Flaskemating

Toto

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Jeg pumper en gang om dagen, for å så gi det jeg har pumpet på kvelden før leggetid. Ble anbefalt å gjøre dette av helsesøster, både for å øke melkeproduksjonen og for å få i lillegutt litt mer mat. Hun anbefalte å gi dette med spøryte, ikke flakse, sånn at han ikke skulle få i seg melken for «enkelt». Men så lurer jeg da; Er det ikke like enkelt, om ikke lettere å få i seg maten når den bare blir sprøytet inn i munnen? Ønsker å kunne mate litt med flakse, men vil ikke risikere å ødelegge ammingen.
Gutten er 5uker og elsker å ligge til puppen.

Jeg ville lest om langsom flaskemating på ammehjelpen dersom du ønsker å gi flaske. Ellers bør jo baby også få pupp på kvelden, det er noe hormoner i melka di på kvelden (og natta) som hjelper baby med å sovne.

Jeg synes ikke sprøyte høres noe bedre ut enn flaske, faktisk kanskje til og med verre. Hele poenget er jo at de ikke skal venne seg til å ikke måtte suge. Vi brukte kopp en stund men da spiste hun så lite at det gikk fint. Når vi gikk over til flaske brukte vi Medela. Da renner det ikke uten at de suger.

Tømmer mini brystet dårlig? I forhold til å øke produksjonen er jo amming stort sett mer effektivt enn pumping, og kveldsmelka inneholder jo søvnhormoner som hjelper på søvn. På kvelden er det mange barn som henger i brystet for å spise seg opp til natta, for så å sove bedre på natta. Lest om kveldsuro? Med min hadde vi god effekt med «vindusvisker-amming», frem og tilbake mellom brystene. Som en ammehjelper som veiledet meg sa, du har jo mer enn to bryst egentlig, du har både 5 og 6 og 7, bytter du fra side til side vil melkeproduksjonen få en skikkelig boost siden det produseres raskest i «tomme» bryst (er derfor det aldri blir tomt). Bytter hver gang lille begynte å kave litt. Noen slike kvelder var alfa og omega for melkeproduksjonen min ihvertfall. Var bare min tanke, det virka som litt dobbeltarbeid for meg bare, men jeg likte ikke og fikk aldri til pumping, så :p

Ellers ville jeg lest om langsom flaskemating på ammehjelpen og praktisert det. Alle flaskeprodusenter påstår at de etterligner brystet og amming, men ingen gjør det (selv ikke medela), det viktigste er en tut med liten åpning og så langsom flaskemating - et flaskemåltid ble ta like lang tid som amming slik at barnet ikke sluker melken/blir overmett :)

Jeg ville lest om langsom flaskemating på ammehjelpen dersom du ønsker å gi flaske. Ellers bør jo baby også få pupp på kvelden, det er noe hormoner i melka di på kvelden (og natta) som hjelper baby med å sovne.
Har lest om det, der virker som en idé[emoji4] Han får ligge til puppen i tillegg,men sover veldig fort og «surrer» endel. Mest bare kos

Jeg synes ikke sprøyte høres noe bedre ut enn flaske, faktisk kanskje til og med verre. Hele poenget er jo at de ikke skal venne seg til å ikke måtte suge. Vi brukte kopp en stund men da spiste hun så lite at det gikk fint. Når vi gikk over til flaske brukte vi Medela. Da renner det ikke uten at de suger.
Er det jeg også har begynt å tenke, det er jo veldig enkelt å få sprøytet maten inn [emoji85] Har en flaksetur fra medela, fikk den med pumpa, kanskje jeg skal prøve den

Tømmer mini brystet dårlig? I forhold til å øke produksjonen er jo amming stort sett mer effektivt enn pumping, og kveldsmelka inneholder jo søvnhormoner som hjelper på søvn. På kvelden er det mange barn som henger i brystet for å spise seg opp til natta, for så å sove bedre på natta. Lest om kveldsuro? Med min hadde vi god effekt med «vindusvisker-amming», frem og tilbake mellom brystene. Som en ammehjelper som veiledet meg sa, du har jo mer enn to bryst egentlig, du har både 5 og 6 og 7, bytter du fra side til side vil melkeproduksjonen få en skikkelig boost siden det produseres raskest i «tomme» bryst (er derfor det aldri blir tomt). Bytter hver gang lille begynte å kave litt. Noen slike kvelder var alfa og omega for melkeproduksjonen min ihvertfall. Var bare min tanke, det virka som litt dobbeltarbeid for meg bare, men jeg likte ikke og fikk aldri til pumping, så [emoji14]

Ellers ville jeg lest om langsom flaskemating på ammehjelpen og praktisert det. Alle flaskeprodusenter påstår at de etterligner brystet og amming, men ingen gjør det (selv ikke medela), det viktigste er en tut med liten åpning og så langsom flaskemating - et flaskemåltid ble ta like lang tid som amming slik at barnet ikke sluker melken/blir overmett :)

Jeg føler han tømmer brystet godt,men at det ikke er nok melk i det. Blir etterhvert utolmodig og sint.
«Vindusvisker metoden» syntes jeg hørtes lur ut, det skal jeg prøve! Takk for tips.

Er det jeg også har begynt å tenke, det er jo veldig enkelt å få sprøytet maten inn [emoji85] Har en flaksetur fra medela, fikk den med pumpa, kanskje jeg skal prøve den

Gjør det :) Den er annerledes enn andre flasker for det renner ikke av seg selv. Vi ga flaske og ammet om hverandre fra hun var nyfødt med den og det gikk helt fint :)

Jeg føler han tømmer brystet godt,men at det ikke er nok melk i det. Blir etterhvert utolmodig og sint.
«Vindusvisker metoden» syntes jeg hørtes lur ut, det skal jeg prøve! Takk for tips.

Da ville jeg heller prøvd mer amming, hvis sugetaket er godt er det lettere å få tilpasset produksjonen med amming enn pumping, siden barnet tømmer brystet best og det er tomt bryst som signaliserer behov for mer melk :)

Hvorfor tenker du det er lite melk siden han er urolig? Ikke meningen å være vanskelig, men det som ødelegger amming for mange er nettopp det å tenke, tro og mene om melka uten å vite, og vi mammaer blir jo lett usikre og da er det lett å begynne med eksempelvis pumping. En tommelfingerregel er 5-6 våte bleier i døgnet og følger vektkurven på sikt (vekta går jo i rykk og napp), da er det nok melk. Uro ved brystet kan ha mange andre årsaker. Det kommer gjerne på kvelden fordi barnet er slitent etter dagen eksempelvis, og kanskje du er det og, kanskje du selv blir urolig slik at utdrivinga blir tregere etc, og det gir urolig baby. Hvis min ikke roet seg på puppen etter en god stund vindusviskeramming, dvs, han bare kavet etter kortere og kortere tid, var han stort sett overtrøtt. Da pleide jeg eller pappaen å ta ham i bæresjalet og gå og vugge og synge litt, utendørs gjerne og, da sovnet han gjerne på minutter, og var rolig igjen etter en god dupp :)

Back
Topp