Skravletråd Januar

Ikke helt forstått den der.
Med frikort betaler jeg for det alt av medisiner unntatt den antidepressiva. Mens søster har fått legen til å skrive paracet og ibux ut på blåresept slik at hun ikke betaler noe på de. Mens det gjør jeg.
Frikort skal man få når man har betalt over x antall kroner i egenandeler på blå resept og legetimer på et år. Grensa justeres litt for hvert år. Unntatt for minstepensjonister og noen andre sånne grupper som vel er fritatt for egenandeler.

Men blå resept betaler man egenandel inntil feikortgrense, altså med mindre man er av de som ikke må. Mamma har vært regnet som minstepensjonist (hun et uføretrygdet) siden jeg bodde hjemme og litt varierende med regjering og politikk mener jeg hun har fritak for egenandel. Hun har svært mange medisinener på blå resept, siden hun har mange kroniske diagnoser

Mannen min får også medisin på blå resept, men betaler egenandelen. Ungene derimot betaler ikke for blå resept. Men hvit, f.eks antibiotika, betaler de for. Og movicol til mellomste, som hun snart har gått på i et år. For forstoppelse er ikke en diagnose som gir rett til blå resept

Frikort skal man få når man har betalt over x antall kroner i egenandeler på blå resept og legetimer på et år. Grensa justeres litt for hvert år. Unntatt for minstepensjonister og noen andre sånne grupper som vel er fritatt for egenandeler.

Men blå resept betaler man egenandel inntil feikortgrense, altså med mindre man er av de som ikke må. Mamma har vært regnet som minstepensjonist (hun et uføretrygdet) siden jeg bodde hjemme og litt varierende med regjering og politikk mener jeg hun har fritak for egenandel. Hun har svært mange medisinener på blå resept, siden hun har mange kroniske diagnoser

Mannen min får også medisin på blå resept, men betaler egenandelen. Ungene derimot betaler ikke for blå resept. Men hvit, f.eks antibiotika, betaler de for. Og movicol til mellomste, som hun snart har gått på i et år. For forstoppelse er ikke en diagnose som gir rett til blå resept

Da er bare ikke mine medisner blåresept. Eller, betaler egenandelen iallefall. Selv ikke astmamedisinen. Får frikort tidlig på året pga plagene og psykologen, men likevel har jeg nå ingen medisiner jeg ikke betaler for.

Er det til de er 18 man får på blå resept?

-fra helsenorge
Grupper som er fritatt for å betale egenandeler
Barn under 16 år slipper å betale egenandeler. Noen andre grupper slipper også å betale egenandel for undersøkelse og behandling.

Du kan lese mer om fritak for egenandeler for godkjent yrkesskade her.

Personer med minste pensjonsnivå (minstepensjonister) har fritak for å betale egenandel på blå resept

Da er bare ikke mine medisner blåresept. Eller, betaler egenandelen iallefall. Selv ikke astmamedisinen. Får frikort tidlig på året pga plagene og psykologen, men likevel har jeg nå ingen medisiner jeg ikke betaler for.

Dersom du er kronisk og trenger asrmamedsiin for kronisk behandling (minst tre mnd i året) skal den være på blå resept.
Men du skal vel kunne se om de er hvite eller blå (kke på fargen lenger da) inne på mine resepter. Man kan logge inn og finne mine egenandeler også https://idporten.difi.no/opensso/UI...Ffs.nhn.no%2Fadfs%2Fservices%2Ftrust&binding=

(Oi, voldsom link, hentet herfra: https://helsenorge.no/Sider/Frikort-for-helsetjenester.aspx )

og da skal det vel fremgå om du har blå resepter for da er det u betaler egenandeler.

Dersom du er kronisk og trenger asrmamedsiin for kronisk behandling (minst tre mnd i året) skal den være på blå resept.
Men du skal vel kunne se om de er hvite eller blå (kke på fargen lenger da) inne på mine resepter. Man kan logge inn og finne mine egenandeler også https://idporten.difi.no/opensso/UI...Ffs.nhn.no%2Fadfs%2Fservices%2Ftrust&binding=

(Oi, voldsom link, hentet herfra: https://helsenorge.no/Sider/Frikort-for-helsetjenester.aspx )

og da skal det vel fremgå om du har blå resepter for da er det u betaler egenandeler.

Får ikke logget meg inn å sjekket.
Astmaen min er kronisk. Verst på vinterstid. Som her oppe i nord føles som 10 av 12 mnd d:p

-fra helsenorge
Grupper som er fritatt for å betale egenandeler
Barn under 16 år slipper å betale egenandeler. Noen andre grupper slipper også å betale egenandel for undersøkelse og behandling.

Du kan lese mer om fritak for egenandeler for godkjent yrkesskade her.

Personer med minste pensjonsnivå (minstepensjonister) har fritak for å betale egenandel på blå resept
Har visst skiftet over til h- resept så da går det fint

Uff. :( ammer sånn sett ikke så håper på cosylan. Sitter på legevakta og venter på å få komme inn. Prøvd alt du nevner unntatt fribol.
Det er et slags urtedrops. Fins i forskjellige smaker, men jeg tar heller en doc' [emoji28]

Det skal helst vi også gjøre i dag.

Jula er ute, nytt sengetøy på alle senger, klesvask nummer 4 igang, vært på låven med 2 søplesekker, vært i butikken, spist middag[emoji2]
Nå 5 minutter i sofa sammen med minstemann før jeg tar med meg støvsugeren opp i 2.etasje[emoji2]

Og så var juleferien over og vi er igang med nytt svømmekurs fra nå til påske. Eldste begynner på nivå fire. Selunge, da han han lære armbevegelser til crawl på mage og rygg. Mellomste venter på land mens han gjør det så er hennes kurs på nivå tre hvor de bare skal bruke beina, når hans er ferdig. Og jeg skal altså sitte her på en stol og se på til 1740. Hun er dusjet og påkledd, har bare en liten kjole over så hun er klar når kurset begynner, han går da i dusjen og kommer tilbake til meg med ei bok etterpå. Hun har tegnesaker med frem til hennes kurs begynner

Back
Topp