Blikkontakt og smil

Lizz83

Gift med forumet
Når fikk dere ordentlig kontakt med barnet? Gutten min som nå er straks 11uker straks, holder ikke blikket mer enn 2 sek og vil bare snu seg vekk. Vi driver å øver veldig på det, men jeg kjenner at det er frustrerende at måten helsestasjonen legger det frem på, så er jeg en skikkelig dårlig mamma.... korrigert alder på han nå er 4+5 (han er født i uke 34+1). Dette med smiling gjør han heller ikke bevisst....
og jeg tenker alle mine tanker om autisme, utviklingshemming osv. Synes det er vanskelig å forholde meg til da jeg vet veldig godt hva det innebærer da barnet blir større...
 
Alle barn er ulikt der. Fikk ordentlig kontak med mine premature rundt tre mnd. Kunne smile og holde blikkontakt før det, men blikket var mer «tomt» før rundt tre mnd. Blir din gutt lett overveldet? Storebror hadde store problemer med mye inntrykk de første 6 mnd og deretter ble det mindre litt etter litt. Han kunne ikke holde blikkontakt lenge av gangen i starten og hvis jeg presset for mye gikk han litt inn i seg selv som en forsvarsmekanisme. Når jeg lærte meg det gikk det mye bedre. Alt til sin tid ble mitt mantra. Gutten er nå snart 2 år og er veldig sosial, bare han er trygg. Lillrsøster derimot hun er motsatt hun søker stimuli rundt seg. Hun er snart 6 mnd og mye mer sosial enn storebror var på samme tid. Du sier at du er frustrert på måten helsestasjon legger det frem på. Hvordan legger de det frem?
 
Alle barn er ulikt der. Fikk ordentlig kontak med mine premature rundt tre mnd. Kunne smile og holde blikkontakt før det, men blikket var mer «tomt» før rundt tre mnd. Blir din gutt lett overveldet? Storebror hadde store problemer med mye inntrykk de første 6 mnd og deretter ble det mindre litt etter litt. Han kunne ikke holde blikkontakt lenge av gangen i starten og hvis jeg presset for mye gikk han litt inn i seg selv som en forsvarsmekanisme. Når jeg lærte meg det gikk det mye bedre. Alt til sin tid ble mitt mantra. Gutten er nå snart 2 år og er veldig sosial, bare han er trygg. Lillrsøster derimot hun er motsatt hun søker stimuli rundt seg. Hun er snart 6 mnd og mye mer sosial enn storebror var på samme tid. Du sier at du er frustrert på måten helsestasjon legger det frem på. Hvordan legger de det frem?

Gutten min blir ikke noe lettere overveldet enn andre barn på hans «korrigerte» alder. Er mer våken og følger mye med på ting rundt han. Veldig opptatt av storesøsknene.
Helsestasjonen er ekstremt negative i sin fremtoning og jeg føler meg alltid som verdens verste mamma når jeg går der i fra. Men ingen der er noe særlig utdannet innen premature, men helsesøster har noe erfaring. Fysioterapauten jobber på sykehjem ellers og det er hun som er mest negativ. Hun har heller ingen videreutdanning med spedbarn.
 
Gutten min blir ikke noe lettere overveldet enn andre barn på hans «korrigerte» alder. Er mer våken og følger mye med på ting rundt han. Veldig opptatt av storesøsknene.
Helsestasjonen er ekstremt negative i sin fremtoning og jeg føler meg alltid som verdens verste mamma når jeg går der i fra. Men ingen der er noe særlig utdannet innen premature, men helsesøster har noe erfaring. Fysioterapauten jobber på sykehjem ellers og det er hun som er mest negativ. Hun har heller ingen videreutdanning med spedbarn.

Huff du skal ikke føle deg sånn når du drar fra helsestasjon. Har du vurdert å bytte helsesøster. Vi byttet av den grunn og har i dag en kjempeflink helsesøster. Ingen på helsestasjonen her har noen utdanning innen premature, men de har bygget seg opp erfaring oppigjennom + kontakter sykehuset ved behov. Fysio her har utdanning innen spedbarn, men ikke premature. Hva tenker helsestasjonen er problemet?
 
