Mor sin feil at babyen har vondt i magen?

Ellemelle92

Forelsket i forumet
Babyen vår har ikke skreket siden han ble født nesten, så ble litt sjokkert her en kveld når han plutselig skrek og skrek. Helt sikkert luft i magen tenkte vi, og i tillegg slet han med mye gulp som kom opp. Det som irriterte meg var at det ble liksom «min feil». «Hva har du spist nå da?» var liksom det første spørsmålet mine foreldre stilte, samboer stilte og svigers stilte. Jeg kunne ærlig talt ikke komme på noe, og hvis det var en «fy-matvare» jeg hadde spist så hadde jeg hvertfall ikke spist mye av den!
I tillegg har jeg lest flere plasser på nettet at det som regel ikke er noe mor har spist som forårsaker luft i magen, men heller at barnet har svelgt luft når den suger. Jeg tror mye heller det var årsaken her siden han har kavet en del med puppen de siste dagene, noe jeg tror kommer av at jeg har veldig stor melkeproduksjon. Skal til helsesøster på tirsdag og skal spørre om dette så klart.

Men er det bare jeg som reagerer på at det automstisk antas at det er mor sin skyld? Og er det helt feil av meg å mene noe annet? Blir litt lei meg jeg når jeg får skylda uten at de vet noe som helst om hva jeg har spist.. er førstegangs mor og mye usikker på ting, og da gjør det alt verre av at folk sier slikt..
 
Det er slett ikke din feil!! Han kan ha spist for mye, hatt litt trøbbel med å få ut noe i andre enden og når han presser kommer det gulp også. Det er helt normalt med litt skriking innimellom. Stol på deg selv[emoji170]. Du kjenner barnet ditt best og høres ut som en super mamma med normale mammabekymringer...

Ps. Bare å lære seg til å lukke ørene for andres kommentarer først som sist. Det finnes mye mammapoliti der ute... stol på deg selv! [emoji1303]
 
Jeg er enig med deg- det er fryktelig irriterende når det automatisk er mors matinntak som får skylden. De har jo som du sier, kommet fram til at det som regel ikke er derfor de får vondt. Det er jo ikke veldig lenge siden man mente at ungene fikk mageknip av at mor drakk noe med kullsyre, men det er jo fysisk umulig at kullsyre går over i melka. Det er jo noe annet om du har spist fire rå løk på rappen, liksom. Og om ungen har melkeallergi eller annen allergi, så blir det også noe annet. Oppdater oss på hva helsesøster sier da. Får håpe hun ikke er old school. [emoji28]
 
Gratulerer som mamma for første gang <3 en sårbar Og spennende tid!

«Alle» kommer til å ha en mening om alt er min erfaring. Hvorfor baby gråter...når han er sulten..når han er trøtt osv osv. Lukk øra og følg mammahjerte, du og mammahjerte er det eneste som kjenner baby best. Folk mener det kanskje godt med råd men ikke alltid de vet hva de snakker om.

Ville ikke eliminert noe i kosten med mindre du selv eller helsepersonell ser at det er nødvendig.
 
Jeg er enig med deg- det er fryktelig irriterende når det automatisk er mors matinntak som får skylden. De har jo som du sier, kommet fram til at det som regel ikke er derfor de får vondt. Det er jo ikke veldig lenge siden man mente at ungene fikk mageknip av at mor drakk noe med kullsyre, men det er jo fysisk umulig at kullsyre går over i melka. Det er jo noe annet om du har spist fire rå løk på rappen, liksom. Og om ungen har melkeallergi eller annen allergi, så blir det også noe annet. Oppdater oss på hva helsesøster sier da. Får håpe hun ikke er old school. [emoji28]
Tusen takk, og fine tips:) begynner å merke dette ja, gjør det vanskelig å stole på seg selv. Men går nok bedre etter hvert.

Det første helsesøstee spurte om mår jeg nevnte at han hadde hatt luft i magen var om jeg kunne spist noe haha. Men så spurte jeg om det ikke var større sannsynlighet at det var noe annet som var grunnen, og det kunne det like godt være mente hun.
 
