Yttertøy barnehagestart

Venessiela

Forumet er livet
VIP
Assistert-jentene
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Vesla skal begynne i barnehage i august og jeg har begynt å tenke på hva jeg må handle inn. Hvor mye yttertøy bør de små ha til barnehagen? Bør de ha flere sett liggende i barnehagen?
 
Vi har hatt 2 sett med regntøy hvertfall og det har kommet godt med[emoji4]
Ellers burde du ha fleece, luer, votter og parkdress[emoji4]
 
Har aldri hatt behov for dobbelt.
Første høsten hadde hun parkdress, regntøy, støvler, gore tex sko, votter, luer, hals, fleecedress.
Ellers vanlige skifteklær.
 
Vi har alltid hatt minst to sett. Mitt barn skal Aldri måtte være inne eller gå med fuktig /vått tøy fordi han ikke har skift
Vi hadde ikke regntøy eller støvler men skallklær og gotetexsko.
Så anbefaler jeg ull istedenfor fleece ;)
 
Dobbelt har vi ikke trengt (og så god plass har ikke det enkelte barn i garderoben heller), men har hatt både parkdress og regntøy, og vinterdress på vinteren :) Støvler og vintersko. Litt diverse av votter og luer avhengig av sesong, der har vi gjerne dobbelt da. Buff liker vi, samt gode ullklær av ulik tykkelse slik at de kan kle på lagvis etter behov :) Også nok inneskift, jeg hare en sølepyttbader så fullskift er ikke uvanlig, vann kommer inn de merkeligste steder når man legger seg og svømmer i pyttene :p Har vurdert barnevadere :p
 
Min begynner også i barnehagen i august, så jeg lurer på det samme!

Jeg har fått beskjed om å snakke litt med barnehagen vi får plass i, og at behovet for utstyr avhenger litt av alderen på barnet som begynner (fordi ettåringene ofte ikke er like mye ute og leker som de litt eldre barna den første tiden). Noen som har innspill til dette?
 
Min begynner også i barnehagen i august, så jeg lurer på det samme!

Jeg har fått beskjed om å snakke litt med barnehagen vi får plass i, og at behovet for utstyr avhenger litt av alderen på barnet som begynner (fordi ettåringene ofte ikke er like mye ute og leker som de litt eldre barna den første tiden). Noen som har innspill til dette?
Det stemmer nok på vinteren men på høsten er stort sett 1 åringene ute ett par timer hos oss
 
Min datter bruker om vinteren: ull som underplagg og fleece over der igjen + vinderdress, cherrox, vintersko, et par sett luer, ullsokker og votter.
Vår, sommer og høst har vi to sett med regntøy, to par gummistøvler, regnvotter, regnhatt, parkdress.
Pluss at vi pleier å fylle opp kurven med myke bukser, gensere, tskjorter, sokker og nå truser.

Jeg foretrekker å ha to sett med regntøy og sko men er nok sikkert unødvendig. Blir litt mindre styr i hverdagen når jeg glemmer å vaske klær eller tørke sko.
 
Har aldri hatt dobbelt sett av noe.
Klarer oss fint med
Parkdress
Todelt regntøy
Vindjakke
Goretexsko/joggesko
Støvler
Mellomlag i ull
Regnvotter
Lue med vindstopper
 
Vi har alltid hatt minst to sett. Mitt barn skal Aldri måtte være inne eller gå med fuktig /vått tøy fordi han ikke har skift
Vi hadde ikke regntøy eller støvler men skallklær og gotetexsko.
Så anbefaler jeg ull istedenfor fleece ;)

Signerer denne. :)
 
Vesla skal begynne i barnehage i august og jeg har begynt å tenke på hva jeg må handle inn. Hvor mye yttertøy bør de små ha til barnehagen? Bør de ha flere sett liggende i barnehagen?
Jeg har flere sett, særlig regntøy.. Kjøp gjerne brukt som ekstrasett.

Jeg har stort sett 2 av alt.
Regntøy, støvler, sydvest, regnvotter, skallvotter, vanter, parkdress, lue, hals, sko, fleecetøy.

Foretrekker regndress til de minste fremfor todelt.
 
