Klarer jeg dette med amming?

Stak

Betatt av forumet
*beklager langt innlegg*

Er veldig lei meg for tiden, mye gråt og sorg.

Mitt ønske har alltid vært å kunne amme jenta mi. Helst til hun var 1år, om ikke 6mnd som anbefalt.

Jeg slet virkelig med at hun ikke tok bryst etter fødsel, trengte hjelp hele tiden. Mme måtte mates i kopp for at hun bare skulle roe seg til å ta bryst. De ga ingen god veiledning på barsel og føltes ut som jeg feilet hele tiden. Tårene var mange og fikk tilsnakk for at jeg prøvde skjold og at de ga henne mme osv.

Når vi kom hjem ble det bedre, slappet mer av og hun tok bryst, før vi ga henne mme som hun slukte rett ned, jenta var SULTEN.
Etter det ammet jeg vær gang før vi tilbydde mme. Hun gikk opp i vekt [emoji322] men den lykken var kort. Gikk fra gulp til oppkast, falt 150g på en helg. Melkeprotein allergi er det vi har gått ut i fra, etter innleggelse på sykehuset, der fant vi ut at jeg også har veldig lite melk. Nå legger hun endelig på seg, sover masse og gråter mye mindre [emoji173] Althera, reddet oss her [emoji4]

Jeg vet hun har det bra og det blir friske barn av mme [emoji4] så lite melk som jeg har blir hun aldri mett [emoji52] prøver å pumpe men lite kommer, og må være 100% melkefri i 1-6uker før vi kan amme igjen.

Er vel egoistisk av meg og savne kosen og nærheten ved amming. Var så innstilt på ammingen at det har blitt en virkelig sorg nå. Vet ikke om det er vert det når jeg har så lite melk, og det er snakk om så lenge med pumping, men ønsker ikke å gi opp heller. Mannen begynner å beskymere seg også [emoji22]
 
Forstår godt at det er en sorg for deg-kjenner meg godt igjen i det du skriver, her var det ikke melkeallergi, men refluks som gjorde at vi delammet frem til 5 mnd og så måtte over på mme-det var tungt og leit, men i ettertid ser jeg at det var klokt. Men du gjør jo ditt beste og litt til, jenta di kommer til å ha det fint uansett om hun får morsmelk eller mme. Forstår godt at du blir lei deg av det. Det som er viktig er jo at mamma også har det bra, her utviklet det hele seg til en fødselsdepresjon (ikke bare pga ammetrøbbel altså) så jeg håper du får luftet tankene dine godt med noen. Jeg hadde god hjelp av Ammehjelpen-selv om vi ikke fikk det helt til så hadde jeg liksom forsøkt alt, da var det lettere å gi seg.

Håper dere kommer frem til en løsning som fungerer for dere-uansett hva det blir, og at du får det litt bedre.
 
Du skal være stolt av den innsatsen du har lagt ned for å få til ammingen og ikke klandre deg selv for de tingene som har gått galt til nå.
Jeg også gråt mye de første ukene da ammingen var tøff, så vet at det er lettere sagt enn gjort...

Det kan virke som at kroppen din aldri fikk sjansen til å få økt produksjon med alt som skjedde rundt. Kan godt hende du hadde fått nok melk om ting var anderledes.

Jeg er som deg ang amming. Klarer ikke slippe det helt, og jeg strakk meg også langt for å få det til. Og det gikk heldigvis til slutt.
Du virker å ha enda noen flere utfordringer enn jeg hadde, men det trenger ikke bety at det er umulig å få til på sikt. Det er bare du som kan vite om du har kapasiteten til å holde på med pumping frem til du kan prøve mer amming, og ikke minst om du tror nok på at det skal gå til at du makter å ikke gi opp.
Det viktigste er bare at du ikke mister deg selv i et prosjekt for å holde på melken og at det går utover psyken din, for da er det ikke verdt det! Mamming før amming!

Lykke til uansett hvordan veien blir ❤️
 
Jeg har også for lite melk. Å sitte der med en unge som skriker av sult etter at hun har ammet alt jeg har er helt forferdeilg. Føler at det ødelegger så mye av den fine tiden vi har nå. Eller burde ha da, prøver å ikke la det gå så mye inn på meg, men feller noen tårer støtt og stadig....Håper det går seg til for dere etterhvert, uansett hvilken næringsform det blir.
 
Jeg måtte gi opp med storesøstra. Da fikk vi ikke til ammingen. Visste ikke hva som gjorde det, men helsesøster tvilte på om det var nok melk hos meg. Jeg trodde jeg hadde nok melk. Følte meg helt mislykka. Og gråt masse.

Denne gangen skulle jeg få det til. Jeg har fått konstantert nok melk, så jeg pumper for harde livet for lille får ikke melka ut av puppen. Så er nok engang der hvor vi ikke får til amming. Er fryktelig slitsomt å full pumpe. Og jeg føler at det tar mye av tida som jeg ville brukt på å kose med lille. Men så lenge det er melk og jeg får pumpa endel så tenker jeg at jeg får holde på.

