Jeg tør ikke ta sjansen på ulønnet permisjon med tanke på rettigheter dersom det skulle skje noe i den perioden, enten med meg eller baby [emoji53]
Hva slags rettigheter mister man?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg tør ikke ta sjansen på ulønnet permisjon med tanke på rettigheter dersom det skulle skje noe i den perioden, enten med meg eller baby [emoji53]
Hva slags rettigheter mister man?
Liker ikke, men var det jeg tenkte på.Rett til Sykepenger og pleiepenger.
Liker ikke, men var det jeg tenkte på.
Mens om ett 2-4 år, så er fordelingen tilbake til det som fungerte.Rett til Sykepenger og pleiepenger.
Det er vanskelig. Det vil ramme mange negativt tror jeg. Inkludert barnet der hvor mor kanskje må slutte å amme tidligere.
Jeg tenker å bruke ammefri så lenge jeg kan slik at vi kan fortsette ammingen så lenge babyen har behov for det.
Så er lurt å sjekke om en har rett til mer enn den ene timen en får fra arbeidsmiljøloven.
På min arbeidsplass har vi rett til to timer med lønn frem til barnet fyller ett år, og lenge med legeerklæring på at barnet fortsatt ammer.
En kan ha rett til sykepenger under unntaksvilkår hvis den ulønnede permisjonen starter rett etter foreldrepermisjonen og det er planlagt at en skal tilbake til arbeidet når permisjonen er over. Da kan en få 65% av lønnen fra 15. dag med sykefravær.
Jeg syns den nye ordningen er fin og jeg håper den funker i likestillingens navn. Syns folk er overdrevent negativ og ser problemer i stedet for løsninger, eller er det bare egoismen som rår fordi man ønsker mest mulig tid hjemme med baby selv? Er også svært glad vi har en slik ordning. Er ikke alle land som er like heldig.
For øvrig blir det nok 80 % dekning her, for jeg ønsker mest mulig tid hjemme med baby før barnehagestart. Jeg blir mest sannsynlig å ta hele fellesperioden. Hvis jeg ikke får stillingen som butikksjef fortsetter jeg i en 50%stilling, og da blir nok far å dele opp sin periode slik at han er hjemme de dagene jeg må jobbe og vi kan utsette barnehagestart en god stund. Ja, så har vi jo også en del ferieuker å bruke av![]()
Det er jo veldig bra. Hva er unntaksvilkårene?
Unntaket er det at ulønnet permisjon starter rett etter foreldrepermisjonen (ikke avbrutt av arbeid eller ferie) og at det er planlagt at du skal tilbake på jobb.
Her er lovteksten :
https://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P8-47#L19970228-19_P8-47
Lurt å prøve å unngå det! Jeg ble mye syk i starten etter ulønna og måtte ha sykemelding hver gang i to mndJeg tør ikke ta sjansen på ulønnet permisjon med tanke på rettigheter dersom det skulle skje noe i den perioden, enten med meg eller baby [emoji53]
Man mister i alle fall rett til å bruke egenmelding en periode, for meg var det 2 mndHva slags rettigheter mister man?
Leste et sted at om man kunne bevise at planen var å gå tilbake til jobb etter permisjonen beholdt man rettighetene. Men får ikke til å søke opp akkurat her og nå.Jeg tør ikke ta sjansen på ulønnet permisjon med tanke på rettigheter dersom det skulle skje noe i den perioden, enten med meg eller baby [emoji53]
Jeg er veldig glad for den nye ordningen. Jeg mistrives på jobb og ved den nye ordningen kan får få nesten like mange uker som sist selv om jeg sier opp jobben. Det vi lurer mest på er hva vi gjør om barnet kommer i desember. Da må vi få dekket inn 8 mnd til med barnepass.
Jeg er veldig glad for den nye ordningen. Jeg mistrives på jobb og ved den nye ordningen kan får få nesten like mange uker som sist selv om jeg sier opp jobben. Det vi lurer mest på er hva vi gjør om barnet kommer i desember. Da må vi få dekket inn 8 mnd til med barnepass.
Mens jeg har permisjon om det ikke bedrer seg. Skal ta et møte med sjefen til uken. Skal uansett holde ut frem til permisjonen. Jeg har termin i månedskifte, og gikk over sistgang så belager meg på det denne gangen og :/Jeg skjønte ikke helt. Skal du si opp jobben før permisjonen? Eller mens du har permisjon?
Vi må sørge for å ikke gå på overtid med disse mageboerneNår har du termin?
Mens jeg har permisjon om det ikke bedrer seg. Skal ta et møte med sjefen til uken. Skal uansett holde ut frem til permisjonen. Jeg har termin i månedskifte, og gikk over sistgang så belager meg på det denne gangen og :/