Turister som tar bilder av barn.

• Trådstarter Trådstarter AG
  • Opprettet Opprettet

AG

Betatt av forumet
Jeg var med på foreldreopprøret i en av de store byene, og ble plutselig obs på at enkelte turister har det med å ta bilder av barna våre uten å spørre og før vi får sukk for oss.

Jeg skriver vi siden jeg ubevisst ikke reagerte på at hun kom og knipset, og når det endelig gikk opp for meg skjedde det med ei mor rett foran meg.... Dette er vel egentlig ikke lov... Barnet er fullt på kledd, og lykkelig i sin is spisende tilværelse. Men de er jo ingen severdighet, og ingen naturopplevelse.

Er det flere som har opplevd dette og hva har dere gjort? Jeg tenker dette bør tas opp med reiseselskapene som lager tilbudene. Bildetakning skal vel egentlig tas med tillatelse av den som blir tatt bilde av eller av den ansvarlige tilstede.

Huff. I fjor sommer stoppet en buss med asiatere utenfor barnehagen jeg jobber i og de tok masse bilder av barna før vi fikk sukk for oss. Da vi prøvde å si noe, så bare knipset de videre før de satt seg i bussen og kjørte...

Last edited:
Jeg har vært borti det med asiater.
Spesielt på eldste som har veldig rødt hår.

Er ikke så veldig glad i det, nei

Hadde noen fremmede tatt bilde av mine barn hadde jeg sikkert knust kameraet deres. Iallefall hvis de ble fotografert på strand eller lekende i vannsprederen i hagen.

Så lenge barnet er fult påkledd og spiser is og syns selv det er greit,så ser jeg faktisk ikke noe galt i det.. man ser jo rimelig lett på personene hvilke mennesker dette er...

Huff. I fjor sommer stoppen en buss med asiatere utenfor barnehagen jeg jobber i og de tok masse bilder av barna før vi fikk sukk for oss. Da vi prøvde å si noe, så bare knipset de videre før de satt seg i bussen og kjørte...

Hæ? Hvordan så bussen ut? Om bussjåføren var norsk, er det veldig rart at h*n sopet.

Veldig vanlig blandt asiatere litt plagsomt da vi bodde der med en baby i 1 års tid:/

Hæ? Hvordan så bussen ut? Om bussjåføren var norsk, er det veldig rart at h*n sopet.

Så ut som er typisk turist-buss. De hadde parkert litt borti veien. Vet ikke noe om sjåføren. Det skjedde så fort og vi prøvde å skjerme barna for blitsregnet... utrolig ubehagelig!

I noen land er det ikke vanlig at f.eks bhg går på tur med barn, spesielt ikke i byene, så de syns vel det var interessant. Jeg ga beskjed om ingen foto , og har blitt respektert.

Syntes ikke det er greit i det hele tatt. Men igjen er man på offentlige plasser kan man ikke skjerme seg for alt :( men ville prøvd å ikke tenk så mye på det, hvertfall hvis det var mennesker med andre farger, sikkert litt gøy å vise en hvit unge til nære og kjære i hjemlandet. Mente nok ikke noe vondt med det :)

Jentene mine var helt platinablond når de var små og når vi var på ferie kom det flere asiatere og tok bilde av de når de satt på en benk å spiste is. Jeg ble sint og sa de ikke fikk lov og at det var mine barn. 2 beklaget seg og 1 brydde seg ikke å gikk videre. De 2 som beklaget seg sa de syns de var så eksotiske og vakre og at det var derfor de tok bilde. Da ble jeg så paff at jeg sa de vare kunne beholde bildene!:rolleyes:

Sist vi kjørte over fjellet (for noen år siden), så stoppet vi på en rasteplass for å gå på toalettet og skifte bleie på minste. Midt i bleieskiftet stoppet en turistbuss med asiatere der også, og før jeg fikk sukk for meg, hang de over meg og tok bilde av stumpen til mini. Jentungen var vel ca 5 på den tiden og de tok henne i en arm hver og "dro" henne bort til en benk og begynte å flette håret hennes, en på hver side. Hun er litt sjenert, så hun var rimelig satt ut i starten, men de var da bare greie. Så det er en hel busslast som har sikkert tusen bilder og selfier av seg og mine barn. Mini er jo übersosial av seg, og litt for glad i damer, så han satt jo på armen og ga koser til alle som ville. Men selv om det er litt merkelig for meg, så gjør det meg ingenting. De synes sikkert bare det var stas med mine blonde, blåøyde barn.

Litt skremmende, godt og ikke uventet at flere har opplevd det. Dette var også assister eller noe, og i det tilfellet jeg beskriver mistenker jeg bare at det ble noen utrolige fine bilder av den blonde og blåøyde glade gutten med is rundt hele munnen. Det som er skremmende er om en er på stranden og barnet i en overgangs fase er helt naken. Hadde de spurt om tillatelse hadde jeg muligens sakt ja og bed om å få se resultatet.

Sist vi kjørte over fjellet (for noen år siden), så stoppet vi på en rasteplass for å gå på toalettet og skifte bleie på minste. Midt i bleieskiftet stoppet en turistbuss med asiatere der også, og før jeg fikk sukk for meg, hang de over meg og tok bilde av stumpen til mini. Jentungen var vel ca 5 på den tiden og de tok henne i en arm hver og "dro" henne bort til en benk og begynte å flette håret hennes, en på hver side. Hun er litt sjenert, så hun var rimelig satt ut i starten, men de var da bare greie. Så det er en hel busslast som har sikkert tusen bilder og selfier av seg og mine barn. Mini er jo übersosial av seg, og litt for glad i damer, så han satt jo på armen og ga koser til alle som ville. Men selv om det er litt merkelig for meg, så gjør det meg ingenting. De synes sikkert bare det var stas med mine blonde, blåøyde barn.
Uff, vet ikke helt om jeg skal le, men det der må ha vært en merkelig opplevelse.

Vi opplevde det i Frognerparken :/ Eldste og en kompis fra barnehagen var i fin lek ved fontena og plutselig stod det en haug med asiatiske turister i en halvsirkel rundt dem og tok bilder... Mannen min stilte seg mellom ungene og turistene og da forsvant de ganske kjapt [emoji14] Var visst ikke så interessant med en voksen, sint nordmann [emoji14]

Back
Topp