Endometriose og graviditet ?

.Anonym.

Glad i forumet
Nå har jeg nettopp hatt laparoskopi og jeg fikk vite at jeg hadde endometriose noe jeg har hele tiden sagt til legen at jeg har pga symptomer. Men ikke gjort noe med det før nå..

Gynekologen har brent det vekk sa han. Men forsto ikke så mye av det han da. Dårlig i norsk.....

Er det andre her som har fjerner det og ble du gravid etterpå ? Mindre symptomer ?

Fjernet endo i desember, ble gravid på forsøket i januar, ca en mnd etter. Men jeg gikk også på både prednisolon og fragmin, så vet ikke hva som hjalp mest.

Første mensen etter lap'en var jææææævli og vond men det er visstnok ikke unormalt. Det skal bedre seg :)

Fjernet endo i desember, ble gravid på forsøket i januar, ca en mnd etter. Men jeg gikk også på både prednisolon og fragmin, så vet ikke hva som hjalp mest.

Første mensen etter lap'en var jææææævli og vond men det er visstnok ikke unormalt. Det skal bedre seg :)
Uff! Har skikkelig vondt nå! Ligger fortsatt på sykehuset. Grusomme luftsmerte. Hadde du det ? Hvor lenge varer det ? Vondt å bevege seg og

Jeg var dårlig i 2 dager så ble jeg bedre. Men jeg slet ikke med luftsmerter. Håper det går fort over. Fikk du vite om du hadde mye eller lite?

Jeg har også endometriose, men tror ikke det påvirket behandlingsopplegget mitt, men tror nok den har påvirket fertiliteten min!!

Da vi var på forsamtale og jeg så jeg hadde endometriose, så sa legen at det hadde "alle" damene som kom dit.

Noen blir gravide av seg selv, mens som min kirurg sa; det er ikke sikkert endometriosen er det som forhindrer graviditeten, så de kan ikke si om det kommer til å hjelpe.

Uff! Har skikkelig vondt nå! Ligger fortsatt på sykehuset. Grusomme luftsmerte. Hadde du det ? Hvor lenge varer det ? Vondt å bevege seg og

Når ble du operert? Jeg hadde ikke luftsmerter i det hele tatt, men jeg var også oppe å gikk fra jeg kom på rommet til jeg dro hjem dagen etterpå. Spydde som en gris da :bored: Trengte for så vidt heller ikke smertestillende på kvelden etter operasjon. Kanskje jeg var heldig :) men om du vil bli kvitt de fort er det bare å stå opp å gå det av deg. Det kan nok vare et par dager om det sitter skikkelig. Eneste måten å bli kvitt det er å bevege seg annet enn å få det hentet ut, å det vil du ikke :dead:

Får virkelig håpe dette er hva som skal til for å hjelpe deg med graviditeten :Heartred tenk bare på gevinsten i enden av denne turen, det er verd smertene nå :)

Ble operert kl 9 idag mårres:) har så sykt luftsmerte men det var visst normalt. Fikk vite nå at jeg hadde endometriose på urinblæren. Så hadde ingenting å si om jeg kunne bli gravid eller ikke.

Men måtte punktere noe på ene eggstokken

Ble operert kl 9 idag mårres:) har så sykt luftsmerte men det var visst normalt. Fikk vite nå at jeg hadde endometriose på urinblæren. Så hadde ingenting å si om jeg kunne bli gravid eller ikke.

Men måtte punktere noe på ene eggstokken

Endo affekterer ikke bare der det sitter, det er en betennelsestilstand i kroppen som påvirker hele systemet så det kan godt ha noe å se for fertiliteten.

Endo affekterer ikke bare der det sitter, det er en betennelsestilstand i kroppen som påvirker hele systemet så det kan godt ha noe å se for fertiliteten.
Åja det visste jeg ikke:)

Jeg er skikkelig nummen på underleppen etter narkosen. Merket det på sykehuset men glemte å spør hver gang de var innom. Merket det veldig godt da jeg kom hjem og skulle spise. Noen som vet om dette er normalt ??

Men når det kun var på urinblæren da?
Er så dumt når leger ikke kan skikkelig norsk og ikke gidder å forklare skikkelig :(
Kan anbefale deg å lese på endometriose.no. Endometrioseforeningen er de som definitivt har mest kunnskap om dette.

Endometriose kan klusse mye med dette, og fører til ufrivillig barnløshet for endel, uansett hvor endometriosen blir funnet.

Endometriosen kan påvirke eggløsning, eggmodning, eggkvalitet, slimhinne, øke risiko for abort og ja, generelt kludre til det meste. Det er en betennelsestilstand, men også aktivt vev som utskiller hormoner. Så uansett om man har mye eller lite endometriose, eller hvor i kroppen det sitter, så påvirker det dessverre fertiliteten. Og selv om de brenner bort det de ser så er det mer igjen, så det regnes som en uhelbredelig, varig diagnose. For de fleste går det over i overgangsalderen. Det er ikke anbefalt å leve uten hormoner med endometriose, så man burde starte med hormonet kort tid etter fødsel og hoppe over pillefri uke om man velger p-piller. Endometriosen vokser nemlig litt for hver syklus, så derfor burde man i størst mulig grad unngå å ha vanlige sykluser.

Jeg ble gravid med IVF etter min laparoskopi da vi prøvde på førstemann.

Ringte sykehuset nå pga jeg er så nummen i underleppa etter laparoskopi og hysteroskopi og de sa at flere hadde sagt at de hadde det samme i det siste. Samme operasjon. Hjelp...andre som har opplevd det ??

Ringte sykehuset nå pga jeg er så nummen i underleppa etter laparoskopi og hysteroskopi og de sa at flere hadde sagt at de hadde det samme i det siste. Samme operasjon. Hjelp...andre som har opplevd det ??
Du kan ikke ha biti deg da? Etter sist jeg lå i narkose ved hysteroskopi hadde jeg biti meg i tunga. Hadde såå vondt etterpå[emoji38] Og før der igjen, det var litt mer hasteoperasjon da morkaka satt fast etter senabort. Da våknet jeg morgenen etter opphovnet i ansiktet og kjempe vondt i halsen, da fikk jeg sånt rør ned i luftrøret fordi jeg ikke var fastende da. Men hvertfall så ikke ut i ansiktet.

Du kan ikke ha biti deg da? Etter sist jeg lå i narkose ved hysteroskopi hadde jeg biti meg i tunga. Hadde såå vondt etterpå[emoji38] Og før der igjen, det var litt mer hasteoperasjon da morkaka satt fast etter senabort. Da våknet jeg morgenen etter opphovnet i ansiktet og kjempe vondt i halsen, da fikk jeg sånt rør ned i luftrøret fordi jeg ikke var fastende da. Men hvertfall så ikke ut i ansiktet.
Kan godt hende :) har ikke sår på leppa. Merker det best når jeg spiser. Ekkelt

Back
Topp