Nå sniker jeg veldig her, men vil bare si at du må lukke ørene først som sist. Sånne utsagn kommer du til å få høre mye av. Enten må du si klart i fra, eller så jatter du med og lar det gå inn det ene øret og ut det andre.
Husk at ingen er en bedre mamma for din baby enn akkurat du - og hva andre måtte mene er revnende likegyldig for du kjenner babyen din aller best. Du må bare lytte til mammahjertet, det tar sjeldent feil[emoji4]
 
Babyen vår har ikke skreket siden han ble født nesten, så ble litt sjokkert her en kveld når han plutselig skrek og skrek. Helt sikkert luft i magen tenkte vi, og i tillegg slet han med mye gulp som kom opp. Det som irriterte meg var at det ble liksom «min feil». «Hva har du spist nå da?» var liksom det første spørsmålet mine foreldre stilte, samboer stilte og svigers stilte. Jeg kunne ærlig talt ikke komme på noe, og hvis det var en «fy-matvare» jeg hadde spist så hadde jeg hvertfall ikke spist mye av den!
I tillegg har jeg lest flere plasser på nettet at det som regel ikke er noe mor har spist som forårsaker luft i magen, men heller at barnet har svelgt luft når den suger. Jeg tror mye heller det var årsaken her siden han har kavet en del med puppen de siste dagene, noe jeg tror kommer av at jeg har veldig stor melkeproduksjon. Skal til helsesøster på tirsdag og skal spørre om dette så klart.

Men er det bare jeg som reagerer på at det automstisk antas at det er mor sin skyld? Og er det helt feil av meg å mene noe annet? Blir litt lei meg jeg når jeg får skylda uten at de vet noe som helst om hva jeg har spist.. er førstegangs mor og mye usikker på ting, og da gjør det alt verre av at folk sier slikt..

Har du prøvd å kutte ut alt av melkeprodukter og ting som kan inneholde melk? De første mnd kan baby reagere på kumelkprotein. Men ellers så er det lite annet som går over i melka. Bæresjal er gull. Barn som bæres riktig i sjal/sele har mindre magesmerter og finner søvnen litt lettere :)
 
Har du prøvd å kutte ut alt av melkeprodukter og ting som kan inneholde melk? De første mnd kan baby reagere på kumelkprotein. Men ellers så er det lite annet som går over i melka. Bæresjal er gull. Barn som bæres riktig i sjal/sele har mindre magesmerter og finner søvnen litt lettere :) men stol på deg selv og hør med helsesøster og drit i hva andre sier.
 
Sniker litt jeg også. Det er jo faktisk helt normalt at babyer har litt vondt i magen! Husk at de har aldri spist og hatt fordøyelse før,det er nye som skal gå seg til. Det er antageligvis mer sjelden at babyen blir født og begynner å spise og få fart på fordøyelsen UTEN vondt i magen av og til.

Ikke kutt ut en masse matvarer, det er ingen poeng i det for en enkelt hendelse. Stol på deg selv,og ikke hør på sånne tullete "anklager". Jeg synes det er litt uvitende å anta at babyen har vondt i magen pga noe mor har spist.
 
Har du prøvd å kutte ut alt av melkeprodukter og ting som kan inneholde melk? De første mnd kan baby reagere på kumelkprotein. Men ellers så er det lite annet som går over i melka. Bæresjal er gull. Barn som bæres riktig i sjal/sele har mindre magesmerter og finner søvnen litt lettere :)
Kommer nok ikke til å kutte ut med det første. Det har bedret seg mye, så var nok helt tilfeldig :)
Men bæresele skal jeg prøve å få tatt i bruk mer!
 
Lille sutret bittelitt i dag, så fikk tenke på denne tråden da var det en litt eldre slektning som var veldig rask til å spørre om hva mammaen hadde spist for å gi vondt i magen. Jeg slapp heldigvis å si noe, for min fine svigermor var rask til å si at det der er ikke vondt-i-magen sutring, og at hadde det vært det, så er det jo sjelden mor sin mat som er skylden uansett.
 
Back
Topp