Bilstol, nødvendig uten bil?

anineestelle

Andre møte med forumet
Hei! Jeg har termin i April og driver nå med de siste innkjøpene. Men jeg kom til å tenke. Bilstol. Vi har ikke bil, og har heller ikke planer om bil på flere år, i og med at vi bor såpass sentralt som vi gjør. Er det da nødvendig å kjøpe dette? Denne ville da blitt brukt maks tre ganger på tre år. Men hvordan kommer man seg hjem fra sykehuset? Hvordan gjorde dere det? Taxi? Trenger man bilstol da? Jeg er helt blank på dette...

Vi har kjøpt bilstol for sikkerhetsskyld siden det hender vi leier bil. Hadde nok fint klart oss uten. Hjem fra sykehuset tok vi buss :)

Om dere sjelden sitter på med andre annet enn taxi og ville jeg da heller ikke kjøpt. Om man blir i beta får man heller undersøke mulighetene for å leie eller kjøpe når behovet kommer. Taxi tar med, men må si ifra når man bestiller[emoji1303]

Du får leid hvis du trenger til enkeltturer. Og babybilstol varer bare ca et år, så jeg hadde ikke kjøpt hvis vi ikke hadde bil.
Ta bussen hjem med vogn/bæretøy, trill tur hjem(hvis det ikke er for langt) eller si ifra når du bestiller taxi, ja.

Vi hadde bilstol selvom vi ikke har bil.
I taxi vet du aldri om du får et gammelt sete, setet kan fort være utsatt for støtskader (da det ofte ligger løst i bagasjerommet), og det varierende kvalitet på setene. Folk har fått mye rart der.

Vi har ikke bil selv, men bruker bilstolen ganske ofte alikavel. Jeg kjøpte nytt fordi jeg er litt sikkerhetsfreak og ikke stoler på andre når det kommer til sikkerhet.
Men du kan jo evt se om du finner et sete på finn.no. (viktig å passe på at du kan å montere det riktig og at det ikke har vært med i støtskade).

Leie? Jeg har tatt taxi to ganger( tog tull så ble på samme dag også) med to forskjellige selskap i nabo kommuner. Den ene hadde gamle stoler og jeg var glad vi ikke skulle langt. Den andre pakket opp nye isofix stoler når vi skulle være med. Det er veldig forskjell på hva de har. Men håper de fleste har skjerpet seg etter all kritikken de har fått. Jeg måtte bare fortelle hva slags stoler de skulle ha.

Du kjenner ingen du kan få kjøpt et brukt babysete av da? Leie går også an, gjennom forsikringsselskapet.
Vet aldri hva som skjer og hva man skal, så kan være greit å ha evnt vite hvor man kan ordne sete.
Sete Nr 2 varer jo i 4 år ca, så det kan jo være greit å ha.

Man kan fint gå om man orker det, ta buss/tog, alt ettersom.

Om de kan forsikre deg om at taxiselskapet etter fødsel har bilstol tilpasset nyfødt baby (eventuelt om du får lånt til den turen hjem) og dere ikke har planer om mer bilkjøring (husk at skal dere til syden før barnet er ett år bør dere ha med babybilstol) så hadde jeg ikke kjøpt :)

Jeg ville heller prøvd å få lånt et til turen hjem fra sykehuset og sett an behovet [emoji6]
Og trenger du å ta taxi hjem? Flere av mine venninner har reist kollektivt hjem (trikk/bane), med hjelp til bagasje og vogn.

Hei! Jeg har termin i April og driver nå med de siste innkjøpene. Men jeg kom til å tenke. Bilstol. Vi har ikke bil, og har heller ikke planer om bil på flere år, i og med at vi bor såpass sentralt som vi gjør. Er det da nødvendig å kjøpe dette? Denne ville da blitt brukt maks tre ganger på tre år. Men hvordan kommer man seg hjem fra sykehuset? Hvordan gjorde dere det? Taxi? Trenger man bilstol da? Jeg er helt blank på dette...
Vi har ikke bil. Barn nr to kommer nå. Bor ved tebanen i Oslo og trenger ikke bil. Leier eller bruker taxi når vi må. Det koster å leie bilsete sammen med bil og man vet ikke helt hva man får. I taxi får man sjelden bakovervendt sete og veldig ofte altfor gamle seter (bilseter skal ikke være over fem år gamle). Så vi har kjøpt bilseter. Har babysete som kan festes med belte slik at vi kan bruke det i alle biler. Enkelt å ta med seg på toget også.

Vi har heller ikke bil, men arvet et nesten helt nytt bilsete av noen venner. Ville ikke vært det foruten da vi har familie i nærheten som gjerne gir oss skyss en gang i blant. Men det hadde nok gått fint uten også.

Jeg ville kjøpt, men vurdert brukt ettersom det uansett er alternativet ved taxiturer. Jeg tenker at hvis dere sitter der med febersyk baby og vil på legevakten asap, så er det dumt å måtte vente på å få tak i taxi med rett sete. I tillegg til andre situasjoner hvor dere kanskje vil se at det kan være praktisk (tilbud om å få skyss et sted det ikke er praktisk med buss, hytteturer og annet).

Tror nok jeg ville kjøpt , for du vet aldri om du kommer til å få bruk for det :)

Har ikke taxier bilstoler til barn?
Er det muligens leie der du bor? Hadde hvertfall ikke brukt mye penger på det. Vet kjøpt et brukt som kan brukes i nød

Har ikke taxier bilstoler til barn?
Er det muligens leie der du bor? Hadde hvertfall ikke brukt mye penger på det. Vet kjøpt et brukt som kan brukes i nød
Jo. Men du vet ikke hvordan kvaliteten er og om du får bakovervendt. Til fireåringen bestiller vi taxi med bilsete. Men til baby har vi med sete selv.

Vi var i den situasjonen selv, brukte vel bilstolen 3 ganger totalt. Kjøpte Maxi Cosi Pebble når den var på tilbud. Nå skal vi bruke det samme igjen for barn nummer to

Vi har heller ikke bil og har aldri hatt det da vi bor sentralt med gode kollektivmuligheter. Kjøpte likevel bilstol brukt av et vennepar før eldste ble født da det er en del ganger vi enten har leid bil eller tatt taxi. Det har så absolutt vært verdt det for vår del å ha egen bilstol, for om man plutselig trenger å kjøre noe sted uforutsett (som f.eks da jeg hadde brystbetennelse og fikk hastetime på sykehuset en halv time etter at jeg ringte legen), er det veldig greit å kunne bestille en taxi uten å måtte vente på at det blir ledig en taxi som har bilstol i riktig vektklasse. I tillegg har det gjort det mye enklere for venner og familie å skulle hente eller kjøre oss ulike steder. Så jeg vil absolutt anbefale å kjøpe en rimelig babystol selv om dere ikke bruker den til hverdags.

Hadde kjøpt en brukt bilstol. Maxi cosi har 10 års varighet på sine og vet det finnes mange billige fine brukt[emoji5] når den er utvikst sp kan du f.eks kjøpe en britax two way, den kan brukes i taxi, buss, fly, tog ja you name it og den koster like over 1000lappen OG varer til ungen er ca 5 år[emoji106]

Back
Topp