‘Ammetommel’

Camie

Forelsket i forumet
Febbisbebbis'18
Noen her som har fått ‘ammetommel’ eller De Quervain's tenosynovitt som det heter?
 
Det høres ubehagelig ut. Er du kvitt det nå, eller henger det i enda?
 
Skal ta MR fredag den 18. Er verst når jeg våkner, men da har den fått hvilt hele natta. Men fortatt vond [emoji55]

Min er også vondest på morgenen når jeg våkner. Rart det der :/
Hold oss oppdatert da!
 
Jeg har vondt i tommelen og har hatt det siden litt før fødsel, men har vondt i benet på baksiden, nederste benet ved tommelen. Så det er vondt å løfte ting/presse på ting med tommelen. Har spurt legen hva det er, hun mener det er bare senebetennelse....kan det være det du snakker om jeg har?[emoji51]
 
Jeg har vondt i tommelen og har hatt det siden litt før fødsel, men har vondt i benet på baksiden, nederste benet ved tommelen. Så det er vondt å løfte ting/presse på ting med tommelen. Har spurt legen hva det er, hun mener det er bare senebetennelse....kan det være det du snakker om jeg har?[emoji51]
Min lege sa også senebetennelse. Men dette har blitt verre med tiden. Googlet masse og kom frem til ammetommel. Når jeg leste et utdrag så var vi vel begge enige, men han ville sende meg på mr. Så jeg skal på mr den 18/5
 
"Ammetommel" er en form for senebetennelse så det er ikke feil å si at det er det. Vanligvis ikke noe man trenger MR for. Norsk Helseinformatikk har en artikkel om fenomenet. Jeg bruker tommelortoser og det hjelper for meg :) Håndleddsortoser med tommelstøtte funker også, mange apotek har slike.
 
Min er også vondest på morgenen når jeg våkner. Rart det der :/
Hold oss oppdatert da!

MR timen ble flyttet fra 18/5. Så var der i dag. Så jeg satser på jeg får vite noe mer ila uken som kommer. Fortsatt rimelig vondt.
 
Noen her som har fått ‘ammetommel’ eller De Quervain's tenosynovitt som det heter?

Ja jeg fikk det i begge hendene på slutten av svangerskapet, og i begge håndleddene :( set ble bare værre etter lillegutt ble født i mars. Prøvde voltarol gel lenge, ga ingen effekt. Når han var 4 uker klarte jeg nesten ikke løfte han mer og legen ba meg ringe fysioterapeut.

Fysioterapeuten sa de quervains ikke går over uten kortison behandling, eller i værste fall kirurgi. Jeg ble satt opp til en lege uken etter som satt kortison injeksjoner ultralyd veiledet. Det gjorde ikke spesielt vondt, og jeg ble umiddelbart bedre :happy093 venstre hånd ble smertefri på dagen, og høyre gjorde litt vondt i 2-3 uker etterpå men er nå helt fin også :) hvis du tilfeldigvis bor i Vestfold har jeg navnet på klinikken som stakk meg om du vil prøve dem

Anbefaler virkelig kortison! MR er unødvendig for å diagnosene de quervains. Men såklart MR vil avdekke om det er noe galt i tillegg
 
Ja jeg fikk det i begge hendene på slutten av svangerskapet, og i begge håndleddene :( set ble bare værre etter lillegutt ble født i mars. Prøvde voltarol gel lenge, ga ingen effekt. Når han var 4 uker klarte jeg nesten ikke løfte han mer og legen ba meg ringe fysioterapeut.

Fysioterapeuten sa de quervains ikke går over uten kortison behandling, eller i værste fall kirurgi. Jeg ble satt opp til en lege uken etter som satt kortison injeksjoner ultralyd veiledet. Det gjorde ikke spesielt vondt, og jeg ble umiddelbart bedre :happy093 venstre hånd ble smertefri på dagen, og høyre gjorde litt vondt i 2-3 uker etterpå men er nå helt fin også :) hvis du tilfeldigvis bor i Vestfold har jeg navnet på klinikken som stakk meg om du vil prøve dem

Anbefaler virkelig kortison! MR er unødvendig for å diagnosene de quervains. Men såklart MR vil avdekke om det er noe galt i tillegg

Jeg bor i Vestfold og vil veldig gjerne vite hvor du fikk behandlingen. Lei av støttebandasje og vonde håndledd nå :/
 
Ja jeg fikk det i begge hendene på slutten av svangerskapet, og i begge håndleddene :( set ble bare værre etter lillegutt ble født i mars. Prøvde voltarol gel lenge, ga ingen effekt. Når han var 4 uker klarte jeg nesten ikke løfte han mer og legen ba meg ringe fysioterapeut.

Fysioterapeuten sa de quervains ikke går over uten kortison behandling, eller i værste fall kirurgi. Jeg ble satt opp til en lege uken etter som satt kortison injeksjoner ultralyd veiledet. Det gjorde ikke spesielt vondt, og jeg ble umiddelbart bedre :happy093 venstre hånd ble smertefri på dagen, og høyre gjorde litt vondt i 2-3 uker etterpå men er nå helt fin også :) hvis du tilfeldigvis bor i Vestfold har jeg navnet på klinikken som stakk meg om du vil prøve dem

Anbefaler virkelig kortison! MR er unødvendig for å diagnosene de quervains. Men såklart MR vil avdekke om det er noe galt i tillegg

Når jeg var hos legen så visste han ikke om ammetommel eller de quervains. Fikk svar på mr, og de fant ikke noe. Av en eller annen merkelig grunn så er begge bedre, men ikke bra. Jeg bor ikke i Vestfold dessverre :(
 
Back
Topp