Spare penger! Tips?

Vi sparer til 3åringen, sparer barnetrygd + 600 i måneden. Tenker at vi skal sette en del av det i fond etterhvert, men akkurat nå er vi i en fase der denne kontoen også må være en buffer for oss, slik at vi kan bruke pengene ved behov. Må antagelig låne de i 14 dager i forbindelse med oppussing av nytt hus feks.

Synes veldig mange er flinke til å spare til barna sine når de har mulighet til det nå i dag. Om ikke folk har mulighet så er det hvertfall noe som ønskes når de får mulighet.

Da vi var små sparte ikke foreldrene våre så mye til oss. Trangere tider og andre prioriteringer den gangen.

Tøft den tiden, men det er jammen tøft når våre barn skal voksne opp også, spes når de skal inn på boligmarkedet som er i dag. Helt sykt!

Trodde jeg var noenlunde flink, men tydeligvis er jeg ikke det..:wtf:

Tenker spare barnetrygden til spiren i magen hver mnd :). Mine foreldre gjorde det, og jeg fikk disse pengene da jeg fylte 18! Kom godt med som EK til leilighet :)

Sparer ingenting, tenker det er like bra å betale på huset så.får vi bedre økonomi når det er nedbetalt
Hørt flere som Gjør det, men hva Gjør dere da vist bilen må på verksted og vaskemaskinen ryker og dette skjer i desember måned? :eek: sånn i verste tilfelle her altså :hilarious: vi hadde ikke klart det uten sparepengene, men dere har kanskje en annen økonomi en oss.

Vi sparer i fond til barna. 500 kr til hver i mnd. Det gir stor avkastning og de har mer på konto enn det vi har satt inn.. har vel kanskje tjent 30.000 kr i tillegg til vårt innskudd.
I tillegg sparer vi 2500,- hver mnd som går rett inn på en konfirmasjonskonto som skal deles på barna når den tid kommer. Hender vi av og til må "låne" litt fra den kontoen når barna trenger ski, sykkel o.l men prøver å la være.

Planen er å gi de en større pengegave til konfirmasjonen Dvs. En boligsparing/ bsu med 50.000 til hver. Men det er en stund til enda. Så vi får se hvor mye vi klarer å spare. Har ca 50.000 til nå på konf kontoen.

Fondet vi sparer til barna har vi spart siden de var født. Har ca 100.000 kr hver nå.. inkl vanlige sparepenger som bursdag/ jul

Det med fond har jeg lurt på, og aldri satt meg inn i. Hvordan vel man hvor det er lurt å spare? Jeg er helt grønn :p

Hørt flere som Gjør det, men hva Gjør dere da vist bilen må på verksted og vaskemaskinen ryker og dette skjer i desember måned? :eek: sånn i verste tilfelle her altså :hilarious: vi hadde ikke klart det uten sparepengene, men dere har kanskje en annen økonomi en oss.

Vi gjør det samme som kengu, vi sparer ikke til barna eller oss selv. Ser på nedbetaling av bolig som god sparing, da jeg oppnår en høyere verdistigning i bolig enn i en bankkonto.
Ryker ting så ryker ting.
Bilen f.eks. Snakk med de som reparere så får man garantert delt regningen i to om nødvendig, vaskemaskin kjøper vi ny og noe annet må da vike den måneden om måneden er trang. Nå er desember en romslig måned for oss. Vi ligger vel da på en 100.000 utbetalt den måneden. Men det hadde vært verre om det var i september f.eks da får vi halvparten av desember :p Så går det fint å ha en buffer uten at man sparer fast hver måned :)

Jeg har flere spareprosjekter :

Buffer til uforutsette utgifter: sparemål er 50 000. Vurderer om det kan vært lurt å spare mer på den, nå som jeg har både mann og barn.

Huslån : betaler inn 4000 kroner ekstra i måneden. Nå som det er så lav rente. Planen er å gjøre det i 2,5 år.

Pensjonsparing ; 150 kroner inn på en ips ( fondsparing som ikke kan brukes før man er 62 år) og 50 kroner inn i på en høyrentekonto. Bør i grunnen spare mer, men holder på å betale ned et privatlån til familie. Må derfor nedprioriteres.

Sparer til foreldrepermisjon: har lagt av 69 000. Målet er 71 000.så jeg kan leve litt greit med 80 % foreldrepermisjon. Spart ca 3000 i mnd

Fellessparekonto : meg og mannen sparer 400. Bør spare mer.

Fond: sparer til megselv 400 kroner fordelt på 5 ulike fond.

Jeg har flere spareprosjekter :

Buffer til uforutsette utgifter: sparemål er 50 000. Vurderer om det kan vært lurt å spare mer på den, nå som jeg har både mann og barn.

Huslån : betaler inn 4000 kroner ekstra i måneden. Nå som det er så lav rente. Planen er å gjøre det i 2,5 år.

Pensjonsparing ; 150 kroner inn på en ips ( fondsparing som ikke kan brukes før man er 62 år) og 50 kroner inn i på en høyrentekonto. Bør i grunnen spare mer, men holder på å betale ned et privatlån til familie. Må derfor nedprioriteres.

Sparer til foreldrepermisjon: har lagt av 69 000. Målet er 71 000.så jeg kan leve litt greit med 80 % foreldrepermisjon. Spart ca 3000 i mnd

Fellessparekonto : meg og mannen sparer 400. Bør spare mer.

Fond: sparer til megselv 400 kroner fordelt på 5 ulike fond.
Så flink!

Sparer i bsu + bsu2, drømmespar 5000,- pr mnd og 1500 til vanlig sparekonto. Blir sikkert mindre sparing til meg etter at lille kommer til verden. Vi skal sette av barnetrygden hver måned har vi tenkt. Ellers vet jeg ikke om vi kommer til å spare mer fast til lille... vi har kjøpt hus og tenker det kan være lurt å prioritere nedbetaling av lån mens renta er lav. jeg hadde fond når jeg var liten, elendige greier. Så kjenner jeg er litt skeptisk til det. Brukte over 20 år på å gi 7000 i avkastning. Har enda en rentespar, men den er selvfølgelig ikke særlig lønnsom nå ;)

Sparer 1000kr i mnd til frøkna, så sparer jeg det jeg har mulighet til hver mnd på en buffer konto, til uforutsette regninger. Har to år igjen med studiet før jeg er ferdig med utdanningen, blir nok mer sparing da :) tenkte å sjekke ut Odin fond til datteren.

Kunne sikkert spart med om jeg handla mat på tilbud osv. Men vi liker å kose oss og jeg er ikke så flink til å planlegge for langt frem i tid

Back
Topp