Fedrekvoten fra 1 juli

Lismick

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Stemmer det at den skal øke til 14 uker eller er det bare noe de ønsker? Når jeg leser rundt omkring finner jeg det liksom som at KrF ønsker osv men klarer ikke tyde det som at det er bestemt.. Klarer heller ikke finne noe på nav sin side om det. Der står det bare at fedrekvoten er 10 uker.
Litt kjipt hvis det stemmer for da må jeg jo i grunnen i arbeid igjen når baby kun er 7 måneder hvis jeg velger 100% permisjon og ikke bruker noe ferie. Vi sluttet ikke med ammingen før 10 måneder sist [emoji26]

De har ikke vedtatt noe. Om jeg trodde det ble 15 til mor, 15 felles/valgfrie og 15 til far isåfall?
Nav oppdaterer med en gang noe er vedtatt :)

Sånn jeg har forstått så skal det opp til høring i løpet av våren, og vist det blir bestemt skal det gjelde fra 1.Juli. Har forstått det sånn at de nesten er helt sikkert med 14uker, men at det kan bli 15uker, for det er noen som ønsker tredelt [emoji29] syns det er helt forferdelig at de skal sitte å bestemme hva som passer best for alle

Ja, det passer veldig dårlig hos oss.. pga amminga også fikk han depresjon av å gå hjemme..

Ja, det passer veldig dårlig hos oss.. pga amminga også fikk han depresjon av å gå hjemme..

Passer dårlig hos oss også då sambo har leder stilling i sin jobb, han er nest leder liksom og må ta over hver gang sjefen er vekke. Jeg har jo ikke det samme ansvaret, så er lettere og best for oss om jeg går hjemme lengst mulig og han minst mulig

Passer dårlig hos oss også då sambo har leder stilling i sin jobb, han er nest leder liksom og må ta over hver gang sjefen er vekke. Jeg har jo ikke det samme ansvaret, så er lettere og best for oss om jeg går hjemme lengst mulig og han minst mulig

Off det forstår jeg godt [emoji26] forstår ikke at de skylder på at far må være mer med barnet, jeg kjenner ingen far som har ønsket å være lengre eller såfall ikke fått lov til det. Det burde vært opp til hver enkelte. Det er noen unntak gjerne som ikke blir enige, men dårlig gjort at det skal gå utover alle andre

Syns fedre heller burde være flinkere å ta opp kampen med mor, i stede for at det blir er krav på alle siden de det gjelder ikke tørr å si i fra

Vil det si at vi mister 15 uker permisjon hvis far ikke har mulighet til å ta de ukene? Samboer har familiebedrift med faren, og har ikke mulighet og ta en eneste dag fri!

Dette er så frustrerende. Det er laget en underskriftskampanje. Husker ikke helt hvor. Skal se om jeg finner den.

Vil det si at vi mister 15 uker permisjon hvis far ikke har mulighet til å ta de ukene? Samboer har familiebedrift med faren, og har ikke mulighet og ta en eneste dag fri!

Riktig. Man mister de.
Men de kan tas gradert da, hvis man kan ta en dag i uka?
Vi gjorde det sist. Jeg jobbet 50% turnus og han var hjemme når jeg hadde dagvakt. På den måten fikk vi, med ferie og litt ulønna permisjon, mulighet til å ha henne hjemme til hun var 2 år :)

Dette er ikke vedtatt, også er det slik systemet vårt er - vi velger politikere som vedtar ting som gjelder oss. Noen ganger er vi enige, noen ganger er vi uenige. Dette er en reaksjon på at da fedrekvoten gikk fra 14 til 10 uker (fordi familiene kunne bestemme dette selv) så gikk fedrenes uttak ned tilsvarende. Man ønsker både fedre som er delaktige i barneoppdragelse, og man ønsker at belastningen for både arbeidsgiver og arbeidstaker skal bli jevnere fordelt. Det er dessverre en del unge kvinner som blir forbigått ved ansettelse fordi arbeidsgiver regner med fraværet knyttet til det å få barn. Hvis fedrene har mer permisjon blir det litt mindre gunstig å ansette en mann foran en kvinne.
Jeg skulle personlig ønske at dette kom i tillegg til det som er, jeg tok ut alt jeg kunne pga amming sist.. (Far skulle egentlig ha 20 uker, men jeg måtte stjele 3 av de fordi ungen nektet å spise andre ting enn pupp.) Samtidig er det momenter ved dette som rett og slett er viktigere enn min situasjon, så jeg forstår at forslaget kommer. Det spørs om ikke det blir meg som må ta ulønna denne gangen.