Vi har 1 regnsett (2delt), 1 hel regndress, 1 softshelldress, 1 parkdress, 2 vinterdresser, gummistøvler, goretexsko, fleecesett, 2 ulldresser, regnvotter, ullvotter, hals i ull, vintervotter, tynn lue, tykk lue og en lue med hals. Så har vi masse skiftetøy da[emoji23]
 
Vi hadde
2 eller 3 dresser i bhg, uavhengig om det var vår eller vinterdress
Luer og votter i forskjellige tykkelser
Ullvotter
Goretex sko både høye og lave
Masse ull og ullfleece
Regnvotter
4 sett ull, 2 i sekken og 2 i kurven
 
Skallklær (for eksempel fra Polarn o Pyret, eller skalldress fra NameIt, sistnevnte er en del billigere), regntøy, en ulldress til å ha under(gjerne ullfleece fra Nøstebarn (før kjøpt pent brukt fra Finn! Anbefales!, eller noe eget strikket (ullgenser og ullbukse), eller ulldress fra NameIt), regnvotter (helst av typen med fleece eller annet for inni, ellers blir hendene iskalde), regnhatt, en tynn lue. Tynne votter. Solkrem :)

En vindfleece-jakke fra Polarn og Pyret er perfekt som vår/høstjakke. Spesielt om dere bor et sted der det ikke er så vått. På innlandet er det en genial jakke, som kan kombineres med en skallbukse.

Vi bruker ikke fleece som mellomlag, selv om mange gjør det. Synes ull er overlegent. Om man kjøper ull pent brukt (fra Finn) er det ikke nødvendigvis noe dyrere heller. Varmere enn fleece, spesielt når det blir vått, ullfleece er like mykt og like lite kløende som fleece (men varmere). Apropos ullfleece, ullfleece-luene fra Joha (balaclava-luer) er kjempegode, varme og myke. Jenta vår har atopisk eksem men har ikke noe problem med den typen ull :)


For oss har det alltid holdt massevis med ett sett regntøy. Men vi bor i tørr innlandet. Skallbuksa har uansett vannsøyle på 10 000, så den kan også brukes som regnbukse.
 
Last edited:
Vi har hatt 1 sett regntøy og to parkdresser liggende i bhg. Hvis det er virkelig styrtregn og drittvær er de sjelden ute lenge, så det har holdt med ett regntøy. Har bare vært våt gjennom noen få ganger, og da har det vært inn igjen med andre gruppa.
Parkdress derimot har det vært godt med to av, for noen ganger er det fuktig og litt smådammer men ikke regn og vått, så om det da har vært å sette seg i dam eller søle så det er skikkelig skittent eller vått gjennom (bare skjedd en gang at våt gjennom parkdressen) så ha de skiftet og jeg har tatt med og vasket, og visst at det er alternativ i bhg.
Da er det også en å ta med hjem i helga som kan brukes hjemme :)

Ellers:
2 fleece sett
1 ullsett
2 par tykke ullsokker
1 vindtett lue
1 balaklavalue i ull
1 ullhals
2 sett regnvotter
2 sett vintervotter
1 sett tynne ullhansker
Regnstøvler
Dockboots
Joggesko med Tex

Til vinteren, vinterstøvler og vinterdress.

Og 2 sett med ullundertøy og klær liggende til skift i bhg :)
 
Vi har 1 regnsett (2delt), 1 hel regndress, 1 softshelldress, 1 parkdress, 2 vinterdresser, gummistøvler, goretexsko, fleecesett, 2 ulldresser, regnvotter, ullvotter, hals i ull, vintervotter, tynn lue, tykk lue og en lue med hals. Så har vi masse skiftetøy da[emoji23]
Hva er forskjellen på en softshelldress og en parkdress?
Så langt har vi kjøpt (eller fått) 1 vinterdress og 2 2delte regndresser + en del ull og fleece som skal passe til barnehagestart. Serjeg må ut på shopping :p
 
Hva er forskjellen på en softshelldress og en parkdress?
Så langt har vi kjøpt (eller fått) 1 vinterdress og 2 2delte regndresser + en del ull og fleece som skal passe til barnehagestart. Serjeg må ut på shopping :p

Spftshell er softshell parkdress er en tynn utedress
 
Back
Topp