Noen gode tips til å overleve tannlegebesøk?

Kengu

Forumet er livet
VIP
Jeg har tannlegeskrekk og ender stort sett opp med tårer hver gang fordi jeg er så nervøs og gruer meg.



Jeg har dessverre hatt for liten plass til visdomstennene mine så de har lagt seg over jekslene på begge sidene oppe og laget hull.
Den første var et mareritt å fikse å jeg måtte tilbake flere ganger før det gikk greit å fikse den, dette pga betennelse. Nå skal jeg fikse den andre og det er betennelse i den også, jeg gruer meg så innmari.
Noen som har gode tips til meg for å overleve tiden i tannlegestolen ?
 
Hos meg hjalp det å bytte tannlege. Være der noen ganger, se at han hørte, vi stoppa ofte underveis ved at jeg løfter hånda. Og har jeg hull får jeg borre med laser eller noe sånt og ikke vanlig borr. Da gikk det fra kaldsvette hele natta før til kun å grue seg. Ja, og nok bedøvelse selvsagt :p
 
Hos meg hjalp det å bytte tannlege. Være der noen ganger, se at han hørte, vi stoppa ofte underveis ved at jeg løfter hånda. Og har jeg hull får jeg borre med laser eller noe sånt og ikke vanlig borr. Da gikk det fra kaldsvette hele natta før til kun å grue seg. Ja, og nok bedøvelse selvsagt :p
Tannlegen har blitt super, så vi tar pauser om jeg trenger og hun forteller alt som gjøres osv.
 
Jeg har fryktelig tannlegeskrekk selv, synes det er helt grusomt
Jeg har funnet et tannlegesenter som spesialiserer seg på tannlegeskrekk hvor det er lov å være lei seg i det man går inn døra.
Jeg har pleid å få beroligende før sånne timer, også har tannlegen tatt veldig hensyn og ikke gjort noe uten at hun er sikker på at jeg vet hva som skal skje.
 
Jeg fikk tankefeltsterapi før jeg klarte å sette meg i stolen for første gang på ti år for 4 år siden. Nå går jeg til samme tannlege hver gang og der har de en fantastisk sekretær som sørger for at alt er på plass før jeg kommer:

Jeg får time tidlig på dagen (så slipper jeg å grue meg lenge!)
Hun ringer og flytter timen hvis ikke min faste tannlege har mulighet likevel.
Hun spiller musikken jeg liker (klovner i kamp helst) når hun sjekker og renser tennene mine
Tannlegen og jeg har en avtale ol smertestillende og smerter og signaler jeg gjør med hendene
Han forklarer hva han skal gjøre og hvorfor
Og han er rask! Skikkelig effektiv

Da jeg endelig turte å sette meg i stolen igjen hadde jeg 5 hull som måtte fikses pluss en rot som måtte trekkes (roten til alt vondt for min del, da det var en tann som ble trukket av en student 5 år tidligere uten at hele rota ble med opp).
Da avtalte vi fire dager på rad hvor han fikset oppe/nede/høyre/venstre og tok alt på en gang.

Det var helt krise mens det pågikk, men jeg tør ikke la det bli så ille igjen, så nå er avtalen at jeg kalles inn til to rens og en kontroll hvert år [emoji6]
 
Si fra til tannlegen at du er redd, si at di trenger at han er forsiktig.de fleste tannleger har vært borti folk som er redde. Pust med magen! Tenk; Ved nok bedøvelse kjenner du ikke noe.

Evt bytt tannlege.

Jeg går til skoletannlege, og de er vant til barn og det å være forsiktig.

Hadde veldig tannlegeskrekk før, kvalm og uvel før jeg skulle. De siste 10 årene har jeg bare hatt litt sommerfugler i magen. Går kjempefint.
 
Jeg har og tannlegeskrekk og var hos tannlegen for ei uke siden og måtte bytte time 3 ganger fordi jeg gruet meg så:( Hjalp litt å bytte til ei tannlege som `jobbet` mest med barn :D MEN hadde tårer i øyene og var kvalm. Prøvde å puste med magen..
 
Si fra til tannlegen at du er redd, si at di trenger at han er forsiktig.de fleste tannleger har vært borti folk som er redde. Pust med magen! Tenk; Ved nok bedøvelse kjenner du ikke noe.

Evt bytt tannlege.

Jeg går til skoletannlege, og de er vant til barn og det å være forsiktig.

