Hva gjør dere med permisjon?

Åh så om lovendringen trer i kraft etter vi har søkt, så vil vi fortsatt beholde vedtaket vi har fått, basert på 10 uker pappaperm?! Det er jo i så fall flott! Jeg har lest at regjeringen har sagt at vedtaket (om det går gjennom) vil gjelde alle barn født etter 1. juli så jeg har trodd at det skaper komplikasjoner!

Jeg også mener at dette er lovverket! MEN leser her at andre ble justert etter innvilget perm også! Så det er jo ikke til å bli klok på.... vi får søke som vi ønsker oss og håpe på det beste!

Spørsmålet er bare hva som skjer når/hvis det blir regelendring. Må vi søke på nytt eller kan vi endte permisjonen? Sånn som det er i dag kan man ikke endre mellom 80% og 100% dekningsgrad nr man først har valgt én. Men det er jo nettopp den dekningsgraden som blir den store forskjellen med en 3-delt løsning. 80% dekningsgrad gir 19 uker til far.

Da jeg snakket med Nav mente de at det sannsynligvis ikke ville bli lov å endre innvilget søknad på dekningsgrad. Men at de bare automatisk korrigerte antall uker til far om det blir lovendring. Er jo helt bak mål.... De kan endre , men ikke vi !

Da jeg snakket med Nav mente de at det sannsynligvis ikke ville bli lov å endre innvilget søknad på dekningsgrad. Men at de bare automatisk korrigerte antall uker til far om det blir lovendring. Er jo helt bak mål.... De kan endre , men ikke vi !
Herlighet [emoji85] utrolig ugunstig og spes! En ting hadde vært om det kun var pappapermen som ble endret fra 10-14 uker. Men med en 3-deling endrer det jo mye mer enn det, da det blir stor forskjell ift hvilken dekningsgrad du velger!

Herlighet [emoji85] utrolig ugunstig og spes! En ting hadde vært om det kun var pappapermen som ble endret fra 10-14 uker. Men med en 3-deling endrer det jo mye mer enn det, da det blir stor forskjell ift hvilken dekningsgrad du velger!

Absolutt... vi kommer til å velge 100% isteden for 80% som var planen, for å beholde mest mulig valgfrihet selv tross evt lovendring. Så blir det heller sparing underveis og redusert stilling et par måneder etter perm er overstått....

Absolutt... vi kommer til å velge 100% isteden for 80% som var planen, for å beholde mest mulig valgfrihet selv tross evt lovendring. Så blir det heller sparing underveis og redusert stilling et par måneder etter perm er overstått....
Er vel noe sånt vi skjønner at vi også må gjøre.. Tenkte å begynne å spare snart, så slipper vi å spare så mye hver måned.

Det forstår jeg. Men heldigvis skal vi ikke søke før tidligst i uke 26. Han på NAV sa at ett vedtak på en eventuell permisjon er gjeldende. Så om ikke lovendringen har tredd i kraft på søketidspunktet så skal man forholde seg til gjeldende regelverk og vil få vedtak ut i fra det.
Med mindre de gjør noe voldsomt annerledes denne gangen er det ikke søknadstidspunktet som avgjør, men når man føder.
Og i media snakker de om født etter, ikke søkt etter. Det samme gjør politikerne.
så tror nok det er fødselsdato som avgjør

Til dere som nevner at dette er mye arbeid for nav. Nei, egentlig ikke. De sender jo allerede ut nye vedtak til alle som føder før termin. Dette blir nok å gå ganske automatisk.

Det som er endelig er dekningsgrad (80 eller 100%).

Når det er sagt er ikke jeg heller glad for endringen. Jeg har gjort det klart for jm at jeg vil prøve hardt å føde litt (merk litt) før. Jeg har termin 5. Juli. Hun sa hun skulle prøve å hjelpe (hinneløsning f.eks + andre tips)

Åh så om lovendringen trer i kraft etter vi har søkt, så vil vi fortsatt beholde vedtaket vi har fått, basert på 10 uker pappaperm?! Det er jo i så fall flott! Jeg har lest at regjeringen har sagt at vedtaket (om det går gjennom) vil gjelde alle barn født etter 1. juli så jeg har trodd at det skaper komplikasjoner!
Var det dem sa til meg over telefon. Vet man kan gjøre endringer i ettertid. Men som du sier. Man kan ikke endre om det er 80 eller 100%

Var det dem sa til meg over telefon. Vet man kan gjøre endringer i ettertid. Men som du sier. Man kan ikke endre om det er 80 eller 100%
Snakket med dem på chat. Dette sa de:

"Vi kan dessverre ikke si noe sikkert om hvordan lovendringene vil påvirke de som søker før 01.juli, da vi ikke får informasjon om dette før det er vedtatt endringer i lovverket.

Virkningstidspunktet kan for eksempel settes fra datoen barnet blir født, fra termindato eller fra søknadstidspunktet. Frem til vi har mottatt instruksjoner fra departementet, er det derfor ikke mulig for oss å si noe om hvordan dette vil bli innført.

Vi har stor forståelse for at det blir vanskelig å planlegge i forhold til denne usikkerheten, og håper vi snart har noe konkret å komme med.

Ønsker deg en fin dag :) "

Vi søker 100% med 35 uker til meg og 14 uker til barnefar. Har termin 10 juli, så regner med det blir julibarn:) stillingen min må lyses ut snart så arbeidsgiver vil selvfølgelig vite hvor lenge jeg skal være borte. Jeg tar så 5 uker ferie som overføres fra i år. Barnefar har også lyst til å være hjemme 14 uker, så da gjør vi det sånn. Jeg er heldig og har hjemmekontor to dager i uka + at det er kort vei til jobb med tanke på amming de andre dagene.

Jeg skal ha hele permisjonen, da min mann er eneste ansatt og derfor ikke kan (eller føler at han kan) ta noe ekstra pappaperm. Da jeg både studerer og jobber får jeg permisjon i 14 måneder, fordi det ikke er noe poeng å fortsette på studieåret mitt midt i et semester.

Kjenner jeg blir forbannet på det nye forslaget. Jeg har en jobb hvor vi jobber turnus (yikes, hvordan skal jeg få det til å fungere med baby og en mann som i tillegg jobber på havet..) Ja for min mann jobber på havet, så han får faktisk egentlig mer permisjon enn meg (hvis jeg skal være super kynisk og sette det på spissen) - Han jobber ca 6-7 måneder i året og har fri resten, ikke har han noe jobb han går til når han er i land heller :p så jeg synes at hans "friturer" kombinert med pappapermen er lenge nok permisjon for ham.
Jeg vil være hjemme så leeenge som overhodet mulig, 80% dekning var tanken her for da fikk jeg dratt det ut lengst mulig.

Synes det er utrolig evneveikt at de heller ikke kan si noe om det vil berøre oss som er akkurat i feil "søketid" når det gjelder disse. Jeg må jo kanskje vite litt før Juli hvordan permisjonen blir pga som andre nevner over; min stilling må jo lyses ut som vikariat :p

Back
Topp