Noen som er Plan-fadder?

Lite? Ut i fra hva jeg har funnet ut så går 78% til det det skal og 22% går til administrasjon osv. Det vil si at av 300kr så vil ca. 230kr gå til det det skal og 66kr gå til administrasjon. Men så klart helt opp til hver enkelt hva og hvem man ønsker å støtte :) Jeg vurderer ihvertfall sterkt å bli planfadder fordi jeg ønsker å bidra med noe, og jeg brenner for å hjelpe andre. :)

Hvordan har du funnet ut det?
Hadde det vært sant så tror jeg tilstandene hadde vært annerledes i verden, men tror folka på toppen tar mye i mange organisasjoner. Så kynisk er jeg :P

Nei, men mamma var det i mange år husker jeg. Selv støtter jeg det som skjer i Norge.

Nei, det er så lite av pengene som går dit det skal. Jeg hjelper heller når jeg er ute å reiser. Finner barnehjem osv i de landene jeg reiser til. Og sender med penger eller diverse annet med folk jeg kjenner som reiser til f. Eks. Afrika osv. Da føler jeg at pengene jeg bruker hjelper litt mer ihvertfall :)
Derfor jeg ikke støtter de

https://www.plan-norge.no/inntekter-og-utgifter

Kan jo være at jeg har tolka det feil, men helt ærlig, hvis det er så lite penger som du tenker går til det det skal så hadde ikke folk blitt faddere. Men jeg vet ikke.

Tror ikke alle folk sjekker opp i det. De tenker bare at "ja, jeg har lyst til å hjelpe," og redd barna, plan fadder osv er store organisasjoner som er veldig kjent fordi de reklamerer mye for seg. Når du ser reklamene har du jo bare lyst til å kaste pengene etter dem. Føler jeg, i hvert fall :P

Kan hende de er seriøse, altså. Syns også de som står på slike stand burde skjerpe seg i måten de er mot folk og slutte å manipulere. Ei dame lurte meg nesten til å skrive under på noe da jeg sa jeg bare ville høre om det.

Det er faktisk ikke sånn ar mesteparten ikke går til formålet altså.

Folk er ulike. Mange av oss gir til store seriøse aktører og aldri i livet til "venninna til naboen til kusina til en kollega som driver et privat barnehjem" nettopp fordi regnskap, revisjon, gjennomsiktighet og innsamlingskontrollen og sånne ting sikrer at pengene faktisk kommer dit de skal. Noe til administrasjon ja. Men går ille penger til administrasjon ,hvordan i all verden vet man da hva pengene faktisk går til ? Regnskap og revisjon er administrasjonskostnader. Og sikkert uviktig for noen . For andre av oss er vi sånn skrudd sammen at det er vesentlig.

Jeg har i mange år vurdert å bli det, menger aldri tatt steget å blitt det. Jeg er ei som brenner for å hjelpe andre, og når jeg ser hvor forferdelig barn har det i de landene som ikke får gå på skole, ikke være barn, men må jobbe hele dagene for å få penger til mat. Noen av barna blir forlatt av foreldrene å storesøsken må ta seg av de andre søsknene sine. De får vel nesten ikke leke eller være barn for det er det vel ikke tid til siden de må bruke dagene på jobb. Jeg syns det er helt forferdelig å jeg blir så trist av å se hvordan de har det for jeg syns ikke det skal være sånn. Barn skal få være barn. De trenger omsorg og kjærlighet. Mat. Gå på skole. Og listen er lang!

Jeg ser på TV2 akkurat nå, og det treffer meg alle innslagene fra når kjendisene er å besøker disse landene. Jeg vurderer sterkt å bli Plan-fadder i kveld.

Er du Plan-fadder? Eller er du fadder hos en annen organisasjon?

Fadder hoa sos barnebyer på 7.året. får brev med bilde av jenta jeg er fadder til, og et skriv om hvordan hun har hatt det siden sist, hvilke interesser hun har og hvordan det går på skolen owv. Jeg synes det er en kjempefin ting å gjøre, 275 kroner i måneden for å utgjøre en forskjeøø har jeg absolutt råd til!

Det er faktisk ikke sånn ar mesteparten ikke går til formålet altså.

Folk er ulike. Mange av oss gir til store seriøse aktører og aldri i livet til "venninna til naboen til kusina til en kollega som driver et privat barnehjem" nettopp fordi regnskap, revisjon, gjennomsiktighet og innsamlingskontrollen og sånne ting sikrer at pengene faktisk kommer dit de skal. Noe til administrasjon ja. Men går ille penger til administrasjon ,hvordan i all verden vet man da hva pengene faktisk går til ? Regnskap og revisjon er administrasjonskostnader. Og sikkert uviktig for noen . For andre av oss er vi sånn skrudd sammen at det er vesentlig.
Eh den der synew jeg faktisk var ugrei.
Åh det er faktisk skrevet flere ganger om at pe ger går til det de skal.

Eh den der synew jeg faktisk var ugrei.
Åh det er faktisk skrevet flere ganger om at pe ger går til det de skal.
Ugrei?

Altså. Kjenner en personlig så er det sikkert greit. Men ofte er det noen som kjenner noen som.kjenner noen de engang kjente som mener at det er vesentlig mer høyverdig å støtte enn store kjente organisasjoner.

Og det må de få lov til å mente. Men vi er faktisk mange som synes at det at penger går til administrasjon er viktig også. Og det må da vel være også være greit å mene?

Ugrei?

Altså. Kjenner en personlig så er det sikkert greit. Men ofte er det noen som kjenner noen som.kjenner noen de engang kjente som mener at det er vesentlig mer høyverdig å støtte enn store kjente organisasjoner.

Og det må de få lov til å mente. Men vi er faktisk mange som synes at det at penger går til administrasjon er viktig også. Og det må da vel være også være greit å mene?
Du får det til å høres ut som å gi til kjente/ kjente av er helt idioti .
Jeg har venner som har gitt til min venninne og som klarer å stole på henne ,helt supert synes jrg.
Gi til den du vil du

Er ikke planfadder, har ikke økonomi til det som det er nå. Men stadig jeg donerer penger til veldedighet, før jul har jeg hjulpet flere familier, jeg har ikke mye selv, men litt er hvertfall mer en ingenting. Har tenkt å kjøpe noen geiter og høner det bidrar til jobber i fattige land :)

Du får det til å høres ut som å gi til kjente/ kjente av er helt idioti .
Jeg har venner som har gitt til min venninne og som klarer å stole på henne ,helt supert synes jrg.
Gi til den du vil du
Jeg mener ikke at det er idioti. Men at noen av oss likevel ikke vil

Og mange her i tråden og tilsvarende sier jo det å gi til redd barna, plan, sos barnebyer og andre store organisasjoner er ren idioti for pengene kommer ikke frem
Hvilket et beviselig feil.
Men det er greit å si? Mens litt skepsis til en dør "kjenner noen som kjenner" er direkte ugreit?

Ser skeptisken din. For mye penger som blir brukt på annet. Men administrasjon må til for å kunne organiserer store redningsaksjoner og andre måter for å hjelpe nødene.

Jeg gir ikke til fadderplan. For jeg har andre hjertesaker.

Vært år gir familien ca 10 julegaver til ensomt juletre

Forskning til barnekreft

Og til blindeforbundet

Back
Topp