Livredd! Innhalering av surt oppstøt

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Jeg har akkurat hatt den skumleste opplevelsen så langt i mitt liv!

Ca 4:30 våknet jeg av at jeg hadde inhalert noe. Pusterøret brant, jeg fikk ikke puste og jeg hostet og hostet og hostet, kastet opp magesyre, hostet, kastet opp igjen, osv osv.
Innså at jeg nok hadde hatt surt oppstøt i søvne og så inhalert magesyre i et slags selvdestruktivt forsøk på å gi meg selv kjemisk lungebetennelse...
Masse masse hosting og slim skjedde, snørring, pustevansker (klarte ikke puste inn, bare ut), etterfulgt av panisk hyperventilering to ganger og gråting (hjelper ikke på pusting). Å puste bare med nesa hjelper. Å ikke få panikk hjelper også litt.

Jeg sitter nå i lenestolen. Det brenner fortsatt litt i spiserør og pustesystem. Fortsatt litt surklete, så hoster og harker. Livredd for å legge meg igjen, men kjenner jeg begynner å bli trøtt. Sitter og funderer på hvor dramatisk dette egentlig var, eller om det bare kjentes slik ut.

Jeg tok ikke Omeprazol-tabletten min i går fordi jeg prioriterte jerntabletten (lærte nylig at de ikke skal tas samtidig), men den kommer til å bli tatt hver eneste dag fra nå av!

Hvis noen er våkne nå, tror dere jeg trygt kan legge meg til å sove? Begynner å bli forferdelig trøtt...

Herregud, det der hørtes helt grusomt ut[emoji22][emoji173]️

Jeg kan ikke nok om halsbrann og slikt, til at jeg tør gi noen råd. Men personlig ville jeg ha ringt legevakten og fortalt om episoden som skjedde. Spurt dem om råd, og om det er trygt å legge seg igjen.

Håper du slipper flere slike episoder.
Stor stor klem til deg[emoji173]️

Jeg synes du skal oppsøke legevakten i dag, hvis du ikke har gjort det allerede. Aspirasjonspneumoni kan bli ganske ille, og reaksjonen kommer gjerne ikke før etter mange timer. Du burde bli lyttet på og kanskje få tatt et rtg thorax (det er veldig, veldig liten stråledose, så ikke farlig for baby).

Ps, du Jan for eksempel ta jern fast på morgenen og omeprazol fast på ettermiddag/kveld. Den virker jo ca 24 timer.

God bedring!!!

Uff, for en ekkel opplevelse :(
Ville også ringt legevakten for å høre hva de sier. God bedring:Heartred

Huff, så guffent! Jeg har hatt noen sånne feil-inhaleringer selv, og den følelsen av å ikke kunne trekke pusten er helt grusom. Relatert til halsbrann/surt oppstøt har jeg ingen «erfaring», og jeg tror jeg skal være glad for det ... Hør på krølle og be om en sjekk du. Det føles sikkert overflødig, men samtidig godt å få gjort.

Huff, det høres ut som en forferdelig opplevelse! Var du alene? Hold oss oppdatert på hvordan det går.

Det hørtes veldig ekkelt ut! Jeg tror egentlig ikke legevakten vil gjøre så mye, ettersom du ikke får en evt lungebetennelse så raskt, i tillegg så er det nok begrenset hvor mye du fikk ned i lungene da man reagerer veldig raskt pga ubehaget det forårsaker. Det meste er nok absorbert eller hostet opp. Men kjenner du derimot på ubehag/vondt ville jeg tatt kontakt selvfølgelig, eller hvis formen din blir dårlig de kommende dagene.
Hvis du ikke gjør det allerede kan det kanskje være lurt å bygge opp ryggen med noen puter om natten.
Håper du har fått deg litt søvn:)

Hvis vi mistenker aspirasjon hos noen av dem som er operert hos oss, tar vi umiddelbart rtg av lungene og holder dem til observasjon i et døgn.

Takk dere! Jeg har akkurat våknet etter en 5 timers lur. :happy: Fy flate det var en ekkel opplevelse... Jeg puster fint nå, men kjenner det er litt sårt etter all hostingen/magesyren. Jeg var ikke alene heldigvis, samboeren spratt opp 1 sekund etter meg i natt, og strøk meg på ryggen og hadde klart papir til meg under hele den lange seansen. Han har også fikset meg ferskpresset appelsinjuice nå. :D (For en tungvint ting å bli hekta på.)
Jeg fikk meg ikke til å ringe legevakten før jeg sovnet. Jeg har litt høy terskel... Men fikk diskutert med samboeren nå at vi begge må senke tersklene våre for babyen. Både legevakt og 113 er der for å brukes hvis noe oppstår og vi er rådville. Vi er flinkere til å kontakte f.eks dyrlegen på vegne av dyrene enn lege til oss selv, så håper vi klarer det.

