Lille larven aldri mett

Blir kjent med forumet
Jobber i barnehage og er så heldig at jeg har to barn med spesielle behov. Jeg vil på ingen måte virke som en som VET hvordan det er å kjempe for "mitt barns rettigheter", men jeg vil på bakgrunn av min erfaring dele og tilegne meg mer kunnskap om hvordan foreldre opplever støtte/tiltak/oppfølging/ressurser osv. Jeg har i mange måneder kjempet for å bevise for "fagfolk" i bydelen at barna "mine" har udekte behov utover det de får tildelt av tilrettelegging, men blir ikke hørt. Er det noen her inne som kunne tenke seg å dele erfaringer med samarbeid barnehage
 
Last edited:
Hei. Vet ikke helt hva du er ute etter, men jeg har en datter på nå 2 år som har et alvorlig hørselstap på begge ørene.
Hun går i spesial bhg i en annen kommune fordi jeg kjempet hardt for det. Hadde jeg ikke gjort et hadde hun heller ikke vært der hun er i dag.

Bhg er tilrettelagt for døve og hørselshemmede barn. De får også veiledning av statped og vi går på kurs gjennom dem.
Bhg kunne sikkert ha fått mer veiledning, men statped mener bhg er flinke nok.
Vi skal nå jobbe med å få en paragraf inn i den faglige vurderingen fra ppt slik at hun allerde fra bhg har rett på tegnspråk opplæring.

Jeg tro at det ofte er foreldrene som må kjempe seg til det barna har krav på, men er ikke alle foreldre som kanskje vet hva barna har krav på eller orke å kjempe om dette. Så synes det er veldig bra det du gjør [emoji4]
 
Jobber i barnehage og er så heldig at jeg har to barn med spesielle behov. Jeg vil på ingen måte virke som en som VET hvordan det er å kjempe for "mitt barns rettigheter", men jeg vil på bakgrunn av min erfaring dele og tilegne meg mer kunnskap om hvordan foreldre opplever støtte/tiltak/oppfølging/ressurser osv. Jeg har i mange måneder kjempet for å bevise for "fagfolk" i bydelen at barna "mine" har udekte behov utover det de får tildelt av tilrettelegging, men blir ikke hørt. Er det noen her inne som kunne tenke seg å dele erfaringer med samarbeid barnehage-hjem-Fagsenter mm?
Glemte å trykke på at jeg svarte deg.
 
Jeg har også sønn som ligger litt etter hans barn på egen alder pga sin kroniske sykdom og trenger både egne assistenter i barnehagen og har spesialpedagog i barnehagen. Alt dette har barnehagen gjort for oss, de har søkt om midler selv og søkt om hjelp via ppt.
 
Hei. Vet ikke helt hva du er ute etter, men jeg har en datter på nå 2 år som har et alvorlig hørselstap på begge ørene.
Hun går i spesial bhg i en annen kommune fordi jeg kjempet hardt for det. Hadde jeg ikke gjort et hadde hun heller ikke vært der hun er i dag.

Bhg er tilrettelagt for døve og hørselshemmede barn. De får også veiledning av statped og vi går på kurs gjennom dem.
Bhg kunne sikkert ha fått mer veiledning, men statped mener bhg er flinke nok.
Vi skal nå jobbe med å få en paragraf inn i den faglige vurderingen fra ppt slik at hun allerde fra bhg har rett på tegnspråk opplæring.

Jeg tro at det ofte er foreldrene som må kjempe seg til det barna har krav på, men er ikke alle foreldre som kanskje vet hva barna har krav på eller orke å kjempe om dette. Så synes det er veldig bra det du gjør [emoji4]
Tusen takk for svar Hva tenker du om å kunne få den samme oppfølgingen i en ordinær barnehage? Ønsket du hovedsakelig den tilrettelagte for døve eller var dette tilbudet dere fikk?
 
