Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Når skal du på tidleg UL? Fastlegen min henviste meg i går, eg er 7 veker i dag. Ho ville egentleg deltidssjukemelde meg nå pga. Det er så vanskelig å regulere blodsukkeret. Eg er kontaktlærar og sa at eg gjerne vil følge dei fram til sommaren, men spørs nå.. Førre svangersksp fødte eg 5 veker før tida, og hadde veeeeldig med kynnerar frå veke 16. Korleis var ditt førre svangerskap?Jeg har også diatype 1. Er gravid med nr 2, og synes det er vanskeligere å kontrollere blodsukkeret denne gangen enn sist gang.
Blir stresset hver gang jeg får blodsukker over 6,7 jeg jobber 100 %.
Skal på kontroll om noen uker. Både gleder og gruer meg. Håper å se et bankende hjerte (er 5+4 nå) (gikk gjennom en MA november i fjor)
Vil anbefale deg å ta kontakt med diapol og få hjelp til å justere dosene dersom du synes det er vanskelig å regulere selv. Synes jeg fikk god oppfølging av diapol og fødepol første svangerskap.
I og med at vi setter insulinen selv, så vil det skje at vi får målinger over anbefalingene, men det viktigste er at man jevnt over ligger innenfor grensene. Det er hvertfall slik jeg husker det fra første svangerskap.
Når skal du på tidleg UL? Fastlegen min henviste meg i går, eg er 7 veker i dag. Ho ville egentleg deltidssjukemelde meg nå pga. Det er så vanskelig å regulere blodsukkeret. Eg er kontaktlærar og sa at eg gjerne vil følge dei fram til sommaren, men spørs nå.. Førre svangersksp fødte eg 5 veker før tida, og hadde veeeeldig med kynnerar frå veke 16. Korleis var ditt førre svangerskap?
Når skal du på tidleg UL? Fastlegen min henviste meg i går, eg er 7 veker i dag. Ho ville egentleg deltidssjukemelde meg nå pga. Det er så vanskelig å regulere blodsukkeret. Eg er kontaktlærar og sa at eg gjerne vil følge dei fram til sommaren, men spørs nå.. Førre svangersksp fødte eg 5 veker før tida, og hadde veeeeldig med kynnerar frå veke 16. Korleis var ditt førre svangerskap?
Hvordan klarer du å holde motet oppe når du får høye blodsukkerverdier?
Jeg er så stresset nå etter mange høye verdier. Har fått forskjøvet kontrollen frem i tid, men kjenner jeg gruer meg. Er så redd at mitt vanskelige blodsukker skal gå utover babyen i magen..
Eg har heldigvis stort sett gode målingar, og er stort sett ikkje høgare enn 10, om eg er høg.Men eg har blitt beroliga av legen om at det er blodsukkeret over tid, som er avgjerande. Korleis var langtidsblodsukkeret då du blei gravid?
Jeg er gravid med første barn og har diabetes type 1.
Veldig viktig å ha et godt utgangspunkt. En hba1c på 6-7 tallet.
Jeg fikk beskjed om at jeg måtte få ned hba1c til 5 tallet, ble derfor sykemeldt 100% fra jeg var 12 uker på vei.
Jeg kan varmt anbefale Dexcom, som måler bs kontinuerlig, den har reddet livet mitt for å si det sånn. Fordelen med en sånn måler er at du ser hvilken retning bs er på vei, og kan ta korrigere før du har bs på 2 eller 15.
Etter uke 20 økte insulinbehovet mitt helt sinnsykt! Jeg setter langsomtvirkende 18 Enheter på kveld og 20 enheter på morning. Setter også hurtigvirkende ca 20++++ enheter til måltider.[emoji28]
Har en god og stabil hba1c nå, men det må man ha tiden og roen til. I min jobb som er i butikk var det ikke mulig å være i jobb samtidig som jeg skulle pushe blodsukkeret ned så mye.
Si ja takk til sykemelding og spør også om å få låne et Dexcom apparat, spesielt i svangerskapet.
Lykketil![emoji8][emoji173]️
Eg har heldigvis fint langtidsblodsukkeret på 5,4, så håpar det held seg der. Eg jobbar som lærar, og det er mykje stress i forhold til blodsukker, har og blitt kvalm og spyr, ikkje akkurat den beste kombinasjonen. Hadde håpa å få fylgje klasa mi fram til sumaren, men det vil tiden vise. Takk for gode tips. Kan alle få dexcom?
Jeg har også diabetes. Er gravid med nr.2Sist svangerskap holdt jeg en HBa1c på maks 5.5. Kjempe tøft og mye følinger. Ble sykemeldt i uke 20 sist. Heldigvis verdt det
Kan jeg spørre litt utenfor tråden, hva tenker dere om lettprodukter? Som feks pepsimax. Drikker dere det eller er dere super strenge med sånt?
Jeg har også diabetes. Er gravid med nr.2Sist svangerskap holdt jeg en HBa1c på maks 5.5. Kjempe tøft og mye følinger. Ble sykemeldt i uke 20 sist. Heldigvis verdt det
![]()
Kan jeg spørre litt utenfor tråden, hva tenker dere om lettprodukter? Som feks pepsimax. Drikker dere det eller er dere super strenge med sånt?
Jeg drikker veldig mye Pepsi Max. Men er bare lettbrus jeg drikker. For meg å drikke sukkerbrus uten å ha lavt bs er litt som å skyte seg selv litt i leggen føler jeg.
Spiser ikke noe særlig lettprodukter da, har ikke prøvd det ut.
Bruker forøvrig suketter i teen min da!
Hva med deg??
Ja, og jeg tenker litt sånn at når det ikke påvirker bs så kan man drikke så mye man vilSamme her! Drikker juice ved følinger ellers bare vann og lettbrusPrøver å kutte ned litt etter jeg ble gravid, men brus uten sukker er liksom det man kan kose seg med uten at det påvirker blodsukkeret.