Skravletråd Januar

Det er det[emoji85] også ble det jammen meg soveskinn fra nøstebarn til mageboeren[emoji4] det skulle jeg kjøpe uansett da, og klarte og holde meg til bare det[emoji6]

Ikke verst det da åklare å ikke klikke hjem mer :p

På kanten til dehydrerert... må passe på han drikker rikelig hvert 5. minutt....

Antar dere har fått råd om gunstig drikke? Eplejuice og farris?

Selvsagt, det han har lyst på er vel et greit råd, men vi fikk i alle fall råd om det da eldstemann var på grensen. Ikke så nær grensen tror jeg.

Han var knapt tre og det ble servert i et glass med sugerør og het trylledrikk, da fikk vi i ham mer.

Den ikke-helt-regelmessige økonomi-statusen er gjennomført.

Vi er altså to siviløkonomer her i huset (og tre unger og en hund, men de bidrar liksom ikke på denne fronten)
Jeg er regnskapsfører og har en kollega som har nitidig budsjett med hvor mye som kan brukes på mat og klær og andre ting i detalj pr måned og det følges opp like grundig.

Hos oss skjer dette på en langt mer.... vel, lite detaljert måte,
Vi vet sånn i grove trekk hvordan det går. Dette kan vi selvsagt gjennomføre fordi vi har økonomisk kontroll. Om vi slet med å få endene til å møtes eller rett og slett ikke hadde kontroll ville det vært uansvarlig, men i vår situasjon fungerer det. Sånn med noen mnd mellomrom ber derved mannen om å få saldoutvikling på mine konti og opplysning om spesielle ting (halv skatt, betalte forsikring på huset for hele året, det var den mnd vi betalte 30 000 for oppgradering av veien etc) og tilsvarende tar han for egen del, også se vi på utvilingen og at det går som det bør, altså ideelt sett ikke nedover med saldo. (Likegjerne kunne jeg gjort det, men det er han som har lagret disse regnearkene på sin pc og følger det opp på sitt vis og det er helt greit. Jeg vet at jeg er i stand til å ta hånd om egen økonomi om jeg skulle måtte det)

Nå var det 2017 vi så på, og da har vi jo beviselig gått ned i saldo. Men ingen bekymring.
Saldoredukjsonen tilsvraer ca det vi har betalt i avdrag på lån, hvilket jo er en betryggende ting å ha i bakhodet.
Men årsaken til at vi ikke er bekymret er at jeg gikk i ulønnet permisjon første halvdel av året, og det jeg "skulle hatt i inntekt" det halvåret, justert for at jeg ikke hadde utgift til bhg og jeg fikk kontantstøtte, utgjør likevel mer enn det vi gikk ned samlet sett. Og det var jo et bevisst valg at jeg gikk hjemme med minstemor til hun var halvannet år gammel. Det er et valg vi har tatt for hvert av våre barn, ingen har begynt i bhg 1 år gamle, vi har hatt ulønnet perm. Og det vet vi at koster og tærer av sparepenger, men det er bevisst og derved greit. Det er en begrenset periode, jeg er i jobb igjen nå.

Men selv om jeg ofte tenker "to i full jobb, to på skole med lekser og ei i bhg" så er ikke det helt sant, jeg går midlertidig i 90% stilling og det fortsetter jeg med en stund til . Det handler om å få kabalen til å gå opp med henting og levering. Vi gjør opp status på det når mannens jobb har gjennomført flytting i vår, så vi ser hvordan endret reisemønster påvirker den kabalen. Det blir i stedet for at han tar båten nemlig til at han skal kjøre bil. Forbi min jobb.

Men en sånn oppsummering av året som gikk er nå greit å ta på årets første dag. Så har vi nå alle fall fortsatt sikkerheten i bunn på at det går greit nå også. Som igjen ligger til grunn for mannens fabulering er om at tiden derved nå er moden for oppgraderinger på huset.

Vi flyttet inn her for 5,5 år siden, hui hvor fort tiden går. Vi så at visse ting burde gjøres, badet bør tas og kjøkkengulvet er så sliten parkett at det ikke egentlig er forsvarlig med tanke på vannsøl og vask av et kjøkkengulv. Men det henger sammen med stuegulvet og å gjøre noe med gulvet henger fort sammen med å pusse opp kjøkkenet. Og stua. Og da snakker vi ganske mye jobb... Både kjøkken og bad er jo rom som fort kan bli dyre...

Vi har ordnet et par barnerom på disse årene, men ikke særlig annet. Da vi flyttet inn var fokuset å falle til ro på en ny plass, og mannen gikk gjennom en del faser med jobb. Først hadde han jo egentlig fortsatt jobb er vi bodde før, men med "fjernkontor" ("hjemmekontor på annet kontor" liksom) før han fikk en jobb som vi trodde var et godt sted å jobbe men som etter et års tid endret seg radikalt og han jobbet så ekstremt mye (ulønnet) overtid at vi nesten ikke så ham. Han endte deretter i 11 mnd arbeidsløshet, før han fikk seg ny jobb i fjor høst.

