Kosthold som gravid (uten matlyst)

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Hei Thea

I uke 23 av graviditeten sliter jeg fortsatt med å få i meg mat til tider. En blanding av dårlig matlyst, kvalme og generelt ubehag med systemet. Men mat må jeg jo ha for at lille skal vokse. Så mitt spørsmål er egentlig hva jeg bør passe på å få i meg i løpet av dagen/uken? :)

Spiser mye frukt, men grønnsaker utenom agurk og tomat frister lite. Takler ikke fisk som middag, men prøver spise makrell i tomat med jevne mellomrom og pålegglaks (spiser den fersk godt innenfor holdbarheten). Spiser også sushi innimellom. Prøver spise ett beger yoghurt om dagen og et glass melk.
 
Hei Thea

I uke 23 av graviditeten sliter jeg fortsatt med å få i meg mat til tider. En blanding av dårlig matlyst, kvalme og generelt ubehag med systemet. Men mat må jeg jo ha for at lille skal vokse. Så mitt spørsmål er egentlig hva jeg bør passe på å få i meg i løpet av dagen/uken? :)

Spiser mye frukt, men grønnsaker utenom agurk og tomat frister lite. Takler ikke fisk som middag, men prøver spise makrell i tomat med jevne mellomrom og pålegglaks (spiser den fersk godt innenfor holdbarheten). Spiser også sushi innimellom. Prøver spise ett beger yoghurt om dagen og et glass melk.

Hei VictoriaH,

Gravide anbefales å følge de samme kostrådene som for resten av befolkningen, med særlig fokus på å få i seg næringsrik mat, og dekke behovet for viktige næringsstoffer det kan være vanskelig å få i seg nok av, slik som folat og jod. I tillegg anbefales gravide å ta tran (5 ml per dag) dersom de spiser lite fisk, for å sikre inntak av vitamin D og omega-3. Du har sikkert også hørt at gravide trenger litt mer energi enn før de ble gravide, ca. 300 kcal ekstra i andre trimester, og 500 kcal i tredje trimester.

Dersom man er kvalm og uten matlyst er det langt fra all mat som frister, og det kan være utfordrende å få i seg nok. Det er viktig å tenke på å få i seg nok energi, men også å velge mat med mye næringsstoffer, såkalt "næringstett" mat. Barnets behov blir dekket først, men dersom man har altfor ensidig kost kan mor risikere å ikke få nok viktige vitaminer og mineraler, og til slutt også barnet. Det er viktig å spise det lille man klarer, og velge den maten som frister. Kosttilskudd bør vurderes, henvend deg gjerne til helsepersonell for råd.

Det er individuelt hva man orker og ikke orker å spise når man er kvalm, og man bør derfor forsøke å prøve seg litt frem. Det finnes også ulike tips og råd om mat som kan hjelpe mot kvalme, slik som for eksempel ingefær, men dette bidrar ikke med energi. Mat med ingefær (eks ingefærkjeks) kan være et godt alternativ. Noen drar nytte av å være helt i ro når de spiser, og å spise litt allerede før de står opp.

Les mer: Dette bør du spise når du er gravid

Du skriver at du spiser litt makrell i tomat, og dette er et sunt og fint pålegg å benytte seg av hvis man orker. Makrell i tomat vil gi noe jod i tillegg til vitamin D og omega-3.

Helsemyndighetene anbefaler et inntak av 3 magre meieriprodukter hver dag, bl.a for å bidra til å dekke jodinntaket. Jod er et mineral som er veldig viktig for fosterets utvikling. Det er veldig bra at du spiser yoghurt og drikker melk, dette gir mange gode næringsstoffer i tillegg til jod, slik som f.eks kalsium og proteiner. Dersom du sliter veldig med å få i deg nok energi, kan det imidlertid være aktuelt for deg å velge de fetere meieriproduktene fremfor de magreste variantene.

Mange orker ikke tung mat eller mat med sterke smaker eller krydder, når man lider av svangerskapskvalme. Frukt og grønt kan derfor smake friskt og godt i små porsjoner. Frukt og grønnsaker inneholder mange gode næringsstoffer og fiber. I tillegg kan mange med fordel øke inntaket av belgfrukter (erter, bønner, linser) som inneholder mange viktige næringsstoffer og også gir proteiner. Disse er også milde på smak.
Avokado inneholder gode fettsyrer og gir mer energi enn de andre tradisjonelle grønnsakene.

Smoothies med frukt (eller avokado) og melk eller yoghurt vil gi masse næringsstoffer, i tillegg kan det være friskt og godt dersom man ikke har så mye matlyst. Vi har mange gode smoothieoppskrifter på Melk.no her :p Ved å bruke meieriprodukter i smoothies eller sammen med frukt, øker man energi- og næringsstoffinnholdet.

Tørre kjeks, ris, brød, pasta og andre karbohydratrike matvarer som er milde på smak er også alternativer som kan være litt mer fristende enn annen mat, når man er kvalm.

Små, hyppige måltider er lurt når man ikke orker å spise så mye hver gang. Spis det som frister, men prøv å velge matvarer som inneholder mange næringsstoffer, fremfor "tomme kalorier" (brus, godteri, kjeks, fint brød f.eks) så langt det går. Dersom du føler du ikke får i deg nok energi kan det også være lurt å bruke litt ekstra rømme, smør eller fløte i matlagingen, og gjerne smøre på litt ekstra smør/margarin og pålegg på brødskiven eller knekkebrødet, dersom du orker å spise dette.

Sørg for å drikke nok, og særlig dersom du kaster opp. Kullsyreholdig vann kan hjelpe. Dersom du opplever at det er lettere å spise flytende ting kan melk eller sjokolademelk være næringsrike alternativer. Det finnes for eksempel flere sjokolademelktyper uten tilsatt sukker.

Dersom du opplever at problemet vedvarer, og at du ikke klarer å få i deg nok energi eller spiser veldig ensidig, bør du ta kontakt med fastlege eller jordmor. Dette gjelder spesielt hvis man ikke har klart å spise eller drikke på mer enn et døgn, eller ved mistanke om ekstrem svangerskapskvalme.

Les mer om svangerskapskvalme på Helsenorge sine sider her.

Lykke til videre!
 
Last edited:
Back
Topp