Amming og slanking

marithe

Forumet er livet
August 2018
Maiblomstene 2020
Jeg legger alltid masse på meg som gravid. Jeg spiser rimelig sunt, men får bare en enorm appetitt straks homonene får feste, og om jeg spiser bare så mye som jeg egentlig trenger, så blir jeg kvalm av sult. Har derfor konkludert med å heller bli feit enn å gå rundt og være kvalm og udugelig. Resultatet er i alle fall at jeg har vært betydelig overvektig etter fødsel hver gang, men jeg har født små barn og det er bare noen få kg som går av naturlig. Med de forrige har jeg ventet helt til jeg har vært ferdig med amme før jeg har begynt å slanke meg aktivt, men jeg kjenner at det tar på å vente. Finnes det noen gode retningslinjer på hvor gammelt barne bør være, eller hvor raskt det er greit å gå ned med aktiv slanking om man vil kombinere amming og slanking? Jeg ser for meg at det er begrenset hvor mye miljøgifter som kan ha hopet seg opp i fettet mitt når jeg var normalvektig før jeg ble gravid.

PS: Jeg står ikke i fare for å få for liten melkeproduksjon. Første halvåret regner jeg med å donere melk til sykehuset. Mens jeg fullammer, slanker jeg meg uansett ikke. Har ammet 1,5-2 år før.
 
Jeg legger alltid masse på meg som gravid. Jeg spiser rimelig sunt, men får bare en enorm appetitt straks homonene får feste, og om jeg spiser bare så mye som jeg egentlig trenger, så blir jeg kvalm av sult. Har derfor konkludert med å heller bli feit enn å gå rundt og være kvalm og udugelig. Resultatet er i alle fall at jeg har vært betydelig overvektig etter fødsel hver gang, men jeg har født små barn og det er bare noen få kg som går av naturlig. Med de forrige har jeg ventet helt til jeg har vært ferdig med amme før jeg har begynt å slanke meg aktivt, men jeg kjenner at det tar på å vente. Finnes det noen gode retningslinjer på hvor gammelt barne bør være, eller hvor raskt det er greit å gå ned med aktiv slanking om man vil kombinere amming og slanking? Jeg ser for meg at det er begrenset hvor mye miljøgifter som kan ha hopet seg opp i fettet mitt når jeg var normalvektig før jeg ble gravid.

PS: Jeg står ikke i fare for å få for liten melkeproduksjon. Første halvåret regner jeg med å donere melk til sykehuset. Mens jeg fullammer, slanker jeg meg uansett ikke. Har ammet 1,5-2 år før.

Hei marithe,

Takk for ditt spørsmål! Når man er gravid legger man på seg ekstra fett bl.a for å "ha noe å tære på" når man ammer. Det er en slags buffer for at man skal kunne ha nok energi til å produsere morsmelk. Når man er gravid og når man ammer trenger man litt ekstra mat, ca. 2 mellommåltider ekstra hver dag i ammeperioden.

Når man produserer morsmelk (som er en ganske energikrevende prosess) tar kroppen energien den trenger både fra den ekstra maten og fra fettlagrene. Derfor opplever mange å gå ned i vekt under ammeperioden. Men, som du påpeker så er det individuelt både hvor mye man legger på seg under graviditeten, og hvor mye man går ned i ammeperioden.

Ammehjelpen.no har skrevet litt om amming og slanking. Generelt anbefales ikke aktiv slanking på grunn av det du sier om miljøgifter, som kan være lagret i fettvevet både til normal- og overvektige. Vi kvinner har mer underhudsfett enn menn f.eks.
I tillegg bør man ha et visst inntak av kalorier hver dag (minst 1500 kcal) for å opprettholde normal melkeproduksjon. Her finnes det igjen individuelle forskjeller.

Disse nøkkelpunktene er verdt å tenke på (hentet fra Ammehjelpen.no):
  • Ikke gå aktivt ned i vekt mens du fullammer
  • Etter fullamming, kan normalvektige redusere kaloriinntaket til 1800 i døgnet, men ikke særlig mindre enn det
  • Overvektige kan klare seg på noe mindre, men ikke mindre enn 1500 kalorier i døgnet
  • Trim er minst like viktig som redusering av matinntak
  • Vær obs på melkesyre om du har trent hardt
Når det gjelder kosthold i graviditeten og et ellers sunt kosthold for å forebygge vektoppgang, anbefaler jeg at man velger matvarer som holder en mett lenge (dersom man opplever en voldsom appetitt), kombinert med små, hyppige måltider, og fysisk aktivitet. Matvarer som kan holde deg mett men som ikke gir for mye energi er grønnsaker, grove kornprodukter og magre meieriprodukter blant annet. Du kan lese mer om proteiner i meieriprodukter og vektnedgang her.

I tillegg anbefales det at man velger vann som tørstedrikk, magre kjøttprodukter og fisk, og rikelige med frukt, grønnsaker og belgfrukter (erter, bønner, linser). Når man er gravid og ammer har man et ekstra stort behov for mineralet jod, som både er viktig for forbrenningen og for barnets normale vekst og utvikling. Jod finner man i meieriprodukter og hvit fisk. Ved å spise 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag, og hvit fisk (torsk, hyse) til middag et par dager i uken, samt makrell i tomat på brødskiven, kan man dekke jodinntaket. Les mer om dette her.

Lykke til!
 
Takk for svar.
 
Back
Topp