Flere som har søkt foreldrepenger?

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
:anyone

Ikke sendt inn komplett søknad ennå da jeg fortsatt venter på terminbekreftelse og inntektsskjema fra jobben (får begge i løpet av neste uke), men nå har jeg lagt inn alt annet i søknaden og det er bare å sende inn så raskt jeg får de papirene som mangler. Skikkelig digg at den biten er ferdig! Herregud så enkelt NAV foreldrepengesøknad har blitt siden sist jeg søkte (hjalp da en venninne for noen år siden).

Og det beste? Grunnet hele 5 helligdager på rappen i slutten av desember får jeg en ekstra uke permisjon da jeg i den perioden tar ut 6 uker ferie, men i teorien får 7 uker :D Det betyr utsatt permisjon ytterligere én uke til 12.08.2019! Lykkelig og veldig fornøyd :smug:

Burde vel begynne snart. Men usikker på hvordan man skal søke når mannen skal ha fri 1-2 dager i uken for å slippe en stor bulk i slutten.

Burde vel begynne snart. Men usikker på hvordan man skal søke når mannen skal ha fri 1-2 dager i uken for å slippe en stor bulk i slutten.

Var noen bokser der om gradert.. Du får logge inn og se på der det står om periode.

Er det lurest å ta ferien i år i permisjonstiden istedenfor å flytte den over til neste år?

Om du tar den i årsskifte (altså før julaften) så får du jo 5 ekstra dager som meg :) For 5 dager er helligdager, og de regnes ikke med som ferie.

Om du har jobb som holder stengt helligdager så klart ;)

Ikke sendt inn komplett søknad ennå da jeg fortsatt venter på terminbekreftelse og inntektsskjema fra jobben (får begge i løpet av neste uke), men nå har jeg lagt inn alt annet i søknaden og det er bare å sende inn så raskt jeg får de papirene som mangler. Skikkelig digg at den biten er ferdig! Herregud så enkelt NAV foreldrepengesøknad har blitt siden sist jeg søkte (hjalp da en venninne for noen år siden).

Og det beste? Grunnet hele 5 helligdager på rappen i slutten av desember får jeg en ekstra uke permisjon da jeg i den perioden tar ut 6 uker ferie, men i teorien får 7 uker :D Det betyr utsatt permisjon ytterligere én uke til 12.08.2019! Lykkelig og veldig fornøyd :smug:

Må få gjort det neste uke, må bare få terminbekreftelsen fra jm[emoji5]

Ja men funker faktisk det, med ferie og helligdager i permisjonen?? Får du foreldrepenger fra nav eller arbeidsgiver? Tenkte også på det med ferie i desember, men tror ikke arb.giver utbetaler lønn for mere en de ukene jeg tar ferie? Selv om det er helligdager?? Eller??

Må få gjort det neste uke, må bare få terminbekreftelsen fra jm[emoji5]

Ja men funker faktisk det, med ferie og helligdager i permisjonen?? Får du foreldrepenger fra nav eller arbeidsgiver? Tenkte også på det med ferie i desember, men tror ikke arb.giver utbetaler lønn for mere en de ukene jeg tar ferie? Selv om det er helligdager?? Eller??

Arbeidsgiver :) Tror nok du skal få, jeg får jo bare fastlønnen frem til jeg er i gang igjen etter permisjonen :) Du har jo krav på lønn ved helligdager, men de kan ikke kreve at du tar ut feriedager.

Får du lov til å utsette med 6 uker ferie i samme kalenderår? Jeg får opp at det er Max 4 uker og 1 dag per år, slik at det som er igjen må overføres til året etter.

Ikke sett på det enda :)

Får bekreftelsen om 2-3 uker. Må chatte med NAV foreldrepenger neste uke, jeg vet ikke om jeg skal søke om engangsstønad eller foreldrepenger eller hvordan ting blir i hele tatt. :nailbiting:

Får bekreftelsen om 2-3 uker. Må chatte med NAV foreldrepenger neste uke, jeg vet ikke om jeg skal søke om engangsstønad eller foreldrepenger eller hvordan ting blir i hele tatt. :nailbiting:
Du er hjemme uansett og har mann som jobber? Antagelig bør dere søke foreldrepenger og han tar hele fellesperioden.

Får du lov til å utsette med 6 uker ferie i samme kalenderår? Jeg får opp at det er Max 4 uker og 1 dag per år, slik at det som er igjen må overføres til året etter.

Blir vel reelt sett maks 1,5 uke i 2018 og resten i 2019. La det inn samlet og sjefen (svigermor hehh) godkjente så da regner med det er OK :P

Men vi jobber jo på helligdager. Teller ikke det?

De reglene kan jeg ikke, men tror ikke det teller som ekstra fri da nei siden du normalt jobber sånne dager. Her er jo jobben (barneskole) stengt ;)

Du er hjemme uansett og har mann som jobber? Antagelig bør dere søke foreldrepenger og han tar hele fellesperioden.
Situasjonen endret seg akkurat her, men ser ut til at ståa er at jeg/vi har rett på permisjon, men han kan ikke ta fellesperioden (da er det krav om at jeg skal jobbe eller tilsvarende imens). Jeg tror jeg får penger uansett, så om jeg da bør søke om enkeltstønad? Eller må jeg velge foreldrepenger for at han skal få foreldrepenger?

Begynte å se på det i dag, men ettersom jeg ikke er 26 uker før til mandag og ikke har fått bekreftelse på termin fra legen enda. Får ordne med dette i neste uke. Er 10 ukers behandlingatid på dette hos NAV her, så ikke noe å drøye for lenge med. Jordmor i neste uke forøvrig, kanskje hun kan skrive den bekreftelsen?

Jeg trodde ikke man fikk lov til å mikse og trikse med ferie og helligdager, ref info fra nav: Spesielt om lovbestemte helge – eller høytidsdager

Det gis ikke utsettelse for lovbestemte helge- eller høytidsdager. «Røde dager» i kalenderen gir ikke utsettelse i seg selv. Foreldrepenger gis for fem dager i uken uavhengig av «røde dager». (https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-11-utsettelse-av-uttak-av-foreldrepenger)

Tolket det som at jeg da må ha permisjon de dagene det er helligdager. Noen som vet mer om dette?

Begynte å se på det i dag, men ettersom jeg ikke er 26 uker før til mandag og ikke har fått bekreftelse på termin fra legen enda. Får ordne med dette i neste uke. Er 10 ukers behandlingatid på dette hos NAV her, så ikke noe å drøye for lenge med. Jordmor i neste uke forøvrig, kanskje hun kan skrive den bekreftelsen?
Ja, ganske sikker på jordmor også kan. :) Er det jeg har planlagt også.

Back
Topp