Hvilket babysete har du valgt

Eskimonika

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
August 2018
Septemberhjertene 2018
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
ja, hvilket babysete har du valgt og hvorfor akkurat det?

Vi trenger et hvor vi kan få både isofix-base og base som festes med trepunkt-sele..
Praktisk hvis isofix-basen kan brukes til neste sete og, men underordnet ift behovet for begge type baser.

Det som er viktig når du skal velge stol, er at du måler hellingen på stolen (se link) slik at den er riktig i deres bil.
Vi hadde den populære Maxi Cosi Cabriofix, men hadde ikke valgt denne igjen, da den ikke er testet på aldri så lenge, og gir mange barn en sammenkrøket stilling under bruk. (Barnet bør tas opp av bilstolen ofte nok som det er pga begrenset oksygenopptak (oftere enn mange tror), og denne stolen hjelper ikke akkurat på.)

Jeg hadde heller gått for Maxi Cosi Pebble plus, eller Cybex Aton, eller en av de andre nyere modellene, men hva andre har opplevd er egentlig irrelevant, med mindre de har samme bil og årsmodell som dere, og har målt hellingen, og også sett at babyen ikke henger med hodet i stolen.

På stol to bruker man gjerne ikke base, fordi man ikke flytter stolen slik man gjør med babystolen.
En stol nr 2 med isofix varer ikke ut bakovervendt-perioden, med mindre du velger en stol med begge festemuligheter, f.eks. Axkid Rekid.

http://bilstoler.blogg.no/1489332891_helning_p_bilstolen.html

Vi har MaxiCosi Pebble. Det har ikke isofix-base. Vi har det fra forrige gang da vi uansett ikke hadde bil. Så det er vel brukt 5 ganger totalt eller noe. Skal bare vaske stoffet før vi bruker det igjen. Man får kjøpt isofix-base til men det koster veldig mye. Og det setet er enkelt å feste med bilens seler og veldig trygt og sikkert heldigvis :)

Stolen man bruker etterpå har som andre har nevnt ikke base. Der er Isofix-festet i selve stolen liksom. Som på Concord Reverso.

Så om det ikke er veldig viktig for deg med isofix-base for babystolen kan du jo gå for ett uten. Bittelitt mer plunder med belter, men like sikkert. Og veldig mye billigere.

Valgte MaxiCosi Pebble for det var best i test, og gjorde det svært godt på sikkerthetstesten til Forbrukerrådet. Synes dessuten det var et fint sete :)

Her har vi cybex sirona med isofix til storebror og skal kjøpe det til lillesøster også. Grunnen til at vi valgte den var at den kom bra ut i test + kan roteres slik at du kan sette barnet rett inn (sete står vendt mot døra). Det eneste minuset er, som de skriver over, av den har lavere vektbegrensning, men vi synes allikevel at det er verdt det.

Her har vi cybex sirona med isofix til storebror og skal kjøpe det til lillesøster også. Grunnen til at vi valgte den var at den kom bra ut i test + kan roteres slik at du kan sette barnet rett inn (sete står vendt mot døra). Det eneste minuset er, som de skriver over, av den har lavere vektbegrensning, men vi synes allikevel at det er verdt det.

Sironaen er ikke en ren babystol da, så den bør brukes som et ledd mellom babystolen og stol 2 i så fall. :)

Det finnes baser som kan festes med belte også: Axkid babyfix med Babyfix base, Cybex aton 5 med 2-fix base, og Britax Primo (?) med tilsvarende base.
Det er de jeg kommer på i farta. :)

Babysetet kommer til å stå i midtsetet bak i begge biler. Hvordan det blir med sete nr to får vi ta da.
Har bare sett det har kommet seter nå i det siste med i size og da base som kan brukes både til sete en og to.

Vil gjerne ha base da det blir mye ut og inn og midtplassering i bilen.

Vet at det finnes seter hvor man kan kjøpe ulike baser til og tidvis også feste selve setet med bilens belter.
Vi trenger base med beltefeste og base med isofix-feste da det er ulikt i bilene våre

Babysetet kommer til å stå i midtsetet bak i begge biler. Hvordan det blir med sete nr to får vi ta da.
Har bare sett det har kommet seter nå i det siste med i size og da base som kan brukes både til sete en og to.

Vil gjerne ha base da det blir mye ut og inn og midtplassering i bilen.

Vet at det finnes seter hvor man kan kjøpe ulike baser til og tidvis også feste selve setet med bilens belter.
Vi trenger base med beltefeste og base med isofix-feste da det er ulikt i bilene våre

Pass på at kardangtunellen (forhøyningen i gulvet) er helt hard, altså at den ikke gir etter. Ellers kan ikke stoler/baser med støtteben brukes der. Det samme gjelder også i biler med luker i gulvet. :)
Viktig å måle helling i begge biler, også når man bytter til stol nr.2. :)

(Bare til generell informasjon.)