Huff du skal ikke føle deg sånn når du drar fra helsestasjon. Har du vurdert å bytte helsesøster. Vi byttet av den grunn og har i dag en kjempeflink helsesøster. Ingen på helsestasjonen her har noen utdanning innen premature, men de har bygget seg opp erfaring oppigjennom + kontakter sykehuset ved behov. Fysio her har utdanning innen spedbarn, men ikke premature. Hva tenker helsestasjonen er problemet?

At jeg ikke er bra nok, virker det som. Barnelegen (som jeg fra tidligere av har dårlig erfaring med), var faktisk den eneste av de denne gangen som var positiv. Fysioterapauten her synes jeg var den mest negative... de har bare en fysioterapaut på helsestasjonen, så jeg tenker å gå privat. Jeg var skikkelig deprimert etter timen hos henne....
 
At jeg ikke er bra nok, virker det som. Barnelegen (som jeg fra tidligere av har dårlig erfaring med), var faktisk den eneste av de denne gangen som var positiv. Fysioterapauten her synes jeg var den mest negative... de har bare en fysioterapaut på helsestasjonen, så jeg tenker å gå privat. Jeg var skikkelig deprimert etter timen hos henne....

Hva er det de tenker du gjør/ikke gjør som ikke er bra nok?
 
Hva er det de tenker du gjør/ikke gjør som ikke er bra nok?

At jeg feks ikke jobber nok med samspillet, lar han ligge på magen nok, har latt han få en favorittside..... jeg har to større barn fra før og de klarer seg utmerket. Jeg er ikke dum, men de antar sånne ting. Og jeg øver mye med han. Kanskje mer enn med de to andre siden han er prematur og trenger litt ekstra. Men de bare antar..... og de henger seg veldig opp i dette.... og så forteller de meg sånne helt opplagte ting som jeg har visst i sikkert 10 år. Skulle tro jeg var helt tett....
 
Latt ungen få favorittside? Djeezh.
Jeg og andre jeg kjenner har hatt god erfaring med manuellterapaut, det er gratis og var mye greiere enn alt på helsestasjonen.

Min var ikke veldig prematur, men har fortsatt vært tregere med smil og blikk enn endel andre. Men nå husker jeg ikke når det ble bedre.
 
Det er jo helt naturlig at premature barn henger litt etter, og trenger mer skjerming.
Normalområdet er stort for terminfødte barn såvel som prematurbarn også.
Bare drit i dette talentløse mennesket. ;)
 
At jeg feks ikke jobber nok med samspillet, lar han ligge på magen nok, har latt han få en favorittside..... jeg har to større barn fra før og de klarer seg utmerket. Jeg er ikke dum, men de antar sånne ting. Og jeg øver mye med han. Kanskje mer enn med de to andre siden han er prematur og trenger litt ekstra. Men de bare antar..... og de henger seg veldig opp i dette.... og så forteller de meg sånne helt opplagte ting som jeg har visst i sikkert 10 år. Skulle tro jeg var helt tett....

Da er jeg en dårlig mamma også så langt storebror henger etter motorisk og noe språklig...merkelig nok er det han jeg har trent mest med, og ikke lillesøster, og det er lillesøster som ligger innenfor normalen på alle områder...
Favorittside er nesten umulig å unngå, noen babyer elsker å ligge på magen andre ikke og som du sier har du to større barn fra før som klarer seg utmerket. Høres ut som en helsesøster/fysio som er veldig av den gamle skolen el som er så usikker på i sik utøvelse av sitt yrke at angrep er det beste forsvar. Bare det at du faktisk skriver inn her om dine tanker og bekymringer viser hvor god mamma du er! En mulighet er å få en henvisning til sykehuset, hvor de faktisk kan sine saker, å få en vurdering av lilles utvikling der og evt viderehenvisning til annen oppfølging ved behov.
 
