HCG - tilbakemelding

Baby2018

Forelsket i forumet
Septemberhjertene 2018
Hei!

Jeg fikk i dag intravenøst på sykehuset, og etter det ringte overlegen på Gyn meg og fortalte om at blodprøve svarene hadde kommet tilbake..

Det jeg fader ikke skjønner, er at mitt HCG nivå var på 4000, og hun sa noe om at det var såpass tidlig bla bla bla, at hun ikke visste helt om det var en abort eller et svangerskap som gikk veien?! Hva faen er det å si til en kommende mor?

Er ikke nivået bra nok da? Hun mente jeg bare var 3-4 uker på vei, men med de nivåene så tidlig, ser jo ikke akkurat dårlig ut?

Æsj, ble så jævlig forbanna!!! Herregud!!! Åh [emoji50][emoji36][emoji35]

Hvor langt er du på vei da? Og har du kun tatt den ene målingen? (Og hvorfor? Mistanke om SA?)

Hvor langt er du på vei da? Og har du kun tatt den ene målingen? (Og hvorfor? Mistanke om SA?)

Hun kjerringa sa at bare at jeg ikke var lenger enn 3-4 uker?! Skal ta nye målinger på mandag.

Hun sa bare det ut i løse luften. Visste ikke om det endte med SA eller om det ble et fullgått sv.skap.

Ganske tragisk å si da. Har jo flotte verdier og er innlagt med hyperemesis.. øhhhh.

Hun kjerringa sa at bare at jeg ikke var lenger enn 3-4 uker?! Skal ta nye målinger på mandag.

Hun sa bare det ut i løse luften. Visste ikke om det endte med SA eller om det ble et fullgått sv.skap.

Ganske tragisk å si da. Har jo flotte verdier og er innlagt med hyperemesis.. øhhhh.

Men hvor langt er du på vei etter menstermin? Er det lenge siden du fikk positiv test?
Generelt bør man se i det minste at man er gravid på ultralyd med sånne nivåer. Men hvis du kunne gitt litt mer datoer på når du sist hadde mens/eggløsning eller lignende, så er det lettere å tolke tallet :)

Jeg hadde siste mens 30.11.

Hun så bare en tjukk slimhinne. Hun sa det fortsatt var for tidlig å se fosteranlegg osv.. Vurderer å be om ny ul på mandag. Skal inn igjen da.

Tenk om det er tvillinger.. omg!! [emoji50][emoji50][emoji23][emoji173]️[emoji173]️

Jeg hadde siste mens 30.11.

Hun så bare en tjukk slimhinne. Hun sa det fortsatt var for tidlig å se fosteranlegg osv.. Vurderer å be om ny ul på mandag. Skal inn igjen da.

Da burde du være ca 6+0/29DPO.

Nivået er absolutt innenfor normalen for fullgåtte seks uker, men det stemmer ikke med at de ikke kunne se noe på ultralyd. De tok innvendig?

Alternativene er:
1. Du er kortere på vei enn du tror, og har god mengde hcg. Derfor synes det ikke på ultralyd.
2. Du har mistet, men ikke gått ned i hcg-nivå enda.
3. Det er utenfor livmoren, men da burde ikke hcg vært såpass.

Det som er litt problematisk er at slike hcg-nivåer skal egentlig føre til at man ser det på ultralyd. Ved hCG 3500mlU/ml, så synes 99% av svangerskap på ultralyd. Den vanligste grunnen til at det ikke synes ved slike nivåer (og frisk svangerskap) er at det kan være to, slik at man er kortere på vei, og derfor stemmer ikke hcg-ultralyd-sammenhengen. Men da betyr det at du har hatt eggløsning et par uker senere enn du tror, så derfor lurer jeg på når du fikk positiv test?

Jeg har tatt innvendig ul, og de ville da ha sett om det var utenfor livmoren.. Vi får se på mandag. Fader, blir helt forvirret av dette [emoji50][emoji50][emoji50]

Har du pleid å ha så lang syklus, siden du ikke testet før? Da vil jeg tro at du bare er rundt 4 uker, og at det faktisk er for tidlig.
Jeg har tatt innvendig ul, og de ville da ha sett om det var utenfor livmoren.. Vi får se på mandag. Fader, blir helt forvirret av dette [emoji50][emoji50][emoji50]

Så tidlig ser man det ikke om det er utenfor livmoren. Men du har for høye hcg-verdier til det, om du faktisk er så kort på vei. Da har du nok heller hatt veldig forsinket eggløsning :)

Men er det normalt med så høye verdier med forsinket eggløsning? Kan jeg roe meg? [emoji23]

Men er det normalt med så høye verdier med forsinket eggløsning? Kan jeg roe meg? [emoji23]

Nei, det er ikke vanlig, men om du er 17dpo så finnes det statistikk på at noen bikker så mye. Så det er ikke umulig, bare sjeldent.
Er du så kort på vei, så kan det også være forhøyet hcg pga feks. tvillinger.

Nei, det er ikke vanlig, men om du er 17dpo så finnes det statistikk på at noen bikker så mye. Så det er ikke umulig, bare sjeldent.
Er du så kort på vei, så kan det også være forhøyet hcg pga feks. tvillinger.

Vi får se på mandag. Skal inn igjen da.. Nye prøver og forhåpentligvis ny TUL. Og hun kjerringa bytter jeg rett og slett ut. Man sier ikke sånn. Ferdig med det [emoji36][emoji35]

Vi får se på mandag. Skal inn igjen da.. Nye prøver og forhåpentligvis ny TUL. Og hun kjerringa bytter jeg rett og slett ut. Man sier ikke sånn. Ferdig med det [emoji36][emoji35]
Det kan jo tenkes at denne "Kjærringa" bare prøvde å informere deg om mulighetene, og prøvde å forberede deg i tilfelle det verste skule skje. Slik at det ikke kommer som lyn fra klar himmel ;)

Her er en link som kanskje er nyttig for deg.

