Sterilisering av flasker- hjelp!

Linus84

Flørter med forumet
Hei!
Ble mamma for første gang i desember. Pga såre brystvorter og ammeproblemer i begynnelsen pumper jeg brystmelk flere ganger daglig og en gang iblant får babyen mme. Dvs jeg har MANGE flasker og utstyr som må steriliseres - foreløpig koker jeg dem i en stor kjele. Men hva er det enkleste? Mikro? Eller sterilisator- og hvilken i så fall? Har både Medela, Avent og MAM sine flasker. Takk!

Mam sine flasker (anti-kolikk-varianten) er enklest å sterilisere. Du bare setter dem sammen litt annerledes og har i vann nederst og setter dem i mikroen.

Vi brukte bare MAM antikolikk. Men om det blir flaskevann neste gang tenkte jeg å bruke glassflasker. Det kan hende du har et steriliserende program på oppvaskmaskinen din, det er ofte merket med «røde kors»-symbol (helsesymbol). Da vaskes alt på 70 grader. Og koke av og til (men ikke hver gang)

Men når babyen er så liten er det greit å koke dem for sikkerhets skyld.

Litt tungvint når man har flere typer flasker, enklest å holde seg til en type (er min erfaring). Vi var kjempefornøyd med MAM antikolikk, de er absolutt verdt investeringen. Grunnen til at jeg ikke vil bruke dem neste gang er fordi jeg vil unngå plast.

Er flaske mamma. Steriliserer i mikro. Super enkekt, skyll godt, putt i beholder som puttes i mikro. Ferdig på 5-6 min (avhengig av styrke).
Har avent mikro sterilisator. Kan brukes til alle typer flasker.

Jeg hadde flaskebarn, og får nok det denne gangen også. Hverdagen ble mye enklere etter at vi kjøpte sterilisator, etter en måneds tid, angret ikke et sekund (hadde den til og med med på ferie)! Vi hadde ikke micro, så vi kjøpte en som stod i stikkontakten. Vi skylte alltid flasker med en gang de var brukt, vasket i oppvaskmaskin på høyeste temperatur, og så i sterilisatoren. Hadde smokker også i den. Brukte stort sett Avent-flasker, men mener alle typer gikk i, mener å huske at sterilisatoren også var Avent.

Jeg hadde flaskebarn, og får nok det denne gangen også. Hverdagen ble mye enklere etter at vi kjøpte sterilisator, etter en måneds tid, angret ikke et sekund (hadde den til og med med på ferie)! Vi hadde ikke micro, så vi kjøpte en som stod i stikkontakten. Vi skylte alltid flasker med en gang de var brukt, vasket i oppvaskmaskin på høyeste temperatur, og så i sterilisatoren. Hadde smokker også i den. Brukte stort sett Avent-flasker, men mener alle typer gikk i, mener å huske at sterilisatoren også var Avent.
Tusen takk for tips! Skal se om jeg får kjøpt den jeg også, snarest.

Det var fint å lese. Vi har ikke mikro lenger, så da bør jeg nok investere i en sterilisator om vi får flaskebarn igjen, særlig siden vi har glassflasker. For å steriliserer MAM-anti-kolikk-flaskene i mikroen må være den enkleste steriliseringsmåten av flasker. Tok vel to minutter og brukte minimalt med vann :)

Det var fint å lese. Vi har ikke mikro lenger, så da bør jeg nok investere i en sterilisator om vi får flaskebarn igjen, særlig siden vi har glassflasker. For å steriliserer MAM-anti-kolikk-flaskene i mikroen må være den enkleste steriliseringsmåten av flasker. Tok vel to minutter og brukte minimalt med vann :)

Jeg husker ikke hvor mye vann man har i bunnen, eller hvor lang tid det tok, men det var ikke tidkrevende akkurat. Pleide å gjøre det på kvelden, mens jeg kokte vann til avkjøling og termos (hadde ei flaske med kokt vann i kjøleskapet, og en termos med kokt vann på benken), ryddet ut av oppvaskmaskinen og slike ting. Selv min far lærte seg hvordan det skulle gjøres.

Sjekk gjerne at flaskene dere vil bruke passer på høyden, men jeg mener som sagt at flere typer går i.

Vi kjøper nok avent sin til mikroen om vi får flaskebarn. Da lillebror ble født kokte de alle flaskene. Greit om du gir 1-2 innimellom, men stress om du gir flere daglig.

Vi bruker en stor (5l) kjele og synes det er enklest. Det går fort, det er vaskingen i forkant som tar tid og den må jo gjøres uansett.

Jeg har dampsterilisator fra avent og liker den veldig godt. Vasker de først i oppvasken, så setter de i sterilisatoren, har i vann, så er de ferdig etter noen minutter.

Er flaske mamma. Steriliserer i mikro. Super enkekt, skyll godt, putt i beholder som puttes i mikro. Ferdig på 5-6 min (avhengig av styrke).
Har avent mikro sterilisator. Kan brukes til alle typer flasker.
Kan den brukes til glassflasker? Har hørt at sterilisatorer ikke er egnet for glass?

Back
Topp