Mye tårer og mye følelser rundt det med amming. Men det som jeg lærte fra forrige gang, er at det blir fantastiske barn på mme også. Og det er mye kos i å mate med flaske også. Det jeg syns var veldig deilig og som jeg syns er fint nå når lille får morsmelk via flaske. Er at pappaen får delta i litt av måltidskosen også. [emoji4]
 
Sender deg en god klem :Heartred Hadde det ganske likt som deg på barsel, og får en vond klump i magen av å tenke på det. Forstår deg godt! Men som Avocado sier over her: mamming før amming, og jeg tror du er en kjempegod mor!
 
Jeg måtte gi opp med storesøstra. Da fikk vi ikke til ammingen. Visste ikke hva som gjorde det, men helsesøster tvilte på om det var nok melk hos meg. Jeg trodde jeg hadde nok melk. Følte meg helt mislykka. Og gråt masse.

Denne gangen skulle jeg få det til. Jeg har fått konstantert nok melk, så jeg pumper for harde livet for lille får ikke melka ut av puppen. Så er nok engang der hvor vi ikke får til amming. Er fryktelig slitsomt å full pumpe. Og jeg føler at det tar mye av tida som jeg ville brukt på å kose med lille. Men så lenge det er melk og jeg får pumpa endel så tenker jeg at jeg får holde på.

Mye tårer og mye følelser rundt det med amming. Men det som jeg lærte fra forrige gang, er at det blir fantastiske barn på mme også. Og det er mye kos i å mate med flaske også. Det jeg syns var veldig deilig og som jeg syns er fint nå når lille får morsmelk via flaske. Er at pappaen får delta i litt av måltidskosen også. [emoji4]

Vi har også hatt masse styr med ammingen, og selv etter klipp av tungebåndet nå så får vi det ikke til. Så jeg pumper og gir flaske, kjenner godt til den følelsen av at pumpingen tar mye tid. For meg hjalp det å bruke pumpetiden som min alene tid, jeg setter meg til med dataen eller en bok og bare slapper av. Når jeg da gjerne blir sittende en halvtime så har jeg fått økt produksjon såpass at jeg nå bare pumper 3-4 ganger i døgnet og får ut mer enn det frøkna spiser. Så hvis du skal prøve med pumping så er det mitt tips ;) Jeg har jo dobbel elektrisk pumpe og sånn BH som holder pumpa på plass, det hjelper godt å ha hendene ledig :)
 
Vi har også hatt masse styr med ammingen, og selv etter klipp av tungebåndet nå så får vi det ikke til. Så jeg pumper og gir flaske, kjenner godt til den følelsen av at pumpingen tar mye tid. For meg hjalp det å bruke pumpetiden som min alene tid, jeg setter meg til med dataen eller en bok og bare slapper av. Når jeg da gjerne blir sittende en halvtime så har jeg fått økt produksjon såpass at jeg nå bare pumper 3-4 ganger i døgnet og får ut mer enn det frøkna spiser. Så hvis du skal prøve med pumping så er det mitt tips ;) Jeg har jo dobbel elektrisk pumpe og sånn BH som holder pumpa på plass, det hjelper godt å ha hendene ledig :)

Har også elektrisk dobbel pumpe og sånn bh. Høres fantastisk ut å kunne pumpe så få ganger i døgnet. Jeg pumper etter hver mating. Så føler det er litt stress. Når lille ikke vil sove etter mating så kan jeg bare glemme å få pumpa. Sambo jobber jo så er begrenset hvor mye alene tid jeg får. Også fordi storesøster på 6 må ha sin oppmerksomhet. Jeg venter på å få innvilget medisiner for å hjelpe til med økning av produksjonen. Så da håper jeg at jeg kan kutte ned på antall pumpinger. [emoji4]
 
Har også elektrisk dobbel pumpe og sånn bh. Høres fantastisk ut å kunne pumpe så få ganger i døgnet. Jeg pumper etter hver mating. Så føler det er litt stress. Når lille ikke vil sove etter mating så kan jeg bare glemme å få pumpa. Sambo jobber jo så er begrenset hvor mye alene tid jeg får. Også fordi storesøster på 6 må ha sin oppmerksomhet. Jeg venter på å få innvilget medisiner for å hjelpe til med økning av produksjonen. Så da håper jeg at jeg kan kutte ned på antall pumpinger. [emoji4]

Ja, det er ikke bare bare å få tid. Samboer her jobber 1 uke og er hjemme 2, så da varmer jeg ofte opp en flaske, danderer frøkna på puter og gir henne flaske mens jeg pumper :) I går sov hun etter kjøring så lot henne sitte i bilstolen mens jeg vugget henne med en fot :p Men når du har enda en så skjønner jeg at du blir sliten for å si det sånn! Krysser fingrene for at du får medisin fort, og hvis ikke så fungerer mme og, ikke noe problem det :)
 
Ja, det er ikke bare bare å få tid. Samboer her jobber 1 uke og er hjemme 2, så da varmer jeg ofte opp en flaske, danderer frøkna på puter og gir henne flaske mens jeg pumper :) I går sov hun etter kjøring så lot henne sitte i bilstolen mens jeg vugget henne med en fot :p Men når du har enda en så skjønner jeg at du blir sliten for å si det sånn! Krysser fingrene for at du får medisin fort, og hvis ikke så fungerer mme og, ikke noe problem det :)

Har fått hentet ut medisiner i dag. Så da kjører jeg på. Kan ta noen dager før jeg ser effekt, men passer perfekt siden mannen skal ha påskeferie.
 
Back
Topp