Doula

Petrinemor97

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Hei :)

Noen av dere som tenker å ha en Doula eller som har hatt det tidligere?
Det er kanskje ikke så veldig vanlig i Norge enda, men har sett litt på nett og det finnes jo noen iallefall. Ingen her jeg bor dessverre :( Så det gikk an og ta et grunnkurs for å bli det. Kanskje det man skulle ha gjort når man har fått ut ongen :')

Hei :)

Noen av dere som tenker å ha en Doula eller som har hatt det tidligere?
Det er kanskje ikke så veldig vanlig i Norge enda, men har sett litt på nett og det finnes jo noen iallefall. Ingen her jeg bor dessverre :( Så det gikk an og ta et grunnkurs for å bli det. Kanskje det man skulle ha gjort når man har fått ut ongen :')
Måtte rett og slett søke på det. Hadde null peiling på hva det var for noe. Ikke visste jeg at det fantes heller [emoji28] Men tror neppe at det er noe for meg [emoji14] forholder meg til jordmor :)

Måtte rett og slett søke på det. Hadde null peiling på hva det var for noe. Ikke visste jeg at det fantes heller [emoji28] Men tror neppe at det er noe for meg [emoji14] forholder meg til jordmor :)
Er ikke så alt for lenge siden jeg fikk vite va det var. Var når jeg begynte å se på kryssvalg hvis jeg ikke skulle jobbe som helsefagarbeider når jeg ble ferdig og heller prøve å komme meg inn på fødeavdelingen eller noe innefor det og under alt det der fant jeg ut hva doula var :') Er jo veldig vanlig i USA, men har kommet til Norge også, men det er ikke "vanlig" her.

Hadde sikkert vært godt og hatt det og kunne snakke om alle de tankene man går og har oppi hode. Kanskje litt mer avslappet forhold enn det å må dra til legen eller dra til jordmor, men jeg vet ikke. Er jo helt ny på det her :')

Er ikke så alt for lenge siden jeg fikk vite va det var. Var når jeg begynte å se på kryssvalg hvis jeg ikke skulle jobbe som helsefagarbeider når jeg ble ferdig og heller prøve å komme meg inn på fødeavdelingen eller noe innefor det og under alt det der fant jeg ut hva doula var :') Er jo veldig vanlig i USA, men har kommet til Norge også, men det er ikke "vanlig" her.

Hadde sikkert vært godt og hatt det og kunne snakke om alle de tankene man går og har oppi hode. Kanskje litt mer avslappet forhold enn det å må dra til legen eller dra til jordmor, men jeg vet ikke. Er jo helt ny på det her :')

Skjønner :) når det da heller ikke er så vanlig i Norge, så tror jeg også at det er vanskelig å få seg jobb som det. :) hva med å ta videreutdanning? Barnepleier?

Skjønner den. :) det kan sikkert fungere bra om man er åpen for det. :)

Skjønner :) når det da heller ikke er så vanlig i Norge, så tror jeg også at det er vanskelig å få seg jobb som det. :) hva med å ta videreutdanning? Barnepleier?

Skjønner den. :) det kan sikkert fungere bra om man er åpen for det. :)

Ja har tenkt å videreutdanne meg som barnepleier og hvis jeg er tøff nok kanskje barnesykepleier. Får se :) Men jeg har en liten drøm om å jobbe på prematuravdeling om jeg er tøff nok og klarer det. For det kommer til å være veldig tungt, men det er noe jeg virkelig brenner for. <3 Så får se, vet iallefall at jeg vil jobbe med barn og unge :)

Ja har tenkt å videreutdanne meg som barnepleier og hvis jeg er tøff nok kanskje barnesykepleier. Får se :) Men jeg har en liten drøm om å jobbe på prematuravdeling om jeg er tøff nok og klarer det. For det kommer til å være veldig tungt, men det er noe jeg virkelig brenner for. <3 Så får se, vet iallefall at jeg vil jobbe med barn og unge :)

Så bra :) nå er jeg ikke sikker på hvor lang tid en videreutdanning til helsefagarbeider tar, men det tar totalt 7 år for sykepleier, to år relevant praksis som sykepleier i 100% stilling, pluss 2 år videreutdanning :) vi trenger flere sykepleiere ihvertfall [emoji1] [emoji173]
Jeg tror at når man først har begynt å jobbe med det man brenner for, så glemmer man veldig mye av det som er skummelt. Man går inn i en profesjonell rolle og sitter med enorm kunnskap. :) så hvis det er drømmen din så synes jeg absolutt at det er noe du burde gå etter [emoji5] [emoji173]

Hva gjør en slik doula da egentlig?:)

Hva gjør en slik doula da egentlig?:)
Skal være en støttespiller under og etter graviditeten. Den skal kan gi deg informasjon om ting du lurer på når det kommer til svangerskap og fødsel eller om du bare trenger å få ut følelsene dine til noen så skal den personen være der for deg. Være med under fødselen om du vil det, være med på kontroller osv. Blir jo nesten det samme som partnern sin, bare at det er en person som kommer utenfra og som har kunnskap om det.

Personlig syns jeg doula er helt tullete. Betale tusenvis av kroner for en tjeneste som personen har gått på kurs for å gi... Jeg legger hele min tillitt til jordmor som har 5 årig utdannelse og er ekspert på sitt felt. Man skal kunne bruke jordmor i svangerskap og under fødsel, og en doula tenker jeg fort kan bli i veien dersom diverse tiltak skal prøves ut. Har hørt flere historier om doulaer som har prøvd å overprøve legenes beslutninger under fødsel.

Doula er ikke noe for meg, iallfall. Jeg liker medisinsk ekspertise og fakta, trenger ikke en støttespiller som ikke er jordmor, lege eller mannen [emoji23]
Er sykepleier selv, og hadde jeg vært singel og barnløs hadde jeg blitt jordmor nå [emoji23]

Back
Topp