Jeg har også sønn som ligger litt etter hans barn på egen alder pga sin kroniske sykdom og trenger både egne assistenter i barnehagen og har spesialpedagog i barnehagen. Alt dette har barnehagen gjort for oss, de har søkt om midler selv og søkt om hjelp via ppt.
Takk for svar Godt å høre at barnehagekollegaer tar ansvar og samarbeider med foreldrene til det beste for barnet!
 
Tusen takk for svar Hva tenker du om å kunne få den samme oppfølgingen i en ordinær barnehage? Ønsket du hovedsakelig den tilrettelagte for døve eller var dette tilbudet dere fikk?
Jeg kjempet med nebb og klør for å få henne inn i denne bhg. Det går pr dags dato ingen døve barn der. Går 3 høreapparat brukere og to barn med døve foreldre. Resten av barna er vanlige.
Tilbudet vi fikk i hjem kommunen var Ikke godt nok for oss syntes vi.
Vi fikk plass i bhg med mange barn. 16 stk bare på minste gruppa.
Der hun går nå er det 16 barn totalt i hele bhg.

For oss var dette det rette å gjøre.
Jeg vet at mange får god oppfølging og tilrettelegging i vanlige bhg så er ikke noe galt i dem.

Er på kurs med andre foreldre og de er fornøyd med sine bhg, men tror dette er små bhg som også er engasjert i barna, slik som deg. Vet at hun ene får spes ped kommende i bhg 3 ganger pr uke. Pga at det er en liten kommune der de kun har 2-3 bhg så 1 spes ped som jobber i den alle. Hun er fornøyd, personalet i bhg har vært på norsk ned tegnstøtte kurs og de tilrettelegger støymessig inne.

Man kan få mye hjelp fra hjelpemiddel sentralen føler jeg, de er engasjerte og vet hva de prater om.

Men innerst inne tror jeg nok at mye ligger hos foreldrene også og hva de gidder å sette seg inn i og kjempe om.


Tusen takk for svar Hva tenker du om å kunne få den samme oppfølgingen i en ordinær barnehage? Ønsket du hovedsakelig den tilrettelagte for døve eller var dette tilbudet dere fikk?
 
Jeg, i samarbeid med barnehage må virkelig kjempe for ekstra ressurser til gutten min på 18 mnd.

Vi blir bare avfeid med at dette må barnehagen klare på egen hånd. At de skal strekke seg laaaangt... osv.

Initialt fikk vi tildelt en del timer via fagsenteret... men hun kunne bare komme hver onsdag kl 8-13... Det var ganske håpløst i og med at gutten min på den tiden aldri kom før kl 10....

Sønnen min har behov til tilrettelegging rundt alle måltider pga hjertefeil og ekstremt dårlig matlyst.
Han har en eksakt mengde mat og drikke som må ned i løpet av en dag... dette tar tid...

Ganske håpløst med en spesialpedagog noen timer i uka når en egentlig trenger oppbemanning rundt måltider.

Blir fortvilet på både barnehage og gutten min sine vegne...
Barnehagen er super flinke - men jeg ser jo at det går utover de andre barna. Det føles ikke godt.

Nå har vi klaget og fått hjelp av advokat til det. Den ble veldig bra. Håper kommunen snur...
 
Jeg, i samarbeid med barnehage må virkelig kjempe for ekstra ressurser til gutten min på 18 mnd.

Vi blir bare avfeid med at dette må barnehagen klare på egen hånd. At de skal strekke seg laaaangt... osv.

Initialt fikk vi tildelt en del timer via fagsenteret... men hun kunne bare komme hver onsdag kl 8-13... Det var ganske håpløst i og med at gutten min på den tiden aldri kom før kl 10....

Sønnen min har behov til tilrettelegging rundt alle måltider pga hjertefeil og ekstremt dårlig matlyst.
Han har en eksakt mengde mat og drikke som må ned i løpet av en dag... dette tar tid...

