Uvanlig kosthold

Trilletrulte

Elsker forumet
Novemberlykke 2018
Hei.
Jeg er 12 uker på vei, men sliter endel med mat. Jeg orker ikke matlukt og os, og tanken på å lage mat gjør meg utmattet. De siste ukene har jeg kun spist pasta, potetmos og brødskiver med smør, baconost eller gulost. Jeg fyser på frukt, så honningmelon og appelsin spiser jeg på kvelden. Drikker også et glass sjokolademelk hver dag. Bare tanken på fisk gjør meg uvel, jeg har forsøkt med grønnsaker og salat, men blir uggen. Maten jeg spiser, bortsett fra frukten, er mat som ikke smaker eller lukter så mye. Noen tips og råd?
 
Hei.
Jeg er 12 uker på vei, men sliter endel med mat. Jeg orker ikke matlukt og os, og tanken på å lage mat gjør meg utmattet. De siste ukene har jeg kun spist pasta, potetmos og brødskiver med smør, baconost eller gulost. Jeg fyser på frukt, så honningmelon og appelsin spiser jeg på kvelden. Drikker også et glass sjokolademelk hver dag. Bare tanken på fisk gjør meg uvel, jeg har forsøkt med grønnsaker og salat, men blir uggen. Maten jeg spiser, bortsett fra frukten, er mat som ikke smaker eller lukter så mye. Noen tips og råd?

Hei Trilletrulte,

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å få i seg mat som er sterk på lukt og smak når man er kvalm. Det viktigste er at du får i deg mat, og det virker som du får i deg ganske variert kost selv om det kanskje føles litt ensidig. Det er lurt å ta tran og det kan være aktuelt å vurdere kosttilskudd. Gravide og ammende har for eksempel et ekstra høyt behov for mineralet jod, som man finner i meieriprodukter og hvit fisk. Du kan lese mer om jod her. Grove brødskiver med ost, sammen med et glass sjokolademelk og litt frukt er et veldig fint og næringsrikt måltid.

Jeg har akkurat svart på et lignende spørsmål, og du kan finne noen gode råd i denne artikkelen. Små, hyppige måltider, og mat som er milde på smak kan være lurt. Noen opplever at det hjelper å holde seg helt i ro når man spiser.

Jeg anbefaler å ta opp problematikken med lege eller jordmor, som kan for eksempel kan komme med råd om kosttilskudd, og følge med på at du har tilstrekkelig vektøkning.

Lykke til!
 
Back
Topp