Pass på at kardangtunellen (forhøyningen i gulvet) er helt hard, altså at den ikke gir etter. Ellers kan ikke stoler/baser med støtteben brukes der. Det samme gjelder også i biler med luker i gulvet. :)
Viktig å måle helling i begge biler, også når man bytter til stol nr.2. :)

(Bare til generell informasjon.)
Takk, skal lese den du linket til om helling. Og også teste før kjøp selvfølgelig.
I den ene bilen finnes det noen oppbevaringsrom, men leste på en av bilstolprodusentene sin side at man kunne plassere støttebenet nedi der så det stod stødig.
Tror den andre bilen er helt flat bak den og, men uten oppbevaringsrom under gulvet.

Cabriofix. Regelrett fordi alle rundt meg (inkl min far med mine to småsøsken) har vært fornøyd med det. Fikk god pris av brukt sete med base fra venninne.

Sironaen er ikke en ren babystol da, så den bør brukes som et ledd mellom babystolen og stol 2 i så fall. :)

Det finnes baser som kan festes med belte også: Axkid babyfix med Babyfix base, Cybex aton 5 med 2-fix base, og Britax Primo (?) med tilsvarende base.
Det er de jeg kommer på i farta. :)

Den kan brukes fra 0 kilo og opp til 18 kg. Så kommer det helt ann på str til baby selvsagt. Mine premature ble for små de mnd, men har brukt sete etter det. Ingen av mine har likt ren babystol, bare skrik og hyl, men sironaen liker de.

Var bare ment som et alternativ til trådstarter da hun spurte om hva andre har av bilstol.

Vi har valgt Maxi-Cosi Cabriofix. Den kommer godt ut hos forbrukerrådet, og vi har i tillegg fått den anbefalt av flere som har samme bil som oss.

Den kan brukes fra 0 kilo og opp til 18 kg. Så kommer det helt ann på str til baby selvsagt. Mine premature ble for små de mnd, men har brukt sete etter det. Ingen av mine har likt ren babystol, bare skrik og hyl, men sironaen liker de.

Var bare ment som et alternativ til trådstarter da hun spurte om hva andre har av bilstol.

Godkjent for bruk, ja, men absolutt ikke optimalt.
Mange barn liker ikke babystol, men sikkerheten kommer først. :)

Takk, skal lese den du linket til om helling. Og også teste før kjøp selvfølgelig.
I den ene bilen finnes det noen oppbevaringsrom, men leste på en av bilstolprodusentene sin side at man kunne plassere støttebenet nedi der så det stod stødig.
Tror den andre bilen er helt flat bak den og, men uten oppbevaringsrom under gulvet.

Ja, hvis benet er langt nok går det fint. :)

Vi har Maxi Cosi Pebble Plus. Vi bestemte oss tidlig for at vi ville ha en av de kjente, populære merkene og det stod mellom Maxi Cosi og BeSafe. Vi hadde egentlig landet på BeSafe men mange sa at de var litt trange og at barna vokste fort av de. Når vi sammenlignet fikk vi samme inntrykk og siden vi visste at lille kom til å veie +- 4kg var det ikke lenger aktuelt. CabrioFix var egentlig aldri aktuelt, jeg synes det virker litt ”jall” hvis det er lov til å si. Pebble Plus både ser og føles mer kvalitetsmessig og har et mye bedre nyfødtinnlegg. Det har også den nye i-Size-standaren som for det første er ny og som etter hvert vil bli påbudt, da synes jeg det er unødvendig å ikke gå etter den. Vi synes også det var relevant at vi kan bruke sete nr. 2 på samme base. Jeg synes base er veldig praktisk og det føles tryggere å feste med base.

Da vi var på Barnas hus fikk vi beskjed om at de eneste som de hadde med mulighet for feste av base uten isofix var Maxi cosi cabriofix og Cybex atom q. Andre forhandlere har sikkert noe annet, men vi orket ikke gå så mye rundt og lete;)

Vi kjøpte Cabriofix, siden den var cirka halvparten av prisen, mye lettere å bære (jeg er ikke spesielt sterk...). Har ikke tatt i bruk enda, men da vi prøvde utstillingsmodellen i bilen vår satt den ihvertfall som støpt fast!

Takk for tips. Tar det med videre i vurderingen. Tenkte greit finne litt info før vi gikk i butikk for å kikke

Takk for tips. Tar det med videre i vurderingen. Tenkte greit finne litt info før vi gikk i butikk for å kikke

Be om å få med stolen ut i bilen, og måle hellingen. De vet ofte ikke hvorfor det er lurt i butikkene, dessverre.
(Jeg vil anbefale å styre unna Cabriofix altså, det er mange bedre stoler. ;) )

Det er 15% avslag på bilstoler på Barnas Hus nå i helgen! :) Eneste kjedelige med å handle på lørdager er at de med mest kunnskap gjerne jobber dagtid i ukedagene da..

Edit: fikk visst ikke med meg at det var kun stoler fra BeSafe :sorry:

Last edited:
Det er 15% avslag på bilstoler på Barnas Hus nå i helgen! :) Eneste kjedelige med å handle på lørdager er at de med mest kunnskap gjerne jobber dagtid i ukedagene da..
Trenger ikke på lenge enda og baby shop pleier ha bilstol-dager i august så kommer flere muligheter.

Back
Topp