilling og jeg får tvillinger om noen mnd. Så det blir vel tredje leddet da.
Ammet da jeg ble gravid, fant ut etterpå at det øker sjangsen for tvillinger siden det tuller med hormonene. Ellers er jeg under 30 og lav, så de kritikerene om alder og høyde fyller jeg ikke.

Husk at det tross alt er ganske liten prosent som får tvillinger da, så du får innstille deg på en av gangen. Om det ikke blir to for en kan du jo prøve på to tette! (som vi gikk for hehe)
 
Har hørt at det er annenhver ledd når det er genetisk. Men det er jo ikke spikra st det er slik.
Her er eneste tvillingparet i familien til sambo to ledd bakover, og jeg har ingen tvillinger i slekta som jeg vet om.

Men vi er velsignet med tvillinger :)

Hei!
Så heldige dere er :) spennende!
 
Husk at det er bare 2-egga tvillinger som er arvelig :) Det sies å skal være annenhvært ledd, og at det kun arves via damene.

Det er nettopp det jeg vet, at det er på kvinnesiden. Menn kan vel ha det i genene, og føre det til sine jentebarn.
Skulle ønske jeg visste mer om disse genene i familien min, men siden onkel overlevde og ikke tvillingen hans er det vel ofte 2 eggede. Synes bare det her er veldig spennende :)
 
2-eggede går i arv på morsiden. Her er min morfar tvilling og jeg får tvillinger om noen mnd. Så det blir vel tredje leddet da.
Ammet da jeg ble gravid, fant ut etterpå at det øker sjangsen for tvillinger siden det tuller med hormonene. Ellers er jeg under 30 og lav, så de kritikerene om alder og høyde fyller jeg ikke.

Husk at det tross alt er ganske liten prosent som får tvillinger da, så du får innstille deg på en av gangen. Om det ikke blir to for en kan du jo prøve på to tette! (som vi gikk for hehe)

Så spennende! Gratulerer :) såklart er sjansene bittesmå og jeg er innstilt på en, men synes det her med gener og tvillinger er så spennende at jeg ikke klarer å tenke tanker i ny og ne :p tiden vil vise, men er gøy å høre om deres erfaringer (Y)
 
Min mor er toegget tvilling så er veldig spent på om jeg eller søstrene mine ender opp med tvillinger etterhvert :)
 
Leste et sted at grunnen til at man ofte tenker det hopper over et ledd (toegga) er fordi det kun er kvinnen som arver å være disponibel til å slippe to egg samtidig, og det derfor «hopper over» leddet hvor det er mannen som er arveren, om det ga mening? ;p eks farfaren min var tvilling og fikk pappa. Pappa er mann så det ble ikke noe mer sannsynlig at han og mamma skulle få tvillinger. Men jeg arva fra pappa og fikk tvillinger :) I tillegg øker det jo sjansen bare litt (typ fra 1 til 3 prosent ut fra det jeg har forstått?), så er uansett usannsynlig at alle generasjonene får :)
 
Leste et sted at grunnen til at man ofte tenker det hopper over et ledd (toegga) er fordi det kun er kvinnen som arver å være disponibel til å slippe to egg samtidig, og det derfor «hopper over» leddet hvor det er mannen som er arveren, om det ga mening? ;p eks farfaren min var tvilling og fikk pappa. Pappa er mann så det ble ikke noe mer sannsynlig at han og mamma skulle få tvillinger. Men jeg arva fra pappa og fikk tvillinger :) I tillegg øker det jo sjansen bare litt (typ fra 1 til 3 prosent ut fra det jeg har forstått?), så er uansett usannsynlig at alle generasjonene får :)

Skjønner hva du mener :) virker ikke som at det er noen slags form for fasit på hvor ofte det hopper over, men synes det er så interessant og spennende å høre hvordan det forekommer i forskjellige familier :thumleft. Du er heldig som har fått tvillinger, det er jo unike tilfeller alle sammen :Heartred Tusen takk for ditt svar :)
 
Back
Topp