Amming og tilbake i jobb

Septemberbaby__

Flørter med forumet
Hei! Jeg ønsker å amme mini så lenge som mulig, gjerne flere år. Når jeg skal tilbake i jobb er han litt over 8 mnd. Satser på å få ammefri men blir likevel opp mot 7 timer borte fra han.
Bør jeg da belage meg på å pumpe mens jeg er på jobb for å opprettholde produksjonen? Og - klarer han seg med fast føde så mange timer eller trenger han mm på flaske denne tiden?
Syns det er greit å vite allerede så slik at jeg kan øve meg på å pumpe litt i forkant :p

Det spørs helt på hvor sårbar produksjonen din er :) Jeg var enda i permisjon da min var 8 måneder, men var iblant borte en "arbeidsdag" på andre ting, og da var pappa hjemme med ham, jeg pumpet ikke og mini klarte seg fint med fast føde og vann, ammet masse før og etter og resten av døgnet de dagene, så det gikk kjempefint. Så tipper det kan gå veldig fint uten, men tror du nesten må prøve det frem! Og ammefri har du krav på, uten spørsmål, så lenge arbeidsdagen din i utgangspunktet er på mer enn 7,5 time eller hva det er, så bruk det for det det er verdt. Det er ditt behov for å få ammet som skal styre, og det må arbeidsgiver godta og tilrettelegge for (men vet godt det ikke alltid er så lett i praksis, men lell, stå på krava!) :)

Ja det ville jeg gjort. Og så kunne du satt igjen den melka som han kan få dagen etter mens du er på jobb.

Jeg tenker at om han spiser seg mett på kun mat mens du er borte så går det greit. Men da ville jeg ikke gjort annet enn å amme utenom jobbtiden. Altså kun fast føde de to måltidene mens du er på jobb. Men det beste for fordøyelsen er om han får morsmelk i koppen sin ved siden av maten, istedenfor bare vann.

Husk at stress på jobben (les stress som bare mer innhold i hverdagen ) kan gi nedsatt melkeproduksjon. Sammen med fravær fra babyen. Så det er greit å være obs på.

Ja det ville jeg gjort. Og så kunne du satt igjen den melka som han kan få dagen etter mens du er på jobb.

Jeg tenker at om han spiser seg mett på kun mat mens du er borte så går det greit. Men da ville jeg ikke gjort annet enn å amme utenom jobbtiden. Altså kun fast føde de to måltidene mens du er på jobb. Men det beste for fordøyelsen er om han får morsmelk i koppen sin ved siden av maten, istedenfor bare vann.

Husk at stress på jobben (les stress som bare mer innhold i hverdagen ) kan gi nedsatt melkeproduksjon. Sammen med fravær fra babyen. Så det er greit å være obs på.

Takk for svar! Høres lurt ut å pumpe og gi den melken neste dag mens jeg er borte.

Huff, kjenner jeg gruer meg til å begynne på jobb! Men det går vel bra det og :p

Det går sikker fint:)

Kan være greit å forsikre seg om at det er kjøleskap å oppbevare melka i til du skal hjem. Og at det er et egnet rom å pumpe i som ikke er toalettet. Men det vet du kanskje allerede, kommer jo an på hvor/hva du jobber med :)

Hei!
Startet på jobb igjen da mini var seks måneder, og vi ammer fortsatt -masse- når han nå er 1 år, så det tror jeg vil gå bra for dere[emoji4]Da jeg startet i jobb og frem til jul pumpet jeg meg på kveld slik at de hadde melk hjemme på dagen. Ellers gikk det mye i nattamming og amming når jeg var jeg hjemme. Tok ut maksimal ammefri - gjør jeg forsåvidt fortsatt [emoji4] Pumpet lite på jobb, kroppen ble fort vant.

Hei!
Startet på jobb igjen da mini var seks måneder, og vi ammer fortsatt -masse- når han nå er 1 år, så det tror jeg vil gå bra for dere[emoji4]Da jeg startet i jobb og frem til jul pumpet jeg meg på kveld slik at de hadde melk hjemme på dagen. Ellers gikk det mye i nattamming og amming når jeg var jeg hjemme. Tok ut maksimal ammefri - gjør jeg forsåvidt fortsatt [emoji4] Pumpet lite på jobb, kroppen ble fort vant.

Takk for svar :) ja, de tar det vel litt igjen om natten og når vi er hjemme <3 ga dere melk på flaske eller en annen måte? Er redd for at han skal foretrekke flaske over pupp, men det går vel bra for de aller fleste!

Takk for svar :) ja, de tar det vel litt igjen om natten og når vi er hjemme <3 ga dere melk på flaske eller en annen måte? Er redd for at han skal foretrekke flaske over pupp, men det går vel bra for de aller fleste!

Gi det i tutekopp ved siden av maten?

Tenkte det er greit med litt andre synspunkter enn de ovenfor ;)
Jeg pumpet på jobb fra lille var 6.5 måneder til han var 9 måneder. For meg var det mye stress, spesielt det å komme sliten hjem fra jobb og så måtte sterilisere alt utstyret. Så godt da jeg endelig slapp det! Produksjonen gikk ikke merkbart ned da jeg sluttet med pumpingen på jobb og ammingen går fremdeles bra. Lille blir straks 13 måneder.

