Glukosebelastningstest prøvesvar

Spent.no

Forelsket i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Tok testen i dag. Hadde 6,4 eller 6,7 fastende og 8,3 etter 2 timer. Ingen diabetes og ikke noe å ta hensyn til. Men jeg synes det er høyt alikevel
 
Litt forhøyet nivå fastende, normalt skal det ligge mellom 4 og 6.

"Dersom fastende blodsukker er lavere enn 7,0, men glukosebelastningsprøven viser mellom 7,8 og 11,1 mmol/l, defineres det som nedsatt glukosetoleranse, noe som kan være et forstadium til diabetes."

https://www.lommelegen.no/undersøke...ette-sier-blodsukkeret-om-helsen-din/68925850

Hvilken uke er du i? Grensenivået på svangerskapsdiabetes er på 9, så det kan se ut som at du bør ta en ny glukosebelastningstest seinere... Dette må du såfall ta opp med legen din.

Ellers blir det å tenke smart på matinntak og aktivitetsnivå. Begrense sukker, og bevege seg mer [emoji6]
 
Legen min sa at kriterie for svangerskapsdiabetes er fastende verdi på over 5,3 og/eller 2-timers verdi på over 9.
Det har visst kommet nye grenseverdier i senere tid.

Men vent med å tolke svarene til du får resultatet fra analysen på laboratoriet. Fikk selv litt for høyt resultat på hurtigtesten hos legen, men da prøven ble sendt til analyse så viste det seg å være målefeil på hurtigtesten. :)
 
Er24+3 i dag. De på kontoret sa jeg bare skulle leve som vanlig, ingen restriksjoner. Men skal til jm om en uke. Tenkte å høre hva hu sier.
 
Legen min sa at kriterie for svangerskapsdiabetes er fastende verdi på over 5,3 og/eller 2-timers verdi på over 9.
Det har visst kommet nye grenseverdier i senere tid.

Men vent med å tolke svarene til du får resultatet fra analysen på laboratoriet. Fikk selv litt for høyt resultat på hurtigtesten hos legen, men da prøven ble sendt til analyse så viste det seg å være målefeil på hurtigtesten. :)

Jeg fikk bare hurtigtest. Kun et stikk i fingeren
 
Tok og i dag. Fastene var 5,1, etter 1 time var den 8,2 og etter 2 timer var den nøyaktig 7. Trodde jo det var fine resultat jeg, men det var visdt ikke min lege enig i. Han sa det var litt høyt og at jeg måtte komme tilbake på mandag og ta ny fastene prøve og han ville henvise meg videre om den og var høy [emoji20] så jeg forstår nada jeg [emoji21]

Kun stikk i fingen her og.
 
Jeg har jo bare verdien fastende innenfor det som sier svangerskapsdiabetes, men ikke etter 2 timer.
 
Tok og i dag. Fastene var 5,1, etter 1 time var den 8,2 og etter 2 timer var den nøyaktig 7. Trodde jo det var fine resultat jeg, men det var visdt ikke min lege enig i. Han sa det var litt høyt og at jeg måtte komme tilbake på mandag og ta ny fastene prøve og han ville henvise meg videre om den og var høy [emoji20] så jeg forstår nada jeg [emoji21]

Kun stikk i fingen her og.

Rart. Jeg hadde jo høyere en deg både på fastende og etter 2 timer, og jeg fikk beskjed om å leve som vanlig
 
Jeg har jo bare verdien fastende innenfor det som sier svangerskapsdiabetes, men ikke etter 2 timer.

Min fastende verdi var bra, men 2-timers var over. Har du fått beskjed om å ta testen igjen om noen uker? [emoji4] Svangerskapsdiabetes har en tendens til å forverre seg jo lenger en kommer dessverre...
 
Min fastende verdi var bra, men 2-timers var over. Har du fått beskjed om å ta testen igjen om noen uker? [emoji4] Svangerskapsdiabetes har en tendens til å forverre seg jo lenger en kommer dessverre...

Ikke fått beskjed om å må tilbake. Skal ringe diabetes tlf og høre hva de sier. For vil ikke føde den store ungen pga at de på legekontoret mente verdiene var OK. Var kun bioingeniør jeg pratet med. Ikke lege
 
Det er jo ikke verre enn å ringe noen å spørre, når du ikke stoler på at det de sier er riktig?
 
Rart. Jeg hadde jo høyere en deg både på fastende og etter 2 timer, og jeg fikk beskjed om å leve som vanlig
Syns og det er rart. Måtte fotelle hva jeg hadde spist i går og alt. Siden det var litt høyt som han mente, og at jeg ikke måtte spise sukkerting på søndag før neste fastene test. Men til og med når jeg sjekker diabetes.no så er jeg jo under det dei sier er verdiene for svangerskapsdiabetes [emoji58] men men. Å ta ny fastene er jo ikke verdens undergang da, men alikevel. Legene burde jo være enige i hva grensene er liksom
 
Ikke fått beskjed om å må tilbake. Skal ringe diabetes tlf og høre hva de sier. For vil ikke føde den store ungen pga at de på legekontoret mente verdiene var OK. Var kun bioingeniør jeg pratet med. Ikke lege

Ring å hør ja [emoji4] Helt enig med deg!
 
Skrev med diabetesforbundets eksperter. Fikk dette til svar
e17588be07c9cdf8fd8a82cd72dc2361.png
har printer det ut og skal ta med til jm den 19 og evt lege den 25. Er livredd for komplikasjoner.
 
Ikke fått beskjed om å må tilbake. Skal ringe diabetes tlf og høre hva de sier. For vil ikke føde den store ungen pga at de på legekontoret mente verdiene var OK. Var kun bioingeniør jeg pratet med. Ikke lege
En stor baby er ikke det verste som kan skje om man har svangerskapsdiabetes. Det er mye verre om babyen får blodsukkerfall etter fødselen [emoji85]
Sørg for å få tatt en ny test, og visst de ikke gjør den skikkelig denne gangen så be om henvisning til fødested slik at du får tatt testen der.
 
Ja. Sønnen til søstera mi måtte ligge med intravenøs, eller noe sukkergreier. Pga blodsukkerfall.husker ikke helt
 
Da har jeg vært til jm. Er svangerskaps diabetes, med oppfølging til lege. Hadde vist 6,9 fastende da jeg tok testen.hadde jeg fått 7 så hadde jeg måtte fått oppfølging av spesial helsetjenesten. Har legetime neste uke så da blir det blodsukkerapparat og kostholdsveiledning. Bra jeg ikke hørte på legesekretær og sjekket opp selv. Usikker om jeg klarer å stole på de. Det kunne jo gått ut over ungen
 
Da har jeg vært til jm. Er svangerskaps diabetes, med oppfølging til lege. Hadde vist 6,9 fastende da jeg tok testen.hadde jeg fått 7 så hadde jeg måtte fått oppfølging av spesial helsetjenesten. Har legetime neste uke så da blir det blodsukkerapparat og kostholdsveiledning. Bra jeg ikke hørte på legesekretær og sjekket opp selv. Usikker om jeg klarer å stole på de. Det kunne jo gått ut over ungen
Godt at du får rett oppfølging nå [emoji106] Men dette ville jeg absolutt tatt opp med fastlegen, slik at han/hun får tatt det med sekretærene sine. Det er sikkert de som hadde stått seg til ro med den beskjeden fra sekretæren...
 
Back
Topp