Lykke til :)

Det kan jo tenkes at denne "Kjærringa" bare prøvde å informere deg om mulighetene, og prøvde å forberede deg i tilfelle det verste skule skje. Slik at det ikke kommer som lyn fra klar himmel ;)

Her er en link som kanskje er nyttig for deg.

Lykke til :)

Hvilken link? [emoji5]

Hun er nødt til å si noe, og hun kan jo ikke lyve og si at alt ser bra ut når hun ikke ser noe. Det er ikke noe godt å få slike beskjeder, men det er bedre enn å høre at alt ser bra ut, for så å miste noen uker senere når man tror man er trygg (vet av egen erfaring).

At menstermin sier du er så langt på vei gjør selvsagt at hun forventet å se noe, derfor forbereder hun deg på at ting kan gå galt. Det er jobben hennes. :)

Hun er nødt til å si noe, og hun kan jo ikke lyve og si at alt ser bra ut når hun ikke ser noe. Det er ikke noe godt å få slike beskjeder, men det er bedre enn å høre at alt ser bra ut, for så å miste noen uker senere når man tror man er trygg (vet av egen erfaring).

At menstermin sier du er så langt på vei gjør selvsagt at hun forventet å se noe, derfor forbereder hun deg på at ting kan gå galt. Det er jobben hennes. :)

Jeg tåler kritikk og negative tilbakemeldinger, så det er ikke akkurat det som er problemet her. Hun var rett og slett bare frekk og vemmelig. Iskald og hard hendt. Jeg er ikke interessert i det midt oppi alle hormoner, kvalme osv.

Man forventer å bli tatt imot på en varm og god måte, uansett utfall av sv.skapet. Og nei, er absolutt ikke snakk om en truende abort eller noe i nærheten. Var bare at hun ikke så det hun trodde hun skulle se. Hun sa bare at jeg var tidligere enn forventet, hvilket som er helt Ok, men hvorfor dra inn SA osv da? Var jo ingen blødning, eller andre tegn på det. Var bare en tidlig graviditet. Man trenger ikke å si hverken fra eller til! Da lar man heller naturen gå sin gang. Jeg forventer ikke at det skal gå bra, men det er håpet mitt. Det som skjer, det skjer. Er ingen vits å sette griller i hodet på kommende mammaer, og det ikke er synlig tegn til mistanke.

Men det er min mening, så kan alle andre ha sin mening. Derfor vi har slike forum, for å få høre andres meninger også. Takk for det [emoji1303][emoji6]

Høres ut som en dårlig måte å formidle noe på.
Men gjetter som andre her at hensikten var å forberede deg på at utfallet er veldig usikkert.
Utifra siste mens skulle du være over 6 uker nå, men testet positivt for bare en ukes tid siden?
Og da svakt. Hvor svakt da?
Høres ut som senere EL ihvertfall, ikke 28dagers syklus som den standard termin-utregning fra siste mens baserer seg på.

Håper du får ny UL maks en uke etter den du har hatt og at alt går bra. Skal du ta oppfølginga-blodprøve? Stigning og doblingstid sier mer enn en enkelt verdi, men samtidig begynner tallene å komme på et nivå det det bør begynne være mulig å se "noe" på innvendig UL.
Dersom de sliter med å se plommesekk eller å se noe i plommesekk utover - pass på at de sjekker også med tanke på bakoverlent livmor. Da må proben brukes annerledes enn vanlig.
Det finnes muligheter for at et foster kan gjemme seg (ikke spør meg hvordan!) i flere uker faktisk.
Masse lykke til!

Høres ut som en dårlig måte å formidle noe på.
Men gjetter som andre her at hensikten var å forberede deg på at utfallet er veldig usikkert.
Utifra siste mens skulle du være over 6 uker nå, men testet positivt for bare en ukes tid siden?
Og da svakt. Hvor svakt da?
Høres ut som senere EL ihvertfall, ikke 28dagers syklus som den standard termin-utregning fra siste mens baserer seg på.

Håper du får ny UL maks en uke etter den du har hatt og at alt går bra. Skal du ta oppfølginga-blodprøve? Stigning og doblingstid sier mer enn en enkelt verdi, men samtidig begynner tallene å komme på et nivå det det bør begynne være mulig å se "noe" på innvendig UL.
Dersom de sliter med å se plommesekk eller å se noe i plommesekk utover - pass på at de sjekker også med tanke på bakoverlent livmor. Da må proben brukes annerledes enn vanlig.
Det finnes muligheter for at et foster kan gjemme seg (ikke spør meg hvordan!) i flere uker faktisk.
Masse lykke til!

Herlig svar! [emoji5][emoji1376]

Skal inn igjen på mandag for prøver, forhåpentligvis ny TUL, samt intravenøst.. Symptomer over alle kanter er det i hvert fall mer enn nok av her [emoji6]

Et av de første innleggene mine viste svakt. Jeg fikk også etter den ene testen, 1-2 på clearblue, og 5 dager senere, 2-3. Har ikke flere tester, men regner med den nå viser 3+ må bare vente å se til mandag.

Mister ikke troen på at spiren er der og har klamret seg fast [emoji173]️[emoji5]

Føles veldig riktig!

HCG øker jo uansett forskjellig fra person til person. Men hvor langt tror du at du er på vei? For om du for en ukes tid siden fikk svakt så antar jeg du maks er 5 uker og hatt sen EL. Da er det ikke rart om de ikke ser noe foreløpig. Skal ha ganske OK utstyr for å se noe så tidlig :)

Back
Topp