Hadde veldig tannlegeskrekk før, kvalm og uvel før jeg skulle. De siste 10 årene har jeg bare hatt litt sommerfugler i magen. Går kjempefint.
Tannlegen min er veldig klar over det så hun tar hensyn heldigvis
 
Jeg fikk tankefeltsterapi før jeg klarte å sette meg i stolen for første gang på ti år for 4 år siden. Nå går jeg til samme tannlege hver gang og der har de en fantastisk sekretær som sørger for at alt er på plass før jeg kommer:

Jeg får time tidlig på dagen (så slipper jeg å grue meg lenge!)
Hun ringer og flytter timen hvis ikke min faste tannlege har mulighet likevel.
Hun spiller musikken jeg liker (klovner i kamp helst) når hun sjekker og renser tennene mine
Tannlegen og jeg har en avtale ol smertestillende og smerter og signaler jeg gjør med hendene
Han forklarer hva han skal gjøre og hvorfor
Og han er rask! Skikkelig effektiv

Da jeg endelig turte å sette meg i stolen igjen hadde jeg 5 hull som måtte fikses pluss en rot som måtte trekkes (roten til alt vondt for min del, da det var en tann som ble trukket av en student 5 år tidligere uten at hele rota ble med opp).
Da avtalte vi fire dager på rad hvor han fikset oppe/nede/høyre/venstre og tok alt på en gang.

Det var helt krise mens det pågikk, men jeg tør ikke la det bli så ille igjen, så nå er avtalen at jeg kalles inn til to rens og en kontroll hvert år [emoji6]
Det er greia her også, får ikke bli så ille igjen...så jeg må inn en gang i året
 
Det er forskjell på å grue seg og felle noen tårer, og det å ha så skrekk at man ikke klarer å ta en telefon til tannlegen.

Er det det første så forberede deg godt og hold ut. Om det er det andre så finnes der hjelp å få ;)
 
Rohypnol er fin medisinering før tannlegebesøk btw, om du virkelig har alvorlig skrekk vel og merke. Men folk flest har ikke det, de bare sier de har det fordi de gruer seg så veldig.
 
Det er forskjell på å grue seg og felle noen tårer, og det å ha så skrekk at man ikke klarer å ta en telefon til tannlegen.

Er det det første så forberede deg godt og hold ut. Om det er det andre så finnes der hjelp å få ;)
Skrekk har jeg selv om jeg tar telefon til tannlegen ;)
Tannlegene vet nok forskjell på det
 
Det er greia her også, får ikke bli så ille igjen...så jeg må inn en gang i året

Her er også avtalen at de sender meg melding om timen en uke i forveien, selv om de setter opp timen månedsvis i forveien. Jeg kan ikke ha mer enn en ukes tid på å tenke på den, da avlyser jeg bare.

Har lovet meg selv at når jeg har klart å gå til tannlegen jevnlig i fem år (blir neste år for min del) at jeg skal spandere på meg tannbleking [emoji173]️
Trenger en gulrot altså...
 
Her er også avtalen at de sender meg melding om timen en uke i forveien, selv om de setter opp timen månedsvis i forveien. Jeg kan ikke ha mer enn en ukes tid på å tenke på den, da avlyser jeg bare.

Har lovet meg selv at når jeg har klart å gå til tannlegen jevnlig i fem år (blir neste år for min del) at jeg skal spandere på meg tannbleking [emoji173]️
Trenger en gulrot altså...
Her var det jo så ille at jeg hovnet opp i ansiktet pga betennelse og hadde store smerter så måtte bare ta tak i det nå.
Jeg har fått mye skryt av tannlegen for å klare å komme tilbake til tross for fryktelige smerter under timene.
Tanna i dag ble trekt , 40 min på å få den ut for røttene hadde nesten grodd fast. Sendt hjem med resept og beskjed om hvile de neste to dagene ..


Lurt med en gulrot, du har vært superflink!
 
Her var det jo så ille at jeg hovnet opp i ansiktet pga betennelse og hadde store smerter så måtte bare ta tak i det nå.
Jeg har fått mye skryt av tannlegen for å klare å komme tilbake til tross for fryktelige smerter under timene.
Tanna i dag ble trekt , 40 min på å få den ut for røttene hadde nesten grodd fast. Sendt hjem med resept og beskjed om hvile de neste to dagene ..


Lurt med en gulrot, du har vært superflink!

Jeg var der selv.
Av typen selvmedisinering i noen mnd før jeg skjønte at det ikke funka.
Det er så fælt å ha det sånn!
Å være så redd for noe man vet kommer til å hjelpe er helt grusomt!

Godt jobba i dag [emoji16]
Du kommer til å kjenne på takknemlighet og mestringsfølelse når nummenheten, de verste smertene og det meste av betennelsen har gitt seg [emoji6]
 
Jeg var der selv.
Av typen selvmedisinering i noen mnd før jeg skjønte at det ikke funka.
Det er så fælt å ha det sånn!
Å være så redd for noe man vet kommer til å hjelpe er helt grusomt!

Godt jobba i dag [emoji16]
Du kommer til å kjenne på takknemlighet og mestringsfølelse når nummenheten, de verste smertene og det meste av betennelsen har gitt seg [emoji6]
Takk ❤
Det er virkelig det. Selvmedisinering her også men det gikk ikke sånn supert..
Klapp på skulderen til oss begge
 
Back
Topp