Sniker fra november, forresten.

Riktig. Man mister de.
Men de kan tas gradert da, hvis man kan ta en dag i uka?
Vi gjorde det sist. Jeg jobbet 50% turnus og han var hjemme når jeg hadde dagvakt. På den måten fikk vi, med ferie og litt ulønna permisjon, mulighet til å ha henne hjemme til hun var 2 år :)
For noe dritt! Her er det helt umulig at han kan ta noe permisjon :( Har han spysjuken må han på jobb uansett!
Hadde et år permisjon med første som ble født april 2016. Det gikk med 80% lønn og ferie, også tok jeg fire mnd ulønnet, så han kunne begynne i bhg til august. Blir voldsomt å ta 15 uker ulønnet perm!!

Ok, da regner jeg i det minste med at det blir bekreftet hva det blir til innen 1 juli med tanke på søknad om foreldrepenger og mødrekvote osv for oss som skal få i oktober. Da blir det lettere å planlegge og finne ut hvordan alt skal gå opp i opp. Det som hindrer meg er i grunnen ammingen.. klarer ikke huske hvor mye jeg ammet når hun var 7 måneder, men den ammefri du har krav på ellers blir veldig stressende da det er en halvtime med bil hjem-jobb..

Jeg er glad verken jeg og samboer har problem med å ta ut permisjon i våre yrker. Ville nok heller ikke valgt et yrke der det ikke var mulig, vi er ganske kjedelige sånn sett - dårlig betalte kommunejobber, men alt er på stell ihvertfall! Med permisjon og ferie går det fint opp frem til bhg start uten å måtte gå noe ulønnet. Men vi tenker jobbe redusert (80prosent hver) første året etter permisjonen er over.

Dere som har menn med jobb der man ikke "kan ta fri", er det ikke noe lovverk rundt dette? Hva med dager med syke barn og fritid med familien ellers?

For noe dritt! Her er det helt umulig at han kan ta noe permisjon :( Har han spysjuken må han på jobb uansett!
Hadde et år permisjon med første som ble født april 2016. Det gikk med 80% lønn og ferie, også tok jeg fire mnd ulønnet, så han kunne begynne i bhg til august. Blir voldsomt å ta 15 uker ulønnet perm!!
Med litt planlegging så kan han ta ut permisjon uten at det går utover bedriften. I stedet for å ta ut ferie, ta permisjon fordelt på 2 sommerferier og gradert de siste ukene som f.eks hver fredag. Bedre at dere får pengene fra NAV og bruker som feriepenger. Så kan dere ta feriepengene til mannen og dekke opp for dine ulønnede uker. Iht. norsk ferielov så må han faktisk ta ut ferie. Så noe fravær må en bedrift tåle.

Jeg er glad verken jeg og samboer har problem med å ta ut permisjon i våre yrker. Ville nok heller ikke valgt et yrke der det ikke var mulig, vi er ganske kjedelige sånn sett - dårlig betalte kommunejobber, men alt er på stell ihvertfall! Med permisjon og ferie går det fint opp frem til bhg start uten å måtte gå noe ulønnet. Men vi tenker jobbe redusert (80prosent hver) første året etter permisjonen er over.

Dere som har menn med jobb der man ikke "kan ta fri", er det ikke noe lovverk rundt dette? Hva med dager med syke barn og fritid med familien ellers?
Jeg har også en kommunal jobb.
Jeg har tenkt å søke om jeg får overta samboers sykedager. 10 dager forsvinner fort når det er mye sykdom i bhg.
Jeg fikk ikke overta samboers permisjon sist. Det gjaldt bare hvis han hadde vært student ell ikke var i stand til å ta vare på barnet.

Helt uhørt at en gjeng politikere skal sitte å bestemme dette.
Et steg i "likestillingen" eller?
Blir jo fryktelig tungvint med Amming osv da....

Hvem andre bør bestemme hvordan man bruker statens penger?

Men helt alvorlig, de vil ar vi skal amme lengre, men være mindre hjemme.. sykt at de prøver å likestille noe som overhode ikke kan likestilles en plass

Back
Topp