Disse hormonene tuller litt vel mye med oss synes jeg! Hva I ALL VERDEN er poenget med å gi oss slappere lukkemuskler i overkroppen?! Hvordan skal dette hjelpe meg under en fødsel? :angry4

Takk igjen for omsorgen, dere er best. :Heartred

Ps, du Jan for eksempel ta jern fast på morgenen og omeprazol fast på ettermiddag/kveld. Den virker jo ca 24 timer.
Ja, må prøve på noe slikt. :) I går kom jeg ikke på å ta vitaminene før 22:30, og tenkte for meg selv "jeg orker ikke sitte oppe i 2 timer til for å ta syrenøytraliserende, jeg får ta den i morgen tidlig isteden". Gleder meg til å kunne begynne på Somac igjen etter svangerskapet, den virker litt mer preventivt virker det som.

Litt ulikt hva som virker best på ulike personer. Jeg er helt motsatt. Synes somac var noe dritt, kom til himmelen med omeprazol...

Oi, virkelig! Skjønner at legemiddelprodusenter og leger har en tøff jobb med å finne ut hva som funker best da.

Det er alltid bra med litt alternativer, så man har noe å velge mellom... [emoji1303]

Takk dere! Jeg har akkurat våknet etter en 5 timers lur. :happy: Fy flate det var en ekkel opplevelse... Jeg puster fint nå, men kjenner det er litt sårt etter all hostingen/magesyren. Jeg var ikke alene heldigvis, samboeren spratt opp 1 sekund etter meg i natt, og strøk meg på ryggen og hadde klart papir til meg under hele den lange seansen. Han har også fikset meg ferskpresset appelsinjuice nå. :D (For en tungvint ting å bli hekta på.)
Jeg fikk meg ikke til å ringe legevakten før jeg sovnet. Jeg har litt høy terskel... Men fikk diskutert med samboeren nå at vi begge må senke tersklene våre for babyen. Både legevakt og 113 er der for å brukes hvis noe oppstår og vi er rådville. Vi er flinkere til å kontakte f.eks dyrlegen på vegne av dyrene enn lege til oss selv, så håper vi klarer det.

Disse hormonene tuller litt vel mye med oss synes jeg! Hva I ALL VERDEN er poenget med å gi oss slappere lukkemuskler i overkroppen?! Hvordan skal dette hjelpe meg under en fødsel? :angry4

Takk igjen for omsorgen, dere er best. :Heartred

Godt å høre du fikk sove[emoji173]️ Jeg begynte bli bekymret når timene gikk, en etter en.

Syns det høres veldig fornuftig ut. Total lavterskel for å ringe lege/legevakt/føden osv![emoji4][emoji173]️

Ja, må prøve på noe slikt. :) I går kom jeg ikke på å ta vitaminene før 22:30, og tenkte for meg selv "jeg orker ikke sitte oppe i 2 timer til for å ta syrenøytraliserende, jeg får ta den i morgen tidlig isteden". Gleder meg til å kunne begynne på Somac igjen etter svangerskapet, den virker litt mer preventivt virker det som.

Somac virket ikke for meg heller, jeg går fast på 40mg nexuim, noe legen har sjekket opp er helt greit :)

Hvorfor skal ikke omeprazol og jern tas samtidig?? Ingen som har fortalt meg det, har gjort det i 6 mnd..

Hvorfor skal ikke omeprazol og jern tas samtidig?? Ingen som har fortalt meg det, har gjort det i 6 mnd..
Fra Apotek1 sin side: "Jern skal ikke tas samtidig med enkelte antibiotika (tetracykliner), kalsium, syrenøytraliserende og tyroksin. Disse legemidlene bør tas 2-3 timer før eller etter jernpreparater. Les pakningsvedlegget før bruk hvis du skal bruke legemidler av denne typen." https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/dette-bor-du-vite-om-jerntilskudd

Tror det handler om at de andre tilskuddene/medisinene hindrer opptak av jern. Fant det også ut helt tilfeldig. :shifty: (Her inne. :Heartred)

Back
Topp