Fisk og villlaks

Snuppa81

Elsker forumet
Desemberlykke 2018
Fikk beskjed om at jeg ikke måtte spis laks og ørret som kjøpes i vanlig butikk. Dette er oppdrettsfisk og gravide skal ikke spise det.

Jeg har spist visste det ikke.

Hvor kjøper dere fisk?

Skjønte at en måtte kjøpe det på fiskebutikk.

Oppdrettslaks hadde 8 ganger mer giftstoffer i seg og en kan da påføre barnet dette.

Hva tenker dere om det? Må jo få I meg fisk.

Sei og makrell var bare villfisk.

Ørret skal man unngå ja, men oppdrettslaks ikke er offisielt frarådet. Husk at vi gravide bør spise hvit fisk for jod. Her i huset prøver vi en dag med hvit fisk og en dag med rød/fet fisk i uken.

Dette med fet fisk, særlig oppdrett, er vanskelig. Mange seriøse forskere, også hos Helsedirektoratet, mener kostholdsrådene for gravide og barn bør endre på dette området. Det blir ofte hevdet at retningslinjene er «kjøpt og betalt» av fiskerinæringen, som også styrer en del av forskningen. Se blant annet en artikkelserie i Morgenbladet i fjor. Det mener jeg blant annet NIFES, som står bak forskningen det refereres til over, er kritisk omtalt. Av åpne kilder fant jeg denne saken:
https://www.nrk.no/nordland/ber-barn-og-gravide-om-a-holde-seg-unna-fet-fisk-1.13395438

Selv spiser jeg gjerne laks (oppdrett, vill er vanskelig å få tak i), men begrenser meg til en dag i uka. Resten av fisken er hvit.

Last edited:
Jeg leste at barn og kvinner som ikke hadde fått barn ikke burde spise oppdrettslaks i det hele tatt. Fordi kroppen samler giftstoffer gjennom hele livet, og 94% forsvinner ved amming, dvs. direkte til barnet. Tror det var morgenbladet eller noe sånt, kan se om jeg finner kilde.

Legen min mener at laks ikke er sunt i det hele tatt. Hvis man skal spise laks er det for kos hvis man synes det er godt, men det er ikke sunt eller lurt å spise.

Back
Topp