Her har vi alltid gitt melk på flaske. Tutekopp er nok tryggere hvis du er redd han skal foretrekke flaske fremfor pupp. Det jeg passer på er porsjonene. Hvis du pumper på jobb og det erstatter tre amminger så sørg for at det du pumper deles i tre like porsjoner.

Pappaen gav flaske, men langsom flaskemating i starten. Etterhvert stakk han av med flaska selv, men ingen endring i forholdet hans til puppen - superhappy hver dag den kom hjem [emoji23]

Tenkte det er greit med litt andre synspunkter enn de ovenfor ;)
Jeg pumpet på jobb fra lille var 6.5 måneder til han var 9 måneder. For meg var det mye stress, spesielt det å komme sliten hjem fra jobb og så måtte sterilisere alt utstyret. Så godt da jeg endelig slapp det! Produksjonen gikk ikke merkbart ned da jeg sluttet med pumpingen på jobb og ammingen går fremdeles bra. Lille blir straks 13 måneder.

Her har vi alltid gitt melk på flaske. Tutekopp er nok tryggere hvis du er redd han skal foretrekke flaske fremfor pupp. Det jeg passer på er porsjonene. Hvis du pumper på jobb og det erstatter tre amminger så sørg for at det du pumper deles i tre like porsjoner.

Ja, pumping virker som mye arbeid! Så hadde vært kjekt å slippe det.. Men trengte du ikke pumpe mer da han var 9 mnd, altså at han klarte seg uten melk da du var borte?

Ja, pumping virker som mye arbeid! Så hadde vært kjekt å slippe det.. Men trengte du ikke pumpe mer da han var 9 mnd, altså at han klarte seg uten melk da du var borte?
Det gjorde han. Jeg hadde ammefri og ammet før og etter jobb. På dagen spiste han vanlig mat og fikk vann fra drikkeflaske. Storspist vil jeg ikke si han var, men vektøkningen har alltid vært bra. Mye koseligere å komme hjem fra jobb og kose oss enn å skulle mase med sterilisering. Stress er jo ikke bra for melkeproduksjonen det heller.

Det gjorde han. Jeg hadde ammefri og ammet før og etter jobb. På dagen spiste han vanlig mat og fikk vann fra drikkeflaske. Storspist vil jeg ikke si han var, men vektøkningen har alltid vært bra. Mye koseligere å komme hjem fra jobb og kose oss enn å skulle mase med sterilisering. Stress er jo ikke bra for melkeproduksjonen det heller.

Skjønner! Håper vi kan få til noe lignende :)

Fullpumpe er mye jobb. Men å pumpe en gang synes ikke jeg var ille. Skyllet pumpa i rent vann og puttet i en pose i veska, puttet delene i oppvaskmaskinen sammen med tallerkene etter middag. Så oppi en kasserolle til koking etterpå, den står jo bare å koker seg selv mens jeg tok ut resten av oppvaskmaskinen.

Du må jo bare vurdere når den tid kommer om han spiser seg mett på mat mens du er borte eller trenger melk i tillegg.

Det er mange som klarer å gå en kort arbeidsdag uten å pumpe, men ikke alle. Du må nesten bare prøve deg fram. Du kan jo også pumpe litt på kvelden hjemme og ha til neste dag istedenfor å pumpe på jobb. Jeg brukte bare 5-10 min på å pumpe så gjorde det bare i matpausen, så kan du ta ammefri på slutten/begynnelsen av dagen for å amme hjemme.

Tutekopp er sånne her:
Image1519230394.571194.jpg
Image1519230400.968081.jpg
Image1519230408.932703.jpg

Noen et med hull i slik at det renner ut når du tipper på den. Andre har en «sperre» som gjør at du kan holde den opp ned uten at det renner ut og at barnet må suge for at det kommer noe. Sistnevnte søler ikke, men noen drikker lettere uten sperre. Barnet kan holde selv, men i begynnelsen holder man gjerne koppen for de.

Begynte å jobbe da mini var 8mnd. Pumpet ikke, spreng var det største problemet i starten, begynte 30 min senere og sluttet 30 min før. Ammet rett etter jobb , kveld, natt, morning, ammet helt til hun ble 21mnd [emoji173]️ hun spiste godt og fikk mme i tilleg hjemme med pappa(delammet fra 1uke til 5mnd, etter 5 mnd fik hun mm og fast føde).

Hvis det funker for deg å pumpe og babyen er langt unna, ville jeg nok prøvd å bruke ammefrien til det ja:)

jeg synes det var mye dill med pumping og ble bare utålmodig så hvis jeg måtte tilbake i full jobb allerede ved 8mnd så hadde jeg nok endt med å amme på ettermiddagen og latt de som passet gi mme. Da kunne jeg evt ha brukt ammefri fra morgenen til å amme og spise frokost med han og. Eller komme tidligere hjem, men hadde nok valgt å kunne se han på morgenen i tillegg. Det er vel bedre for produksjonen og kanskje baby og mor også:)

I det store og det hele må dere nok prøve dere frem og kjenne hva som blir best for dere:D

Back
Topp