Ta med embryoer til utlandet

Vidorra

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Hvis man har egg på frys i Norge, kan man få med disse til utlandet? Hvis vi skal få flere, så er vi avhengige av surrogat. Jeg skal fjerne livmor og eggstokker på grunn av kreft om 3 uker. I Norge ligger det 4 blastocyster på frys fra vi var i gjennom IVF. Hvis vi ønsker surrogati, kan vi få med disse til utlandet?

Veldig spesifikt og komplisert spørsmål, men kanskje noen vet.

Vet ikke om noen har prøvd seg på det før. Vil anta det er en omstendelig prosess dersom det skulle være mulig, men vet ikke:
Lykke til med alt!

Hvis man har egg på frys i Norge, kan man få med disse til utlandet? Hvis vi skal få flere, så er vi avhengige av surrogat. Jeg skal fjerne livmor og eggstokker på grunn av kreft om 3 uker. I Norge ligger det 4 blastocyster på frys fra vi var i gjennom IVF. Hvis vi ønsker surrogati, kan vi få med disse til utlandet?

Jeg vil tro at embryoene er underlagt norske lover i og med at de har blitt til etter ivf her i Norge.
Ville sendt et brev til klinikken med spørsmål og forklaringer.

Det er helt forferdelig det som skjer med deg. Sender deg min dypeste medfølelse.

Håper jeg tar feil.

Håper det går og at det ordner seg. Send en Mail eller brev dit du tilhører og spør. Det er vel strengt tatt dine egg så hvis det er en prossess som kan la seg gjøre, syns jeg ikke det skal være noe problem.

Vil bare ønske deg god bedring og lykke til med operasjon og prosess med å få med embryoer til utlandet! Sender deg en klem!

Håper det går og at det ordner seg. Send en Mail eller brev dit du tilhører og spør. Det er vel strengt tatt dine egg så hvis det er en prossess som kan la seg gjøre, syns jeg ikke det skal være noe problem.
Det skal jo være praktisk mulig, men spørsmålet er nok utfordringene i det norske lovverket ift dette...

Det skal jo være praktisk mulig, men spørsmålet er nok utfordringene i det norske lovverket ift dette...
Ja men hvis det praktisk lar seg gjøre, og jeg hadde vært i den situasjonen, hadde jeg gjort alt jeg kan for å fått det igjennom. Selv om kanskje regelverket er litt firkantet, kan man kanskje gjøre noe med det bare man står på:)

Dette ville jeg tenkt at skulle være mulig. Ja, lovverket er noe klønete. Men likevel er det rundere i kantene når det er slike situasjoner som feks kreft.
Her hadde jeg virkelig kjempet min sak[emoji173]️ håper det er mulig!

Ja men hvis det praktisk lar seg gjøre, og jeg hadde vært i den situasjonen, hadde jeg gjort alt jeg kan for å fått det igjennom. Selv om kanskje regelverket er litt firkantet, kan man kanskje gjøre noe med det bare man står på:)
Dette ville jeg tenkt at skulle være mulig. Ja, lovverket er noe klønete. Men likevel er det rundere i kantene når det er slike situasjoner som feks kreft.
Her hadde jeg virkelig kjempet min sak[emoji173]️ håper det er mulig!
Jeg er helt enig, men synes det kan være litt mye regelrytteri og firkantethet ift bioteknologiloven og alt for mange politikere som skal statuere eksempler eller ikke evner å se ulike sier eller totalsituasjoner etc.
Frykter det ikke er så lett som å bare involvere aktuell klinikk, men håper jeg tar feil.

Jeg er helt enig, men synes det kan være litt mye regelrytteri og firkantethet ift bioteknologiloven og alt for mange politikere som skal statuere eksempler eller ikke evner å se ulike sier eller totalsituasjoner etc.
Frykter det ikke er så lett som å bare involvere aktuell klinikk, men håper jeg tar feil.
Nei nå tenker jeg vel egentlig man kan gå lenger enn å bare ta kontakt med klinikken om de skulle slå seg vrang. Jeg hadde vært ikke tatt nei som et nei i en slik situasjon. Jeg hadde hvertfall ikke gitt meg før jeg hadde visst at jeg har prøvd absolutt alt.

Nei nå tenker jeg vel egentlig man kan gå lenger enn å bare ta kontakt med klinikken om de skulle slå seg vrang. Jeg hadde vært ikke tatt nei som et nei i en slik situasjon. Jeg hadde hvertfall ikke gitt meg før jeg hadde visst at jeg har prøvd absolutt alt.
Nei absolutt ikke.
Har bare ikke så tiltro til norske styresmakter i slike tilfeller

Nei absolutt ikke.
Har bare ikke så tiltro til norske styresmakter i slike tilfeller
Nei men er absolutt verdt å forsøke å stå på sitt i slike tilfeller. Hjelper hvertfall ingenting å være passiv. Det har jeg erfart at man ikke kommer noen sted med. Men ja jeg vet at man fort får motgang når man går mot høyere makter.

Det burde jo være mulig. Jeg har bare sjekket opp å få egg på frys fra offentlig til privat klinikk i Norge og det gikk fint ble jeg fortalt.
Ønsker deg masse lykke til! God klem til deg[emoji173]️

Det er nok en fare for at du ikke vil få lov siden du ønsker å bruke embryoene til noe som er ulovlig i Norge (surrogati). Jeg ville spurt litt forsiktig også, så ingen destruerer embryoene når det blir klart at du ikke har egen livmor lenger.

Jeg vet ikke om dette er noe du har tenkt på, eller om det vil være en mulighet for deg ut fra helse osv. når du forhåpentligvis er helt frisk, men det finnes også livmor-transplantasjon. Det har de hatt suksess med i Sverige.

https://forskning.no/medisinske-metoder/2014/01/ni-kvinner-har-fatt-ny-livmor

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/B8Jml/verdens-foerste-foedsel-med-transplantert-livmor

Masse lykke til med kommende behandling og inngrep. :Heartred

Ingen erfaring dessverre, men sender deg en veldig god klem ❤️ Utrolig vondt at du må gjennom noe sånt.

Jeg vet dessverre ikke, men håper inderlig og krysser alt jeg har for at dere får det til, kjære Vidorra [emoji173]️[emoji120]

Litt usikker på dette med oppbevaring..

Back
Topp