Ganske håpløst med en spesialpedagog noen timer i uka når en egentlig trenger oppbemanning rundt måltider.

Blir fortvilet på både barnehage og gutten min sine vegne...
Barnehagen er super flinke - men jeg ser jo at det går utover de andre barna. Det føles ikke godt.

Nå har vi klaget og fått hjelp av advokat til det. Den ble veldig bra. Håper kommunen snur...
Jeg kjenner meg dessverre så alt for godt igjen i det du skriver. Det er frustrerende og vondt å oppleve at man gjennom de ulike hjelpetiltakene kun tolkes og tildeles støtte ut i fra paragrafer satt til diagnoser og at det svært ofte ikke tar beslutninger ut i fra hvert enkeltes barns behov(Ref. til Rammeplanen for barnehagen og Lovverk). I møte med bl.a fagsenteren kommer det desverre i min bydel tydelig frem at barn med DS alle går under paraplyen "paragraf 19", og at de uavhengig av alder og tileggs funksjonsnedsettelser deler "pengepotten" likt selv om noen har behov for mer en andre. Jeg håper allikevel at du finner støtte og trygghet i at dere føler dere fulgt opp og forstått av barnehagen dere nå går i. Jeg tenker med skrekk og gru på nyansatte ledere som får disse søknadene og utfordringene i fanget. Tusen takk for tilbakemeldingen din og jeg ønsker dere lykke til :)
 
Min vesle skatt har diagnosen barneautist og har både spesial pedagog (40 %) og assistent (60% ) via PPT. Barnehagen skal óg søke om mer hjelp til avdelingen siden vesle skatten er litt krevende barn.
 
S
Hei!
Nei, som jeg skrev i starten av tråden stilte jeg spørsmålet kun for å kunne dele erfaringer. Av interesse for temaet og emnet er jeg bare nysgjerrige på hvordan tilrettelegging fungerer for andre med spesielle behov. Hva tenkte du på?


Skjønner. Ofte så ligger det en konkret problemstilling bak slike spm, derfor jeg lurte bare :)

Selv erfarte jeg at jo mer jeg som forelder satte meg inn i rettigheter og visste til paragrafer etc og presset meg oppigjennom ledelsen i kommunen fikk jeg servert etter hvert. Og såklart, den dagen diagnosen kom var ressursene mye lettere tilgjengelig på en helt annen måte...
 
Hei, jeg ser denne er gammel, men prøver da jeg nettopp har oppdaget dette forumet her for spesieller behov osv.

Jeg fikk tilrettelegging formin datter, men på ingen måte dekt behovene hennes.. måtte krangle meg til alt i årevis.. hele barneskolen også. Det er ikke alt vi foreldre vet heller i en hverdag med gjerne jobb itillegg til enda mer jobb hjemme.. vi får ikke helt hengt med da på noenting av det man har krav på. Å ikke er det alle som har krefter til å kjempe så fælt hele tiden, da mye av kreftene går til barn(a)..

Men det er absolutt dem som prøver å gjøre en forskjell å har sikkert blitt litt bedre siden da :) håper det hjalp til å kanskje kunne hjelpe til å hjelpe foreldre til å få vite hva dem faktisk har krav på :)
 
Jobber i barnehage og er så heldig at jeg har to barn med spesielle behov. Jeg vil på ingen måte virke som en som VET hvordan det er å kjempe for "mitt barns rettigheter", men jeg vil på bakgrunn av min erfaring dele og tilegne meg mer kunnskap om hvordan foreldre opplever støtte/tiltak/oppfølging/ressurser osv. Jeg har i mange måneder kjempet for å bevise for "fagfolk" i bydelen at barna "mine" har udekte behov utover det de får tildelt av tilrettelegging, men blir ikke hørt. Er det noen her inne som kunne tenke seg å dele erfaringer med samarbeid barnehage
Hvorfor er du heldig som har to barn med spesielle behov?
 
Back
Topp