Men nå er vi mer eller mindre i balanse. Vi er ferdig å få barn, med de tilhørende permisjoner, og begge har fast jobb (om enn altså jeg ikke har full jobb da. Men det kan jeg be om å få endre når vi kommer i en situasjon hvor jeg klarer å fylle de timene. Hvilke går seg til ettersom ungene blir eldre og klarer seg mer selv) Så da rettes fokus mot huset. Det kan bli spennende å se hva de neste par årene bringer.

Men der var lillemor våken gitt, så da er det tannpuss og i seng for meg, så tankene deromkring får jeg skravle vdere om en annen dag. Kanskje egentlig ikke interessant i en skravletråd, men samtidig er det nettopp disse glimtene inn i andres hverdag i alle fall jeg setter pris på. :) og det som rørte seg i hodet mitt i kveld.

Jeg rotet meg endelig til å logge inn og sjekke skattekortet mitt også. Det er helt feil grunnlag på inntekt. Som forventet. Og om jeg endrer den så gir det 10-12 000 mer i trekk. Men samme tabell. Derved trenger jeg ikke endre det. Antok det, men lurt å sjekke når jeg vet at inntekt trolig var feil pga et par år med avvikende lønn (pga permisjon)

God natt.

Minner meg på at jeg må få fikset det der økonomiske styret mitt. Jeg aner ikke om jeg har riktig skattetrekk sånn som det står nå. Men jeg tjente mer i 2017 enn jeg forventer å tjene i 2018, så da bør skattekortet være på et høyere nivå enn jeg trenger, eller tenker jeg helt feil?

Slike ting burde alle lære på skolen!

Var ikke en sånn lue du letet etter kengu ?
90d3044a536124207c5bb51194de6cb2.png
1-2 år
Nope var molo sin

Minner meg på at jeg må få fikset det der økonomiske styret mitt. Jeg aner ikke om jeg har riktig skattetrekk sånn som det står nå. Men jeg tjente mer i 2017 enn jeg forventer å tjene i 2018, så da bør skattekortet være på et høyere nivå enn jeg trenger, eller tenker jeg helt feil?

Slike ting burde alle lære på skolen!

Såfremt du har tabellkort er det egentlig fratrekkene dine som avgjør hvilken tabell du får. Men logg inn på skattetaten så ser du hva du har og legg inn endringer og se om det forandrer hvilken tabell du får.

Jeg har altså kort beregnet etter ca 50 000 for lite i lønn, men det blir rett likevel for tabellen trekker mer på høyere utbetaling så det blir rett likevel.

Men sjekk. Det er dog mest endringer i form av gjeld (kjøpt hus eller bil) som gir gjeldsrenter som har pleid å endre min tabell. Lønn opp og ned treffer. Jeg endret vel aldri skattekort i fjor, og 7 mnd uten skattbar inntekt (men utbetalt feriepenger fra året før i juni) er jo en litt ekstrem situasjon. Jeg burde kanskje faktisk sjekket skatten for i fjor så det ikke blir noe sjokk når selvangivelsen kommer. Det kan man også gjøre på skatteetaten nemlig.

Prisen på nøstebarn stopper seg litt selv[emoji85] pluss at begge har det dem trenger av ull. Men så utrolig mye fint der[emoji28]
Mye fint ja, men prisene... Reflekterer at man ikke skal ha så mye av det...

Yngste mi tåler ikke ull rett på huden så vi driver ikke ned nøstebarn sånn egentlig

Men da vi bodde i Bergen var jeg av og til innom butikken og kjøpte garn. Og det må jeg si... Det er mye fint.

Er vel litt små i str
Varierer syns jeg. Vi har strikka jakker til begge og de er store på str. Og heldresser har jeg opplevd begge deler. Fleecedressene er veldig store syns jeg . De der nydelige med isbjørn som er så populære er små da.

Mye fint ja, men prisene... Reflekterer at man ikke skal ha så mye av det...

Yngste mi tåler ikke ull rett på huden så vi driver ikke ned nøstebarn sånn egentlig

Men da vi bodde i Bergen var jeg av og til innom butikken og kjøpte garn. Og det må jeg si... Det er mye fint.
Mi tålte ikke i fjord men i år går det helt fint[emoji16] det er jo helt supert.
Har kjøpt noe brukt til under halve prisen, og som knapt ser brukt ut. Så da er det overkommelig!

Ble hus ja;) veldig fine!:) lurer på kjøpe litt gaver også. Må bare høre litt rundt hva folk ønsker seg . Så på bokstavlampene :) noe bursdagsstuff. Men bør roe ned litt haha. Shoppet mye!
Det ble det[emoji6] Har i grunn ment å kjøpe de lenge. Var veldig mye fint der, så vanskelig å begrense seg[emoji28]

Back
Topp