Ja, han er jo som sagt bare 5 uker nå (korrigert). 11 uker siden han ble født. Men han blir mer «kvikk» og våken for hver dag. Og selvsagt så lar jeg han få sove når han er trøtt! :) men jeg er oppmerksom på favorittsiden hans da og prøver å unngå at han legger seg der. Vi har også funnet stillinger som fungerer utmerket for å trene rygg/nakke. Ser også antydning til smil nå.
Vi skal til kiropraktor til uka og hun er har videreutdanning innen spedbarn. Var der med mellomste og han ble mye bedre.
Betaler en liten egenandel hver gang vi er der, men det er det verdt :)
Har fått anbefalt en manuellterapaut her i byn også som er veldig flink med småttiser. Blir nok å ta privat behandling utenom. :)
 
Ja, han er jo som sagt bare 5 uker nå (korrigert). 11 uker siden han ble født. Men han blir mer «kvikk» og våken for hver dag. Og selvsagt så lar jeg han få sove når han er trøtt! :) men jeg er oppmerksom på favorittsiden hans da og prøver å unngå at han legger seg der. Vi har også funnet stillinger som fungerer utmerket for å trene rygg/nakke. Ser også antydning til smil nå.
Vi skal til kiropraktor til uka og hun er har videreutdanning innen spedbarn. Var der med mellomste og han ble mye bedre.
Betaler en liten egenandel hver gang vi er der, men det er det verdt :)
Har fått anbefalt en manuellterapaut her i byn også som er veldig flink med småttiser. Blir nok å ta privat behandling utenom. :)

Høres ut som en god plan! :)
 
Jeg hadde lignende erfaring som deg. Poden ble født med startvansker. Slet veldig med pusten de første dagene. I ettertid var det andre ting som gikk "galt". (Melkeproteinallergi) Han fikk en favorittside og helsesøsteren var ikke noe god å snakke med. Jeg ringte og bestilte en time for samtale med henne. Og da la jeg alle kortene på bordet. Jeg fortalte hvordan jeg opplevde kontrollene med henne og fortalte det jeg gjorde for sønnen min. Jeg lekset henne opp på sykdommer jeg har (hun kom med personlige meninger som speilet til fordommer som kan være direkte farlige for nevnte sykdommer), immunsvikt og epilepsi, og sa at jeg ikke ville gå videre til henne om ikke vi klarte å få en hyggelig tone sammen. Jeg presiserte at jeg vil det beste for sønnen min og håpte at hun ikke var slik jeg hadde opplevd henne, at det var jeg som evt. var overfølsom og tok meg nær av ting. Jeg visste selv at jeg var sliten og hormonell enda. Tonen ble forvandlet, og hun forklarte at hun ikke var slik, og beklaget at hun var blitt oppfattet slik (i forhold til måten hun hadde oppført seg, spesifikke ting hun hadde sagt etc.), men var glad jeg tok det opp med henne. Etter den samtalen hadde vi et godt forhold :) her var fysio godt kurset og utdannet innen spedbarn, utvikling og holdt seg oppdatert.. men i den situasjonen hadde jeg nok valgt privat tenker jeg.
 
Huff. Får litt vondt av det jeg leser at du føler du ikke blir ivaretatt :( Har du tatt opp dette med fastlegen deres?

Min er på autismespekteret og var sen på akkurat dette... Men det er så mye mer enn bare det du nevner som hører til der så prøv så godt du kan og ikke overtenk dette og heller finn deg noen å snakke med som hører og forstår deg! Trenger ikke være noe...

Mange gode klemmer herfra...
 
Huff. Får litt vondt av det jeg leser at du føler du ikke blir ivaretatt :( Har du tatt opp dette med fastlegen deres?

Min er på autismespekteret og var sen på akkurat dette... Men det er så mye mer enn bare det du nevner som hører til der så prøv så godt du kan og ikke overtenk dette og heller finn deg noen å snakke med som hører og forstår deg! Trenger ikke være noe...

Mange gode klemmer herfra...

Fastlegen min er desverre en dust. Bokstavlig talt. Så jeg føler vel ikke at jeg har noe støtte. Og mannen min forstår ikke heller.
Jeg er veldig bekymret og føler snart at det går rundt for meg.... og jeg bærer mye skyldfølelse for dette her....
 
Back
Topp